Loading...
dk

Ladeboks og refusion...samt stavnsbinding | Tesla Forum

cth
cth Mar 8 '24

Kender det godt selv.

https://taenk.dk/privatoekonomi/biloekonomi/elbil-mette-er-stavnsbundet-til-sin-ladeboks

I øvrigt typisk Tesla..ingen kommentarer til noget som helst. :-)

Ser dog ud til at Monta måske er lige på trapperne med en løsning.

Skriver mere når jeg ved noget.

Forummets indlæg er redigeret af cth Mar 8 '24
Ice2EV
Ice2EV Mar 8 '24

Det er svært som tidligere benzin/diesel kunde at gennemskue lademarkedet.

Men Mette havde åbenbart ikke sat sig godt nok ind i mulighederne inden hun tog en beslutning.

Sæt laderen til salg.

Når installationen er foretaget. Er der flere der tilbyder "billig" opsætning af ny lader, når der er en installation i forvejen. Eks Take Charge. 2050 kr for at udskifte din installation plus din nye lader, som delvist dækkes af salget af den Tesla lader.

Så er du ikke bundet af noget elselskab. 

jramskov
jramskov Mar 8 '24

Det er også ret uoverskueligt - de skulle droppe det tåbelige refusionscirkus.

MOS
MOS Mar 8 '24

De skulle da bare droppe elafgiften i første omgang. Det ville løse alle problemerne og gøre alle tænkelige kombinationsmuligheder af elbil, elopvarmet bolig, solceller, privat/firma, elleverandør, ladeboks osv. super simpelt og ens for alle.

Som det er i dag, skal man jo ud i at opstille en 7-dimensionel matrix med fordele/ulemper, priser, abonnent, refusion, moms, binding osv. Hvilket er helt uoverskueligt, hvis man - som jeg - har en IQ på under 300 :-)

Ice2EV
Ice2EV Mar 9 '24

Hov hov @MOS, der er jo virksomhedder der lever at det her.  ;-)

MOS
MOS Mar 9 '24

Jo jo, men med den begrundelse kunne man jo opfinde et hvilket som helst cirkus af et ustyrligt, bureaukratisk system med afgifter og refusionsordninger, som virksomheder kan leve af. I sidste ende er det os alle sammen, der kommer til at betale for al den omstændelighed, der jo er ganske uproduktiv. Man flytter bare en masse penge frem og tilbage, men der kommer jo samlet ikke noget produktivt ud af det.

CanEl
CanEl Mar 9 '24

den nemme løsning er at registrere bil ladning i BBR register, på lige fod med elvarme.
så forsvinder bureaukratiet, når det kun er de første 4000 kWh der betales afgift af.
det burde gøre det 
attraktivt, at tænke grønt, og undgå kassetænkning.
tror faktisk at det allerede står derinde, for vi skal melde enhver montering af ladeboxe ind til en myndighed.

der er selvfølgelig nogle der vil råbe op, når de mister en indtjening.
men de må finde ye græsgange.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Mar 9 '24
jramskov
jramskov Mar 9 '24

@CanEL: Jeg er også fan af den løsning, dog er der en uretfærdighed overfor dem der ikke har mulighed for egen ladestander, men det må kunne løses på en eller anden måde.

Johannelund
Johannelund Mar 9 '24
@jramskov<br /><br />
Nu forholder det sig jo sådan at hvis man lader på en offentlig ladeboks betales der ikke elafgift, kun de 0,8 øre som er eu mindstekrav
DET ER DERFOR AT LADEUDBYDERNE KAN TILBYDE AT REFUNDERER ELAFGIFTEN
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Mar 9 '24
jramskov
jramskov Mar 9 '24

@Johannelund: DER ER INGEN GRUND TIL AT RÅBE.

Jeg (og nok næsten alle der ejer en elbil) ved hvordan det fungerer. En ordning der gør det billigere at køre elbil bør så vidt muligt være ens for alle.

Johannelund
Johannelund Mar 9 '24
@jramskov
Det må du undskylde men herinde i Tesla Forum er der en del der siger at det er helt okay at dem der har solceller skal være de eneste i Danmark der skal betale elafgift, man regner med en standart familie på 2 voksne + 2 børn = 4000 kWh , derfor de 4000 hvis man er elopvarmet,
Dvs den eneste forskel at det kun er solcelleejere som ikke bebor et elopvarmet hus der skal betale elafgift til deres elbil.
CanEl
CanEl Mar 9 '24

Citat fra Johannelund
Dvs den eneste forskel at det kun er solcelleejere som ikke bebor et elopvarmet hus der skal betale elafgift til deres elbil.

det er jo netop dig der ville få afgiftsfri el til bilen hvis det var samme ordning som med elvarme.

og hvis du lader på andre ladere, er de nok et firma, der supporterer dem, og derfor er fritaget gennem moms og skat.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Mar 9 '24
MOS
MOS Mar 10 '24
Citat fra CanEl

den nemme løsning er at registrere bil ladning i BBR register, på lige fod med elvarme.
så forsvinder bureaukratiet, når det kun er de første 4000 kWh der betales afgift af.
det burde gøre det 
attraktivt, at tænke grønt, og undgå kassetænkning.
tror faktisk at det allerede står derinde, for vi skal melde enhver montering af ladeboxe ind til en myndighed.

der er selvfølgelig nogle der vil råbe op, når de mister en indtjening.
men de må finde ye græsgange.

Citat fra jramskov

@CanEL: Jeg er også fan af den løsning, dog er der en uretfærdighed overfor dem der ikke har mulighed for egen ladestander, men det må kunne løses på en eller anden måde.

Den der løsning med at registere bilopladning i BBR er allerede en unødvendig omgang bureaukrati. Det virker også temmelig arbitrært at sige, at der skal betales afgift af de første 4000 kWh om året. Nogle husstande har et årsforbrug på kun 1000 kWh mens andre bruger langt over 10.000 kWh. Man kommer således til at straffe de husstande, som i forvejen sparer på energien, da de kommer til at betale fuld afgift af hele deres elforbrug, mens dem, der sviner mest, kommer til at slippe for afgiften for en meget stor del af deres overforbrug.

Hvorfor gøre det mere kompliceret end højst nødvendigt? Løsningen er ganske simpel: Drop elafgiften for alle. Ensartet, retfærdigt, simpelt, ubureaukratisk, lige til at implementere.

Johannelund
Johannelund Mar 10 '24
@mos
Tror sku ikke der er nogen der har elbil der ikke bruger over 4000 kWh.
Hvis man har en elbil der altid holder hjemme, burde man ikke have en elbil
CanEl
CanEl Mar 10 '24

Citat fra MOS
Hvorfor gøre det mere kompliceret end højst nødvendigt? Løsningen er ganske simpel: Drop elafgiften for alle. Ensartet, retfærdigt, simpelt, ubureaukratisk, lige til at implementere.

det er jo en ordning der har kørt længe for elvarme kunder, ikke retfærdig men simpel.
jeg er så også enig i, at det bedste var at afskaffe el afgiften, men det tror jeg ikke kan gennemføres med vores politikere nu.

MOS
MOS Mar 10 '24
Citat fra Johannelund @mos
Tror sku ikke der er nogen der har elbil der ikke bruger over 4000 kWh.
Hvis man har en elbil der altid holder hjemme, burde man ikke have en elbil

Elforbruget i min husstand har igennem de seneste år ligget mellem 1000-1100 kWh om året. Min elbil får da trillet en del km, men jeg lader altid ude, da jeg ikke har mulighed for hjemmeladning.

jramskov
jramskov Mar 11 '24
Citat fra MOS

Det er jeg sådan set ikke uenig i. Hullet i statskassen skal så blot fyldes på en anden måde, hvilket  gør det lidt mere komplekst ;)

Trannel
Trannel Mar 11 '24
Hullet i statskassen kan da blot fyldes ved at undgå udbytteskandalen etc.

Hvis man helt fjernede elafgiften - hvilket jeg er enig i - ville den tabte elafgift incl. moms andrage 11 millioner medens tabet ved udbytteskandalen hidtil udgør ca. 13 millioner.

Voila!
cth
cth Mar 11 '24

Tænker millioner er milliarder :-)

Ja det er godt nok en pinlig sag for SKAT.

Det er ikke et spørgsmål om at fylde huller, men om man virkelig vil omstillingen til EL.

Det er ikke gratis.

Jeg kan godt forstå at nogen giver op på forhånd med de kringlede regler for solceller, refusion o.s.v.

men mon ikke de forøgede indtægter Novo skaber, nemt dækker den del :-)

Forummets indlæg er redigeret af cth Mar 11 '24
jramskov
jramskov Mar 11 '24

@Trannel: Det er vist svært at rejse tilbage i tiden og fikse det ;)

Jeg er som sagt heller ikke uenig i at det simple og nok også fornuftige ville være at fjerne afgiften, men samtidigt har vi et statsbudget - det er et stort regnestykke med mange indtægter og udgifter og der skal helst ikke være underskud, i hvert fald ikke alt for ofte :)

Sider: 1 2 »