Loading...
dk

Relæ slår fra | Tesla Forum

Holm22
Holm22 Feb 4 '24

Over de sidste par måneder har relæet slået fra under opladning et par gange. Det er lidt irriterende.

Det er en 2019 Model 3 og en Tesla Wall Charger. Ladeboksen sidder på sin egen sikringsgruppe 16A.

Nogle gode bud på hvad jeg kan tjekke selv inden jeg nok er nødt til at få fat i en elektriker?

CanEl
CanEl Feb 4 '24

jeg går ud fra at ladegruppen har sit eget RCD relæ, som el loven kræver.

du skal have testet dit relæ, om det er blevet ustabilt, eller udkobler korrekt, med en RCD tester.
hvis det er ok, bør du få tjekket din jord forbindelse hele vejen til bilen.
hvis det er et type A relæ, bør det nok skiftes ud med et type B, som ikke bliver defekte af DC strømme.

Holm22
Holm22 Feb 4 '24
Citat fra CanEl

jeg går ud fra at ladegruppen har sit eget RCD relæ, som el loven kræver.

du skal have testet dit relæ, om det er blevet ustabilt, eller udkobler korrekt, med en RCD tester.
hvis det er ok, bør du få tjekket din jord forbindelse hele vejen til bilen.
hvis det er et type A relæ, bør det nok skiftes ud med et type B, som ikke bliver defekte af DC strømme.

Det er sådan et:

https://ekatalog.legrand.dk/da/produkter/rcbo-dx3-6000-10-ka-4p-400-v-16-30-ma-type-411234

Det bliver en elektriker kan jeg forstå.

CanEl
CanEl Feb 4 '24

det er en combiafbryder. både automatsikring og RCD type A.

der er et indikatorfeldt ved siden af testknap. prøv at trykke på testknap, og se hvad den viser.
viser den det samme når den selv slår fra? hvis ja, så er der afledning til jord. hvis nej, så kobler den ud for overstrøm.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Feb 4 '24
Holm22
Holm22 Feb 26

Nu fik jeg endeligt fanget den og kigget rigtigt på indikatorfeltet. Den viser ikke det samme som når testknappen anvendes, så den slår fra pga. overstrøm.

Hvad gør man så?

Forummets indlæg er redigeret af Holm22 Feb 26
CanEl
CanEl Feb 26

du sætter bilen til at lade med max 15A, så burde det køre.
sikringsmodulet bliver varmet op ved max strøm (16A)over lang tid.
når den er varm, kobler den ud ved en lavere strøm, end når den er kold.
denne varme kunne også komme fra en ledning der ikke er spændt korrekt.
prøv at lægge hånden på når den har ladet længe. den må være godt lunken.
så hvis den er meget varm et enkelt sted, bør forbindelserne tjekkes, efterspændes eller termineres bedre.

PS. vi monterer oftes en 20A sikring til en 11kW bil lader af samme årsag. kablet skal selvfølgeligt passe til.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Feb 26