Loading...
dk

Ny model Y ? | Tesla Forum

cth
cth Dec 27 '23

https://finans.dk/erhverv/ECE16714184/tesla-goer-klar-til-at-producere-ny-version-af-danskernes-favoritbil/?st=1

Endelig..så må vi se om det er en succes som model 3 vedr. undervogn, kvalitet og støj.

Forummets indlæg er redigeret af cth Dec 27 '23
Ice2EV
Ice2EV Dec 27 '23

Spændende.

Men så nu hellere de fik skudt model 2 igang, og gerne i den høje model Y/X slags vs S/3.

KimT
KimT Dec 27 '23

Jeg mener også at de er nød til at få udvidet deres model program hvis de vil konkurrere med kineserner. Det vælter jo frem med nye kinesiske modeller fra ukendte producenter

cth
cth Dec 27 '23

Klart at en model 2 skal på banen, når nu kinesere og franskmænd spytter billige elbiler ud på markedet.

Kineserne tror jeg nu bliver ramt af EU told på et tidspkt., hvis de bliver ved med at statsstøtte deres bilindustri.

PeterE
PeterE Dec 28 '23
Ja, også så er der lige den der problemstilling med den manglende organisering af medarbejdere - og jeg gætter på en hårdt-mod-hårdt tilgang som ender med at Tesla enten indgår en form for overenskomst som alternativ til at trække sig fra Norden - det bliver spændende/interessant.
Forummets indlæg er redigeret af PeterE Dec 28 '23
PeterE
PeterE Dec 28 '23

jramskov
jramskov Dec 28 '23

Kineserne presser alle, ikke mindst VW der også er på vej med deres lille elbil, men den kommer vist først i 2026 - det er der godt nok lang tid til.

Model 3 Highland virker til at være rigtig lækker, så hvis Model Y snart bliver opdateret i stil med det, skal den nok blive populær. Det rygtes endda at den modsat Model 3 vil få nye, bedre batterier der skulle give længere rækkevidde.

MOS
MOS Dec 28 '23
NEW Tesla Model Y Juniper details leaked - Factory retooling only weeks away

https://www.youtube.com/watch?v=4YQBnr9TkK8

Arpe
Arpe Dec 29 '23
@Peter, jeg synes Tesla medarbejderne selv må bestemme om de vil have overenskomst. I forhold til ny Model Y er jeg sikker på Blomberg udelukkende deler nyheden for at håbe på at Tesla ikke kan sælge deres nuværende biler. Jeg tror først ny Model Y er klar til sommer og forventer nogenlunde samme omgang som med Model 3. Mit bud er at Model 2 er klar til vinteren 24/25 i Texas og 9-12 måneder senere i EU. Gør ikke noget at den først kommer i 2025 eftersom det først er der producenterne kan tjene penge på mindre elbiler. Selv EX30 koster hurtigt 330k. Model 2 forventer jeg at ligge omkring 250k med et fornuftigt udstyrsniveau.
Forummets indlæg er redigeret af Arpe Dec 29 '23
P85DK
P85DK Dec 29 '23
Citat fra Arpe I forhold til ny Model Y er jeg sikker på Blomberg udelukkende deler nyheden for at håbe på at Tesla ikke kan sælge deres nuværende biler. 

??? Hvad skulle Blombergs interesse være i det? Tror du Blomberg er gået short i Tesla eller lang i BYD? 

*Leaks' og spionbilleder af kommende modeller var faktisk også en ting før Tesla startede med at lave biler.

cth
cth Dec 29 '23
Citat fra Arpe  Blomberg udelukkende deler nyheden for at håbe på at Tesla ikke kan sælge deres nuværende biler. 

@Arpe: det var da en konspirationsteori jeg ikke lige havde tænkt på :-)
Hvor kom den fra?

Forummets indlæg er redigeret af cth Dec 29 '23
Arpe
Arpe Dec 29 '23

:-D

Når man spreder top hemmelige informationer som Tesla aldrig ville have givet dem hvis de selv kunne vælge. Så har man en dagsorden. Bloomberg er ofte dem som spreder disse "nyheder/rygter" fra "pålidelige kilder". Med denne slags nyheder i det offentlige er det muligt at nogle vil vente med at købe en Tesla og det kan være et problem. Med rygterne ved Bloomberg stadig ikke om det er Q1,Q2 eller meget senere den nye Model Y er klar men det er gode rygter for dem som håber på at Tesla kommer til at sælge færre biler i Q1.

Hvis man spreder denne slags på X, Facebook eller lignende så bliver kontoen slettet men Bloomberg tjener penge på hemmelige oplysninger. Ligesom de pålidelige kilder også ville blive fyret på stedet hvis Tesla kendte ophavet til dem.

Forummets indlæg er redigeret af Arpe Dec 29 '23
P85DK
P85DK Dec 29 '23
Citat fra Arpe

Når man spreder top hemmelige informationer som Tesla aldrig ville have givet dem hvis de selv kunne vælge. Så har man en dagsorden. Bloomberg er ofte dem som spreder disse "nyheder/rygter" fra "pålidelige kilder". Med denne slags nyheder i det offentlige er det muligt at nogle vil vente med at købe en Tesla og det kan være et problem. Med rygterne ved Bloomberg stadig ikke om det er Q1,Q2 eller meget senere den nye Model Y er klar men det er gode rygter for dem som håber på at Tesla kommer til at sælge færre biler i Q1.

Hvis man spreder denne slags på X, Facebook eller lignende så bliver kontoen slettet men Bloomberg tjener penge på hemmelige oplysninger. Ligesom de pålidelige kilder også ville blive fyret på stedet hvis Tesla kendte ophavet til dem.

Seriøst? Du tror virkelig det kun er Tesla som er udsat for dette og det er Blomberg som er den store mastermind?

Og du tror virkelig ikke at et normalt tænkende menneske kan tænke sig til at der nok snart kommer en opdateret Model Y, nu når Model 3 er blevet opdateret?

Hvad er det forresten du mener der er blevet spredt på X og Facebook som gør at man får slettet sin konto? At nogle har sagt der kommer en ny Model Y?

https://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/dansker-jager-hemmelige-biler/5518461

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Dec 30 '23
cth
cth Dec 30 '23

Arpe.. håber det er misforståelser på tekst...ellers fatter jeg brik :-)

Johannelund
Johannelund Dec 30 '23
Ja selvfølgelig kommer der en opgraderet/nedgraderet model y<br />
Hvorfor skulle model y være den eneste Tesla bil der kan købes med de nødvendige Stigs til betjening af blinklys til at kunne blinke på rette tidspunkt, så man kan komme lovligt igennem en rundkørsel, det giver jo ikke mening i Europa hvor vi har masser af rundkørsler.
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Dec 30 '23
PeterE
PeterE Jan 2 '24
Citat fra Arpe

Det er altså forskel på rygter og informationer, og ja - ind imellem så er forskellen kun et spørgsmål om timing. Lad nu det ligge. 

Jeg køber altså ikke udgangspunktet om at Bloomberg skulle være værre eller mere kritiske overfor Tesla eller overfor alle andre producenter. Ja, nogle nyhedstjenester og analysehuse kan have en lad os kalde det 'nationalitetsbias' og enter fortrække deres hjemmemarked og deres hjemmelige producenter eller det modsatte.  

Jeg vil også gætte med: Jeg er sikker på at der kommer en ny/facelifted Model Y. Ligesom vi så det med M3 og MS. Kommer der også en ny/facelifted MX? Det ved jeg ikke, men hvis der gør så forsvinder de fancy døre vist... Og den nye(ste) Roadster? hvem ved :) 

Fortsætter priskrigen og kommer vi til at se flere prisfald på Tesla? Ja (!)

(disclaimer: Synspunkter og gætterier er helt for egen regning, jeg er ikke professionel investor og jeg ejer ikke Tesla aktier)

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Jan 2 '24
Kiefer
Kiefer Jan 2 '24

Jeg tror ikke X kommer i en opdateret model med andre døre end de nuværende. Det vil være en gennemgående designændring på ret store dele hvis de skal laves om.

Men så igen, det vil nok ikke være en dum idé eftersom dørenes hængsler ikke kan holde over tid. De er ganske simpelt ikke stærke nok og slides ned så man risikerer at døren falder af...

Og angående overenskomst, hvis man ser på antallet af solgte biler i Norden, så står i samlet set for ca. 5-7% af Teslas samlede salg. Så det er ret mange biler de ville skulle undvære hvis de forlod det skandinaviske marked.

Alternativt kan de jo bare bygge et forhandlernet op i stedet. Men så kommer de vist til at ligne alle andre bilforhandlere, og den går nok heller ikke :)

så det vel en kold beregning, fra Teslas side, hvad vil det koste dem at lave overenskomster i Norden, og vil det sprede sig kontra at undvære 5-7% af omsætningen.

PeterE
PeterE Jan 2 '24
Citat fra Kiefer

Jeg tror ikke X kommer i en opdateret model med andre døre end de nuværende. Det vil være en gennemgående designændring på ret store dele hvis de skal laves om.

Men så igen, det vil nok ikke være en dum idé eftersom dørenes hængsler ikke kan holde over tid. De er ganske simpelt ikke stærke nok og slides ned så man risikerer at døren falder af...

Og angående overenskomst, hvis man ser på antallet af solgte biler i Norden, så står i samlet set for ca. 5-7% af Teslas samlede salg. Så det er ret mange biler de ville skulle undvære hvis de forlod det skandinaviske marked.

Alternativt kan de jo bare bygge et forhandlernet op i stedet. Men så kommer de vist til at ligne alle andre bilforhandlere, og den går nok heller ikke :)

så det vel en kold beregning, fra Teslas side, hvad vil det koste dem at lave overenskomster i Norden, og vil det sprede sig kontra at undvære 5-7% af omsætningen.

Hvis vi spørger Bloomberg, så har de nok en deep, deep undercover kilde som vil mene at tegningerne allerede ligger klar i skuffen - altså med nogle andre døre, og kynikere vil nok mene at den ny X blot er en Y med nogle andre dimensioner :)

Overenskomst eller ej, det væddemål tør jeg faktisk godt tage. Elon kan være så stædig han vil, og de nordisk fagbevægelser har tidligere vist en stamina der overgår det meste... 

cth
cth Jan 2 '24
Tesla må overlade tronen til kinesisk udfordrer – Byd leverer flere elbiler

Tesla har i fjerde kvartal leveret 484.507 elbiler, hvilket altså er færre end de 526.409 elbiler, som Byd har solgt.

Primært fordi de har små biler.

Tesla er nødt til at få model 2 på markedet hvis de vil følge med.

HrMogensen
HrMogensen Jan 2 '24
Jeg er 90% sikker på at en gigantisk portion af de over 500.000 BYD elektificerede biler er hybridbiler.
Sider: 1 2 »