Så må de jo lave en Citroen løsning med airbumps. ;-)
Tror bl.a ikke fodgænger/cyklister vil overleve en møde med denne bil.
Jeg tænker bare lige højt. Kan det tænkes at den lanceres som lastbil i Europa, og der så er anderledes krav? Der er heller ikke meget absorberingszone på fronten af sådan en Scania
Altså med en egenvægt på 3100 kg, så skal man ikke putte ret mange personer eller ret meget på ladet, før man er over 3500 kg totalvægt.
Jeg regnede også lidt på det i går. Ud fra vægten tror jeg på at nogen nok skal få en Cybertruck til EU, men det kræver at alle de andre regler ikke spænder ben for den.
Der er allerede en F-150 Lightning registeret i Danmark med 3.500 totalvægt (2.900 egenvægt), dette er selvom F-150 kan laste meget mere end 600 kg normalt. Cybertruck AWD er 2995 kg egenvægt så 500 kg last kan den indregistreres med efter samme trick som F-150.
Ja, man kan nok nedregulere lasteevnen og bruge det som trick til at få den indregistreret som personbil. Men giver det ret meget mening at indregistrere en truck og så kun have 4-500 kg lasteevne?
Omvendt, hvis man vil udnytte sin Cybertruck fuldt ud, vil det kræve, at den indregisreres som lastbil. Gad vide, hvad det koster (indregistrering og løbende omkostninger såsom ejerafgift og km-afgifter)? Og så skal man jo også lige have stort kørekort, hvilket de færreste har. Det betyder også, at den max. må køre 80 km/h og der er mange steder, man slet ikke må køre med en lastbil.
Og det er så ikke det eneste problem. Andre har nævnt fodgængersikkerhed. Jeg er ikke ekspert på dette område, så jeg kan ikke vurdere, om det er et reelt problem og om det evt. er noget, Tesla forholdsvis nemt ville kunne løse for at få den godkendt i EU.
Og så kan der måske være en række andre problemer, der kan stå i vejen for en EU-godkendelse.
Ser ud EU arbejder for at hæve grænsen til 4.25 tons? https://trans.info/eu-revising-driving-license-regulations-321612
Mht. forgængersikkerhed er jeg heller ikke ekspert men det er blevet fremhævet at reglerne kræver en vis runding på kanter og samlinger som Cybertruck ikke leve op til da stålpladerne mødes i en skarp kant. Isoleret set virker reglen lidt tosset. Som forgænger gør det nok ikke den store forskel om rundingen er 1 eller 3 cm hvis man bliver ramt af en front på størrelse med en ladeport. I daglig brug er der nok større risiko for at komme til skade, hvis man støder hovedet ind i kanten på Cybertruckens frunk som ser ud til at være ubehagelig skarp, når man er uheldig at komme i nærkontakt.
Jeg tænker der er tre primære ting som forhindre CT i at leve op til fodgængersikkerhed. 1: Stålpladerne giver sig ikke, da Elon vil have at den ikke skal have buler. 2: Højden på fronten gør at den primært vil ramme bløde trafikanter i bryst og hovedhøjde, 3: højden gør også at bløde trafikanter ikke bliver smidt op over kølerhjelmen.
At den så har en kæmpe frunk med masse af luft og dermed en potentiel optimal crumble zone, ødelægges af styrken på stålet.
Set i lyset af EU's arbejde med at hæve grænsen for personbilers totalvægt til 4,25 tons, som IlTempoGigante skriver i indlæg #27, så er vægten ikke længere nogen stopklods (hvis det altså bliver vedtaget) og Cybertruck bliver pludselig relevant igen på det europæiske marked.
Kunne man forestille sig, at Tesla lavede en blødere (mere deformerbar) front med (lige netop tilpas) afrundede kanter til det europæiske marked for at tilgodese fodgængersikkerhed? Der findes jo utallige eksempler på biler, hvor detaljer bliver specialtilpasset forskellige markeder med forskellige regler.
Der er lidt info her i forhold til fodgængere, se video (1 minut). Spændende at se om nogen vil forsøge at få den til Europa. Carwow har bestilt en til England de vil forsøge at få ind fra USA.
I videoen her: https://youtu.be/L6WDq0V5oBg?si=qkzUHNVZe1AmNUlT&t=1207. Kan man også se dette billede, F-150 er højere i fronten end Cybertruck.
Ja en F150 er højere, men nok og så en del blødere. Men som han siger, jeg har ikke lyst til at blive ramt af nogen af dem
I seneste udgave af FDM's podcast er der lidt snak om de "tekniske nyheder" i CyberTruck: https://overcast.fm/+VzMzRqOGY
Den er jo bygget som en pansret mandskabsvogn, og er bare lidt kønnere - det bliver sgu aldrig godkendt til gadebrug så længere vi har forgængere og andre bløde trafikkanter...
De siger jo også i FDM podcasten ved 17:38 at Pickup Trucks (og dermed også Cybertruck) i USA "går ind under nogle lastbilregler og dermed ingen regler; nærmest"
Hey, jeg ved at Mercedes også arbejder på at få ændret 3500kg reglen da deres el-varevogne med bare lidt længere rækkevidde kommer hurtigt op i nærheden af 3-3500 kg pga batterivægten så det skal nok komme....
Jeg har bestilt en CT som jeg vil forsøge at få udleveret i Texas da jeg flytter derover til foråret, men der er ikke nogle fra Tesla der kan fortælle mig hvordan de bliver tildelt mht US/EU bestillinger jeg kan ikke se nogen steder i min ordre hvilket marked den er bestilt til så nu må vi se ;-)
@Gyzz
Jeg vil da tro, at Tesla har registreret bestillingen i den adresse, du havde på bestillingstidspunktet. Hvor skulle de vide fra, at du har planer om at flytte?