Loading...
dk

Ladeboks og refusion...samt stavnsbinding | Tesla Forum

MOS
MOS Mar 11 '24

Finansieringen til afskaffelse af elafgiften ser jeg ikke som det store problem. Problemet er snarere (manglen på) den politiske vilje til at gøre noget.

For det første, så kan man spørge, om det overhovedet er nødvendigt at finansiere. Har vi overhovedet et hul i statskassen? Eller er der overskud? Jeg tænker umiddelbart, at afskaffelse af elafgiften nærmest kunne finansiere sig selv pga. af den mange fordele for samfundet med langt mindre bureaukrati, administration og hurtigere og nemmere omstilling til en elektrificering af samfundet med alle de besparelser der er ift. andre og dyrere CO2-løsninger, sundhedsgevinster pga. færre udledninger af skadelige stoffer, større energiuafhængighed, besparelser på militær osv.

Vi skal i forvejen have nedbragt CO2-udledningen i en fart og her kunne en afskaffelse af elafgiften være en katalysator ift. omstillingen til elektrificering, hurtigere udbredelse af elbiler, solceller m.m. Jeg ved ikke, om der findes andre, mere effektive, hurtigere eller billigere metoder til at opnå et tilsvarende resultat, end afskaffelse af elafgiften. Men jeg tror ikke, vi kommer uden om, at vi skal elektrificere langt mere. Så spørgsmålet er vel snarere, om vi har råd til at lade være?

Hvis man endelig skal kradse flere penge ind i statskassen, så er der mange skruer, man kunne stille på. Mest oplagt ville nok være at indføre en ensartet CO2-afgift på hele samfundet og så justere størrelsen af denne afgift (kr./ton CO2), således at budgettet balancerer. Men helst så jeg, at størrelsen af CO2-afgiften afspejlede størrelsen af de samlede skadevirkninger, der er, ved udledning af et ton CO2. Og her er det vigtigt, at alt regnes med i de samlede skadevirkninger, da afgiften ellers ikke får den ønskede effekt.

Et andet alternativ kunne være at justere på andre indtægter for statskassen f.eks. den genelle skatteprocent el.lign., men det fornemmer jeg er politisk tabu.

cth
cth Mar 11 '24

"besparelser på militær osv."

Det ligger vist ikke lige for...tværtimod tales der om krigsskat.

Med de mange milliarder der skal den vej de kommende år, så bliver der ikke noget at hente her.

Ice2EV
Ice2EV Mar 11 '24

De har da muligheden for at trække nogen af de gamle kendte travere op.

Fjerne en helligdag

Hæve pensionsalderen¨

Skære i dimitentunderstøttelsen

Minimere SU klip til normeret studie minus 6 klip.

Egenbetaling for patienttransport(den kunne de faktisk godt tillade sig uden der var ret mange der ville klage)

For bare lige at nævne et par stykker.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Mar 11 '24
Johannelund
Johannelund Mar 12 '24
Hvis man sidestiller rene elbiler med elvarme dvs de første 4000 kWh bliver elafgiftbeskattet vil det bevirke at der vil blive opstillet mange solcelleanlæg så man får decentral elproduktion på villavejene istedet for kæmpe solcelleanlæg på god landbrugsjord. Skal vi ikke allesammen til at køre elbiler.
Alternativ skal der opstillet masser af offentlige ladestander der er fritaget for elafgift.
Johannelund
Johannelund Mar 14 '24
Har lige set at Energinet vil til at bruge bilernes store batterier til energilagring og til at stabilasere elnet med, da de endelig kan se hvad elbiler med 2 vejsladere kan bruges til.
Hvorfor slukke vindmøller når strømmen kan gemmes i de elbiler vi alle skal til at køre i
cth
cth Mar 14 '24

Hvilke af nuværende elbiler kan det?

KimT
KimT Mar 14 '24

Hvilke af de nuværende ladebokse kan det ? Mener at have læst at der er lavet aftale med tyskerne så det er slut med at slukke for vindmøllerne - første hit på Google https://www.klimafokus.dk/slut-med-stillestaaende-danske-vindmoeller-tysk-metode-til-modhandel-er-blevet-optimeret/

Forummets indlæg er redigeret af KimT Mar 14 '24
jramskov
jramskov Mar 15 '24
Citat fra Johannelund Har lige set at Energinet vil til at bruge bilernes store batterier til energilagring og til at stabilasere elnet med, da de endelig kan se hvad elbiler med 2 vejsladere kan bruges til.
Hvorfor slukke vindmøller når strømmen kan gemmes i de elbiler vi alle skal til at køre i

Link?

Bianco
Bianco Mar 15 '24

Nogen lavede forsøg med Nissan Leaf og fjernstyret adgang til at trække strøm tilbage til nettet for nogle år siden - mener at de var på Frederiksberg af alle steder.

Teknisk virker det fint, og hvis det bliver udbredt i stor stil, så vil det blive brugt så lidt per bil at det formentlig ikke har betydning for batteriets levetid.

MEN det bliver nogle absurd dyre kWh, hvis der er en bare minimal ekstra omkostning til mere elektronik i bilen eller i ladestanderen/EVSE.

Så bare rolig - det kommer aldrig til at ske.

MOS
MOS Mar 15 '24

V2G er da meget fint, men...

Hvis man blot kunne starte/afbryde/genstarte opladningen automatisk ud fra nogle styresignaler, så ville man være nået meget længere. En elbil, der stopper opladningen, hjælper med at balancere elnettet på tilsvarende vis, som en elbil, der sender strøm tilbage i nettet. Jeg tror, det er væsentligt lettere at lave et setup, der automatisk sætter opladningen på pause, da det "bare" kræver en ladeboks, der kan dette. Alle nyere elbiler burde kunne udnytte den feature, mens det kun er langt de færreste elbiler, der er forberedte til V2G. Man slipper så også for ekstra slid på batteriet og det ekstra ladetab, der er ved gentagen op-/afladning.

jramskov
jramskov Mar 16 '24

@MOS: Det er hvad f.eks. True Energy gør, det er deres app jeg benytter til at styre opladning af vores Tesla. De har i efterhånden lang tid også haft det de kalder "Big Battery", hvor de melder ind til Energinet at fra f.eks. 01:00-02:00 i nat vil vi ikke lade de x antal biler vi har der deltager og dermed nedsætte energibehovet.

Jeg kunne dog godt se det smarte i V2G. Der kommer til at stå rigtige mange elbiler med store batterier koblet på nettet. At udnytte dem til tage peak load vil spare os fra at bygge en del ekstra kapacitet. Når der er så mange biler koblet på, vil belastingen på den enkelte bils batteri være minimalt gætter jeg på.

cth
cth Mar 16 '24

jeg tror helelr ikke det bliver den store belastning. langt de fleste dage vil det nok slet ikke blive brugt og mange dage kun lidt og enkle spids dage måske meget.

Men det kan batterierne nok godt klare.

cth
cth Mar 20 '24

Der er vist ikke mange elbiler der kan dette endnu?

Allerede i dag findes der både elbiler og ladestandere med en teknologi, som er forberedt til en fremtidig integration med elnettet.

Så de fleste elbiler fra 2025 (ca. 2025 er et gæt) og før kan ikke deltage i denne gode ide.

Personligt er det noget jeg ønsker skal være i min næste bil.

Forummets indlæg er redigeret af cth Mar 20 '24
jramskov
jramskov Mar 21 '24

De snakker om det i forbindelse med den kommende Skoda Epiq i seneste FDM Frigear podcast. Den skulle åbenbart komme med support for det - søgte på det og fandt dette link: https://www.carsguide.com.au/car-news/2025-skoda-epiq-new-concept-previews-upcoming-city-sized-pure-electric-suv-set-to-charge

"Bi-directional charging also supports V2L (vehicle to load) and V2G (vehicle to grid) functionality."

===

Det er fint at Energinet nu presser på for V2L, ikke mindst på europæisk plan, men det ville godt nok have været godt hvis det arbejde var startet for 5-10 år siden.

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Mar 21 '24
P85DK
P85DK Mar 21 '24
Citat fra selsoe

At elbiler sender strøm tilbage til elnettet er stadig lidt ude i fremtiden

Eller fortiden? Du skal bare finde en Nissan Leaf så er det muligt

P85DK
P85DK Mar 21 '24

Challenge accepted

Lader: https://wsolar.shop/en/enphase-bi-directional-ev-charger

Nissan Leaf: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=341395530

El selskab: Du kobler den bare på dit solcelle anlæg med nettoafregning