Loading...
dk

Model 3 (EU-FSD) kan ikke skifte bane til højre? | Tesla Forum

HrMogensen
HrMogensen Feb 14 '24
Model 3 (EU-FSD / AP3,0) fra 2019.

FSD har altid virket (som det nu gør i EU). Har aldrig haft bøvl med auto skift af vognbane på motorvejen - så længe betingelserne er opfyldt. 

Her idag var jeg et smut på motorvejen. Aktiverer AP/FSD og efter blink ud skifter bilen automatisk til overhalingsbanen. Da der er frit nok blinker jeg til højre og afventer at bilen trækker ind… Men efter 5 sekunder giver bilen op, som når en bil er for tæt på, og giver beskeden “timeout på vognbaneskift”.

Prøver adskillige gange på vej ud (klart dagslys) og igen på vej hjem (mørkt og en lille anelse tåget). På vej hjem er der biler flere hundrede meter for- og bagude så absolut intet i vejen for vognbaneskiftet.

Alt på UI ser normalt ud og der er absolut nul fejlmeddelelser udover “timeout på vognbaneskift”. 
Selv ghost-ikonet, der indikerer hvor bilen vil ende, vises i UI på den vejbane man blinker til højre mod.

Der skal siges at bilen netop har fået lavet en bule på bundpanelet (under sidedøre) på værksted med efterfølgende tur til maler. Kan der være sket et eller andet her? Alt ser normalt ud. Kameraer er intakte og virksomme når jeg fx checker via Sentry Mode. 

Det er selvfølgelig ekstra træls når 4 års garantien er røget sidste år… 
HrMogensen
HrMogensen Feb 15 '24

Update…

Forreste højre USS (lige foran højre forhjul) indikerer at der hele tiden registreres noget. Kan det ikke passe at USS også er rodet sammen med kamera ifm AP/FSD på Teslaer med USS?

Hvis ja - så passer det med at bilen kan auto skifte vognbane til venstre men ikke højre? Ingen advarsler under kørsel men i reverse hvor bilen ses oppefra der er indikation fra USS selvom jeg holder med 4-5 meter til nærmeste objekt.   

Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Feb 15 '24
MOS
MOS Feb 15 '24

Tror du har fundet synderen.

KimT
KimT Feb 15 '24

Du kan vel gå ind i service menuen og se hvad der er af fejl mm på USS

HrMogensen
HrMogensen Feb 15 '24

For en eneste gangs skyld ville jeg ønske at jeg ikke havde USS. Ærgerligt at USS ikke er slået fra under kørsel (ifm radar blev slået fra), og slået til igen ved fx snigende kørsel, bakke osv... 

Service menu => Meddelelser => Ingen aktive fejlmeddelelser og nedenfor noget andet tilfældigt fra tidligere på dagen som ikke har noget med AP at gøre. 

Næste gang jeg er på motorvejen må jeg prøve at lave vognbaneskift og være mere OBS på den præcise fejlmeddelelse - herunder hvad der står under meddelser. Jeg mener bare at der stod "Timeout for vognbaneskift" og fejlmeddelelse henviste til afsnit i manuel hvor der er en håndfuld mulige problemstillinger (fx hvis bilen ikke kan se afstribning på begge sider af banen den skal over i).

Savner lidt de gode gamle dage hvor man kunne ringe til et Tesla Hotline nr (engelsk/amerikansk) hvor det lod til at de "gik online" på bilen. 

Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Feb 15 '24
MOS
MOS Feb 15 '24

Har du prøvet af tørre sensoren af for skidt? Pas på, du ikke kommer til at trykke den ind.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 15 '24
HrMogensen
HrMogensen Feb 16 '24
Bilen er rimelig ren og visuelt intet på sensoren. Har prøvet at tørre af uden held.
Spurgt Tesla om pris via app. Har også fundet muligt bud på eBay (fra Litauen). Tror det er samme firma jeg for 4 år siden købte dæktrykssensorer fra så de er til at stole på. 
HrMogensen
HrMogensen Feb 17 '24

Nogen der ved om USS er Plug&Play (forudsat at stumpen er købt til netop Model 3), eller om der skal kalibrering m.m. til? 

HrMogensen
HrMogensen Feb 19 '24
Hmmm siden søndag aften ser USS pludselig ingen spøgelser”.
Tidligere idag mandag fik jeg besked fra Tesla, efter jeg i fredags havde oprettet en forespørgsel på pris for ny USS samt beskrivelse af fejl, at de ikke kunne forstå hvis jeg havde hardwarefejl - de kunne intet se da de gik online. 
Mandag aften virker alt stadig normalt og ved test på et par km af den lokale motorvej gik det fint med auto vejbaneskift. 

Måske har der siddet lidt skidt på nr 5 sensor (talt fra førersiden) hvor jeg har fokuseret på nr 6 (foran højre forhjul)? 

Måske har der været en hinde af noget fra maler som regnen endelig har spulet væk?