Loading...
dk

BMW begrænsninger på DC opladning | Tesla Forum

jramskov
jramskov Jan 27 '24

Godt nok kun et problem på langtur, men lidt irriterende og i hvert fald ikke en “premium experience” at blive begrænset til 30kW: https://blog.bilbasen.dk/bmw-gennemtvinger-ladepauser-paa-op-til-2-dage-i-kunders-elbiler-460460/

Anden gang var på vej på skiferie i Østrig med familien … efter seks lynopladninger kom beskeden frem på skærmen og bilen kunne ikke længere lynoplade” – siger Thomas til Bilbasen.

KimT
KimT Jan 27 '24

Dat er vel det samme Toyota har gjort med deres bz4x -men vist allerede efter 3. Gang

P85DK
P85DK Jan 27 '24

Skidt, men det er lidt svært at læse om det skyldes temperatur, antal DC ladninger i træk uanset tids mellermum, antal DC ladninger inden for et bestemt tidsmellemrum? Hvad er det konkret der trigger den begræsning?

Fuck, jeg ville blive sur hvis jeg var på langfart og den lige sagde 'vent to dage eller oplad med mindre end 22 kW' og man sidder på Rade syd for Hamburg

cth
cth Jan 27 '24

Det kan være det begynder at vise sig nu.

At batterier ikke kan tåle det.

Hvordan kan Xpeng lade med over 300 og andre også der oppe omkring.

Tesla kommer jo sjældent op på 250 så vidt jeg kan forstå, til trods for at de burde have størst erfaring.

Har de andre en anden / bedre teknologi?

jramskov
jramskov Jan 27 '24
@P85DK: Ja, koblet sammen med at BMW’erne har fornuftig, men bestemt ikke markedsledende rækkevidde gør at det ikke er den optimale bil f.eks. at køre på skiferie i Alperne i. 
MOS
MOS Jan 27 '24

OMG! Hvad bliver det næste?

Drive unit har en beskyttelsesfunktion, som kan reducere topfarten i tilfælde af mange ture med hurtig kørsel. Hvis der fx på en rejse udføres flere på hinanden følgende kørsler med over 50 km/h kan topfarten under den næste køretur reduceres til max. 30 km/h. Der er altså ikke tale om, at man ikke kan køre, men kan opleve en nedsat topfart.

Denne software-relaterede beskyttelsesfunktion fjernes over tid, hvis bilen parkeres i mere end 2 dage.

/s

cth
cth Jan 28 '24

den store i5 har en knap der skal aktiveres hvis man vel køre 0-100 på 3.8 sek.

Gætter på der er en max. på anatal aktiveringer...men et gæt.

En model S gør det på 3.3 uden knapper :-)

Forummets indlæg er redigeret af cth Jan 28 '24
Ice2EV
Ice2EV Jan 29 '24

Det kan være Fisker alligevel har en pointe med hans 500 accellerationer.........Med deres batteriteknologi.

BMW skilter bare ikke med det før, du har været en tur til Italien på ferie.

P85DK
P85DK Jan 29 '24

Nu skal vi ikke glemme at Tesla havde også en stopklods på accelerationer på et tidspunkt som de ikke fortalte om. Den fjernede de da ejerne blev sure. Og charge-gate er vil også i denne boldgade?

cth
cth Jan 29 '24
Citat fra P85DK

Nu skal vi ikke glemme at Tesla havde også en stopklods på accelerationer på et tidspunkt som de ikke fortalte om. Den fjernede de da ejerne blev sure. Og charge-gate er vil også i denne boldgade?

Jo sikkert.. var bare en direkte sammenligning af hvad man kan få i dag når man køber ny bil.

Eller jeg kan tage min egen 3 år gamle bil der også klarer 0-100 på 3.8.

Det virker bare sådan lidt..hmm.. tryk på en knap så er du klar.

Så ville jeg spare de penge og købe den langsommere model.

P85DK
P85DK Jan 29 '24

:-) Det er der jo reelt også på Ludicrous modellerne, der er det bare ikke en knap, men du skal trykke dig igennem x antal steps på skærmen - så er en fysisk knap faktisk ret meget nemmere, men dem kan Tesla ikke lide

cth
cth Jan 29 '24
Citat fra P85DK

:-) Det er der jo reelt også på Ludicrous modellerne, der er det bare ikke en knap, men du skal trykke dig igennem x antal steps på skærmen - så er en fysisk knap faktisk ret meget nemmere, men dem kan Tesla ikke lide

I know.. den gad jeg ikke nævne, men tænkte nok den ville blive nævnt.

Er det stadig noget man kan købe?

Ved heller ikke hvad man skal i en plaid. men der skal man vel også aktivere noget.

Forummets indlæg er redigeret af cth Jan 29 '24
cth
cth Mar 14 '24

En mere der oplevede ikke at kunne oplade på SuC mere end 6 gange i sin i5

dsesværre nok låst artikel.

https://jyllands-posten.dk/biler/ECE16922972/allan-nielsen-fik-mystisk-melding-fra-sin-bmw-i5-paa-skiferien-blev-straffet-for-at-lynlade-for-mange-gange-i-traek/?st=1

Kl. 05.45 om morgenen på en tankstation i Bregenz i Østrig i uge 9 fik Allan Nielsen en ubehagelig forskrækkelse. 

Han og hans familie havde kørt hele natten gennem Europa og DC-lynladet seks gange undervejs på den i alt 1.280 kilometer lange tur fra Silkeborg til skisportsstedet Ischgl. 

Men med 135 kilometer tilbage, på det sidste stop før destinationen, kom Allan Nielsens nye BMW i5 pludselig med en mystisk melding. 

»DC-opladningsydelse midlertidigt reduceret for at skåne højspændingsbatteriet. Fuld DC-opladningsydelse til rådighed igen efter en DC-ladepause på op til to dage.« 

Forummets indlæg er redigeret af cth Mar 14 '24
jramskov
jramskov Mar 15 '24

Det er værre med Toyota BZ4X:

"Toyota Danmark oplyser i en mail til Jyllands-Posten, at der i Toyota bZ4X er en begrænsning på 3,8 DC-opladninger inden for 24 timer. Man kan stadig DC-oplade, selvom denne grænse er nået, men at ladehastigheden vil være langsommere."

Jeg er i tvivl om hvordan 3,8 opladninger skal forståes, men med den bils i forvejen ringe rækkevidde og ladehastighed...

MOS
MOS Mar 15 '24
Citat fra jramskov

Jeg er i tvivl om hvordan 3,8 opladninger skal forståes, men med den bils i forvejen ringe rækkevidde og ladehastighed...

Mit gæt er, at det skal forstås som 3,8 fulde opladninger fra 0% -> 100%, hvilket energimæssigt svarer til 3,8 gange batteriets netto kapacitet i kWh. Hvis man ikke lader helt op, så kan man nok sjatlade tilsvarende flere gange.

Jeg mener, at TeslaBjørn blev ramt af begrænsningen lidt over 500 km inde i sin 1000 km challenge med bZ4X. Altså ubrugelig som langtursbil til f.eks. feriekørsel.

jramskov
jramskov Mar 16 '24

@MOS: Der er vist også en del ret sure Toyota BZ4X ejere. Har bla. læst om en ejer der inden køb specifikt spurgte til om han ville kunne køre på skiferie i den med hans familie og der havde sælgeren sagt at det overhovedet ikke var noget problem. Toyota risikerer at miste en del af deres ellers ret trofaste kunder.

P85DK
P85DK Mar 16 '24
Citat fra jramskov

@MOS: Der er vist også en del ret sure Toyota BZ4X ejere. Har bla. læst om en ejer der inden køb specifikt spurgte til om han ville kunne køre på skiferie i den med hans familie og der havde sælgeren sagt at det overhovedet ikke var noget problem. Toyota risikerer at miste en del af deres ellers ret trofaste kunder.

Det er sjovt som folk altid har spurgt specifikt til et potentielt problem når det opstår, og at det altid ville have været en dealbreaker :-) Og vi ved jo alle at en sælger er den bedste person at få tekniske garantier fra :-)

Men det er godt nok ringe hvis du knap nok kan køre fra København til Aarhus og hjem igen på én dag.