https://fdm.dk/nyheder/bilist/2024-02-sommerdaektest-2024-her-er-aarets-bedste-sommerdaek
Måske bruger de samme tekniker i det dæk som jeg overvejer at skifte til i år:
https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2023-06-nye-helaarsdaek-sparer-penge
https://fdm.dk/nyheder/bilist/2024-02-sommerdaektest-2024-her-er-aarets-bedste-sommerdaek
Måske bruger de samme tekniker i det dæk som jeg overvejer at skifte til i år:
https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2023-06-nye-helaarsdaek-sparer-penge
I første link, kunne det være interessant, at vide hvad 23 kmt svarer til i meter.
Det er selvfølgelig en markant forskel at bliver ramt med 23 kmt i forhold til nul. Men svarer de 23 kmt til 2-3 meters nedbremsning, så er det måske ikke alverden til forskel i virkeligheden.
Det er ret nemt at regne ud, at 23 km/h svarer til 9% længere bremselængde fra 80 km/h. Hvor meget det så er i meter? Tja...
Men hvem kører med 215/55 R17?
Danmarks mest solgte bil i 2023 kører med 255/45 R19 og op
Det ville være mere interessant hvis de testede dækkerne i forskellige størrelser og 3 forskellige biler. Hvis det gav samme resultat på forskellige biler og i forskellige størrelser så var resultaterne mere brugbare. Her fortæller de egentlig bare at Continental er bedst til en T-Roc med 17" fælge
Men hvem kører med 215/55 R17?
Danmarks mest solgte bil i 2023 kører med 255/45 R19 og op
Det ville være mere interessant hvis de testede dækkerne i forskellige størrelser og 3 forskellige biler. Hvis det gav samme resultat på forskellige biler og i forskellige størrelser så var resultaterne mere brugbare. Her fortæller de egentlig bare at Continental er bedst til en T-Roc med 17" fælge
God pointe..
Men synes nu generelt de samme dæk ligger i top i de forskellige størrelser.
men lige i dette lidt overlegne eksempel og "nye" type kunne det være sjovt at se en 19" test.
Nu har vi brug for nye 18" sommerdæk på vores TM3 fra 2019. Jeg hælder til "Continental PremiumContact 7 235/45 R18 98Y XL EVc": https://www.daekonline.dk/rshop/Daek/Continental/PremiumContact-7/235-45-R18-98Y-XL-EVc/D-126996
Dækket som vinder FDM testen ovenfor, selvom det er en anden størrelse. Tyre reviews er generelt også ret glade for det - det vinder denne test fra sidste år: https://youtu.be/TQsWlZoh55U?si=KMRosgPXvbQ_ib-x
Det er næppe det billigste dæk, men kvalitet er meget vigtigere for mig. Er der noget jeg har overset?
@jramskov
Jeg ved ikke, om du har overset det, men jeg vil lige gøre opmærksom på følgende:
UTQG (Uniform Tire Quality Grading) eller treadwear index er et tal for dækkets slidstyrke. Det plejer at stå på siden af dækket. Jeg mener, det er en meget relevant parameter, når man skal vælge dæk, da det fuldstændig kan ændre dækprisen pr. kørt km. F.eks. hvis du vælger et dæk med dobbelt så højt UTQG, så holder dækket dobbelt så længe og prisen pr. kørt km bliver den halve. Du slipper så også for bøvlet med at skifte dæk så ofte. Derudover må det være langt mere miljøvenligt at vælge dæk med høj UTQG, da der så ikke skal produceres så mange dæk og man forurener mindre med partikler i takt med, at dækket slides.
Dog hvis du har et meget lille kørselsbehov (og evt. også skifter mellem sommer- og vinterhjul), så kan det måske være næsten lige meget, da et dæk med høj UTQG så alligevel mørner og bliver for gammelt, inden det bliver slidt op.
@MOS: Vi kører 20-25k km/årligt og skifter mellem sommer og vinterdæk.
Ifølge dette link endte den som #3 hvad angår "wear" i ADAC's test: https://www.tyrereviews.com/Article/2024-ADAC-Summer-Tyre-Test.htm
@jramskov
20-25k km/år er et lidt over middel kørselsbehov. Med det kørselsbehov, så lyder Conti dækket som et fornuftigt valg, hvis du prioriterer kvalitet højere end prisen.
Jeg har flere gange tidligere skrevet om mine gode erfaringer med Landsail dæk, som er billige og slidstærke. Min oplevelse er, at der er meget lille forskel på performance sammenlignet med de originale Michelin Pilot Sport dæk, som bilen blev leveret med. Støj og rullemodstand vil jeg endda vurdere til at være lidt bedre på Landsail.
Jeg har også kørt med Michelin Primacy 3. De var meget gode i starten, men de fik hurtigt hæl/tå-problemer, hvilket giver en høj, rumlende støj. Jeg kørte dem alligevel helt ned og de holdt ikke ret længe sammenlignet med andre dæk. Så det er ikke et dæk, jeg vil anbefale.
Jeg har også hørt om andre, der har haft gentagne problemer med hæl/tå på Michelin dæk, men jeg er usikker på, hvilken model dæk det var og om problemet er isoleret til Primacy 3.
Som nævnt tidligere kørte jeg kun 40.000km på mine Michelin Pilot Sport 4 dæk (alle 4 slidt ned samtidig) monteret på bilen ved udlevering i 2020. de led af hæl og tå en stor del af tiden.
Mine nu helårs Michelin CC2 har mønster til at kunne køre 80.000km men er blevet dødsdømt af et euromaster dækcenter her ved 65.000km da de er slidt ned på grund af vægt. det ses tit med tunge elbiler.
Det påstod de at kunne se med det blotte øje.
Mine CC2 har ligeledes haft hæl og tå længe (dog ikke så slemt som pilot 4) og lige nu er der en rysten.
derfor jeg tog forbi dækcenter som mener at rysten er på grund af at de er færdige.
Jeg fik lavet 4 hjulsudmåling sidste år. Der var en del at rette.
Så måske har den "skæve" bil haft indflydelse på noget.
Jeg er tæt på at bestille conti helårsdæk den nye allseasoncontact 2, som jeg har læst meget godt om.
(som jeg vist har nævnt mange gange herinde :-)
pris på dæk betyder ikke så meget for mig hvis de kan holde 80.000, som for mig er 3-4 år.
Genrelt synes jeg mange har klaget over Michelindæk.
Både her og på andre sites. Så nu prøver vi noget andet.
Ang Landsail.
Vil ligesom MOS anbefale Landsail, men fravælg EV modellen.
Ev modellen virker som værende mere blød og jeg synes, de kræver overtryk for ikke at virke slaskede at køre med. Altså i modsætning til Tesla's anbefaling af 42 PSI, så kør med 43 PSI ved kolde dæk. Kommer Ev modellen ned på 40-41, så føles det som om bilen fortsætter når du drejer, for så at komme efter retningen dækkene peger i.
40-41 kommer de hurtigt ned på bare pga temperaturforskellen, hvis du tjekker tryk en eftermiddag i solen og kører hjemmefra om morgenen ved daggry.
Det er muligt jeg er lidt fintfølende på det felt. Jeg kan simpelthen heller ikke tage når dækket ikke er afbalanceret ordentlig, når nu man ved hvor godt bilen kan køre.
PS det er muligt at Landsail lige er lidt hårdere først og sidst på sæsonnen, på den måde at man måske lige skal skifte en uge efter/tidligere end ellers pga udendørs temperaturen.
Ev modellen virker som værende mere blød (...)
Jeg har ikke selv prøvet EV modellen. Men burde det ikke være omvendt? Altså at EV modellen er forstærket til at kunne håndtere højere vægt, mere moment osv. og dermed burde være stivere? Eller de har måske lavet EV modellen blødere og mere slasket for f.eks. at opnå lavere rullemodstand? Jeg undrer mig bare.
Ang Landsail.
Er det EV/ikke-EV udgaven af Qirin 990, du taler om?
Korrekt, havde Landsail på den første model 3, og de kørte ganske udmærket, kunne ikke mærke forskel på dem og Michelin, bortset fra de ikke lavede hæl og tå.
Da vi skiftede bil, fik vi så de nye EV model Qirin på, og de virker bare blødere i dæksiderne.
@Ice2EV
OK, tak for opklaringen. Jeg havde bare forventet, at EV modellen var stivere. Ved du evt. noget om, hvad designfilosofien for EV modellen har været og hvad der ellers er af forskelle mellem EV/ikke-EV modellen?
Jeg ved ikke andet end dækmanden sagde EV modellen skulle have mindre støj...........Tænker at stivere dæk giver mere støj, blødere dæk giver mindre.
Men det er kun min tanke.
Jeg ved ikke andet end dækmanden sagde EV modellen skulle have mindre støj...........Tænker at stivere dæk giver mere støj, blødere dæk giver mindre.
Men det er kun min tanke.
Det lyder plausibelt.
@MOS Hvor finder du det der UTQG tal henne? Jeg har ledt på diverse sider og på diveres test af dæk, men ikke kunnet finde det.
Jeg er i øvrigt sikker på at hvis man er racerkører, på kanten af hvad der er muligt, så vil man bemærke at Landsail er ringere dæk.
Men som almindelig amatør racer på motorvejen med 130 kmt, så tvivler jeg reelt på, du vil opdage nogen forskel om det er Landsail eller nogen af top dollar mærkerne.
@Ice2EV
Det er generelt svært at finde oplysninger om UTQG. Jeg har selv forgæves forsøgt at finde det på adskillige danske hjemmesider, der sælger dæk. Prøv i stedet at google dit favoritdæk og "UTQG" eller "Treadwear" og kig på de udenlandske hjemmesider. Der er enkelte udenlandske hjemmesider, der har oplysninger om UTQG eller Treadwear. Jeg kan ikke lige huske hvilke.
Ellers, hvis du står med dækket, så kan du se det på dæksiden. Det er ikke vildt tydeligt, så man skal kigge godt efter. Her er et eksempel med et billede af mit eget Landsail Sentury Qirin 990 dæk, som har Treadwear 520, hvilket er meget godt. De fleste dæk ligger omkring 300-350. Mindre slidstærke dæk ligger omkring 200.