Loading...
dk

To Sentry or not to Sentry | Tesla Forum

PeterE
PeterE Jan 4 '24

Debatter raser, og jeg forstår egentlig ikke hvorfor det er så svært. 

Hvis man har slået Sentry til ved parkering på offentlig vej og derved optager tilfældige forbipasserende uden grund, så overtræder man gældende lovning. Hvis man har slået Sentry ved parking på egen grund og derved optager tilfældige forbipasserende ude på offentlig vej, så overtræder man gældende lovning. Hvis man - derimod - har slået Sentry ved parking på egen grund og kun optager på egen grund og gør opmærksom på at man eventuelt optager forbipasserende, så er man nok rimeligt inden lovgivningen. Og derudover er der en masse afarter...

Det er jo helt håbløst at se Tesla-ejere i nyhederne, som ikke 'ved hvad min bil eller hvad Tesla gør'. Pyha, så ville jeg nok aflevere bilen igen. Eller i det mindste slå Sentry fra og derved overholde loven...hvis jeg opstiller et kamera midt på Islands Brygge som bare filmer løs, så ved jeg godt at jeg skal tænke mig om - hvorfor er det så meget anerledes bare fordi mit kamera sidder i en bil?

Ja, det ville da være rart hvis Tesla håndterede alting - men det er vel heller ikke forbudt at tænke eller handle selv? 

Find så tomaterne frem, og kast løs - eller :))

P85DK
P85DK Jan 4 '24

Der er mange ting som Tesla gør som udfordre gældende lovgivning. Primært fordi det er nemmeste for Tesla og i deres egen interesse. Jeg synes det er fint at der kommer fokus på det, lige den med Sentry er så i den lidt mere kuriøse ende, hvor retningslininer for OTA opdateringer er i den mere kompliceret ende

Bianco
Bianco Jan 4 '24

Lige den lov med overvågning er lidt svær, når nu politiet faktisk opfordrer folk til at filme offentlig vej, og give politiet en kopi når der er sket en alvorlig forbrydelse.

Men uanset, så skal Tesla selvfølgelig ikke filme uden at ejeren har truffet et informeret valg om at gøre det.

PeterE
PeterE Jan 4 '24
Citat fra Bianco

Lige den lov med overvågning er lidt svær, når nu politiet faktisk opfordrer folk til at filme offentlig vej, og give politiet en kopi når der er sket en alvorlig forbrydelse.

Men uanset, så skal Tesla selvfølgelig ikke filme uden at ejeren har truffet et informeret valg om at gøre det.

'politiet faktisk opfordrer folk til at filme offentlig vej' hvorhenne opfordrer politiet faktisk til det - har du en kilde eller reference? 

cth
cth Jan 4 '24

Jeg bruger sentry hele tiden og har ikke skrupler i forhold til den lov som evt. måtte forbyde det.

Ligesom mit hus kamera nok rammer ret meget af vejen.

Ligesom med kameraer placeret på offentlige steder.

Skulle de filme jeg piller næse, så fint for mig.

P85DK
P85DK Jan 4 '24
Citat fra cth

Jeg bruger sentry hele tiden og har ikke skrupler i forhold til den lov som evt. måtte forbyde det.

Ligesom mit hus kamera nok rammer ret meget af vejen.

Ligesom med kameraer placeret på offentlige steder.

Skulle de filme jeg piller næse, så fint for mig.

Men der nogle som sætter deres ret til privatliv høj, og det betyder ikke at de gør noget forkert, bare at de gerne vil værne om deres privatliv - men det er du så ligeglad med, selvom loven siger at det skal du respektere

Og årsagen til at du er ligeglad er nok fordi der ikke rigtig er nogen straf ved at bryde den lov ... så du er nok som den gennemsnitlige dansker

Ice2EV
Ice2EV Jan 4 '24
Citat fra PeterE
Citat fra Bianco

'politiet faktisk opfordrer folk til at filme offentlig vej' hvorhenne opfordrer politiet faktisk til det - har du en kilde eller reference? 

Da Mia forsvandt i AAL for et par år siden, var opfordringen fra Politiet at de Tesla'er der havde kørt i indre by i 'AAL og som de havde set på trafik kameraer, måtte gerne gennemse eller bare indsende video materiale., hvis de havde noget.

Uhyggelig sag! 

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 4 '24
Bianco
Bianco Jan 4 '24
Quote from PeterE
Citat fra Bianco

Der har været nogle forfærdelige enkeltstående tilfælde, som jeg ikke har lyst til at google.

Reglerne er klare - private må ikke filme på offentligt areal. https://www.datatilsynet.dk/hvad-siger-reglerne/vejledning/optagelser-og-overvaagning/tv-overvaagning

Men på den anden side så har Politiet en procedure for at indhente og benytte private optagelser... https://politi.dk/om-politiet/kontakt-politiet/aflever-billed-og-videomateriale-til-politiet

P85DK
P85DK Jan 4 '24

Men det kan politiet jo fint bede om, det er jo ikke dem som har forbrudt sig mod nogen lovgivning og de kan vel også fint bruge det i deres efterforskning, det ændre ikke på at det er ulovlig at foretage de optagelser.

PeterE
PeterE Jan 5 '24
Citat fra Bianco
Quote from PeterE
Citat fra Bianco

Der har været nogle forfærdelige enkeltstående tilfælde, som jeg ikke har lyst til at google.

Reglerne er klare - private må ikke filme på offentligt areal. https://www.datatilsynet.dk/hvad-siger-reglerne/vejledning/optagelser-og-overvaagning/tv-overvaagning

Men på den anden side så har Politiet en procedure for at indhente og benytte private optagelser... https://politi.dk/om-politiet/kontakt-politiet/aflever-billed-og-videomateriale-til-politiet

Så er vi vist enige (!) Politiet opfordrer IKKE til at filme, men hvis du har gjort det alligevel så vil de gerne have fat i dine optagelser når det er relevant for en sag.