Loading...
dk

Euro NCAP 2026 - fysiske kontakter / knapper | Tesla Forum

jramskov
jramskov Mar 5 '24

"New Euro NCAP tests due in 2026 will encourage manufacturers to use separate, physical controls for basic functions in an intuitive manner, limiting eyes-off-road time and therefore promoting safer driving," he said.

Now, Euro NCAP is not insisting on everything being its own button or switch. But the organization wants to see physical controls for turn signals, hazard lights, windshield wipers, the horn, and any SOS features like the European Union's eCall feature.

Link: https://arstechnica.com/cars/2024/03/carmakers-must-bring-back-buttons-to-get-good-safety-scores-in-europe/#p3

MOS
MOS Mar 5 '24

Tesla er nok ikke enig i den tilgang. Men er kunderne?

jramskov
jramskov Mar 5 '24

Hvis kunderne fravælger Tesla pga. det, ændrer de nok mening på et tidspunkt :)

MOS
MOS Mar 5 '24

Der er bare så meget andet godt ved Tesla, at der for manges vedkommende nok skal mere end et par manglende stilke til, at de fravælger Tesla.

Men havde Tesla tilbudt deres biler i 2 varianter hhv. med og uden stilke, så er jeg overbevist om, at langt de fleste ville vælge stilkene - selv mod en merpris.

Personligt overvejede jeg en ny Y'er her kort før nytår, hvor der var gode tilbud og kampagnerabatter. De manglende stilke var dog med til, at jeg droppede idéen igen. Med den megen bykørsel, jeg har for tiden, med sving, rundkørsler, u-vendinger, parallelparkeringer, manøvreren rund på lidt for små parkeringsarealer osv., så ville de manglende stilke blive for stort et issue og altså for svært at leve med.

Hvis man derimod kun kører på motorvej, så er det nok en anden sag. Eller kommer fra en BMW, hvor man i forvejen er vant til ikke at bruge blinklyset... ;->

Ice2EV
Ice2EV Mar 5 '24

@MOS hvad var det for en Y uden stilke...... er du blevet tilbudt testpilot?

MOS
MOS Mar 5 '24
Citat fra Ice2EV

@MOS hvad var det for en Y uden stilke...... er du blevet tilbudt testpilot?

Arh, my bad! Jeg ser nu, at lige netop Model Y er den eneste nye Tesla, som stadig har stilke.  

Forummets indlæg er redigeret af MOS Mar 5 '24
jramskov
jramskov Mar 5 '24

Det er sikkert kun indtil Model Y refresh i stil med Model 3. Tesla USA har udtalt at der ikke kommer en refreshed Model Y i USA i år, men der spekuleres i at den kommer i resten af verden i løbet af i år.

Jeg prøvede kort den nye TM3, tror faktisk godt jeg kunne vænne mig til at bruge knapperne til at blinke med, rundkørsler værende undtagelsen. Efter at have prøvet til, synes jeg muligvis det at man skal skifte gear på skærmen er værre.