Loading...
dk

Trafikmeldinger - nyt system | Tesla Forum

jramskov
jramskov Mar 9 '24

Dette håber jeg da Tesla også snart implementererer:

https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2024-02-advarsel-om-farlig-trafik-popper-op-udvalgte-biler

"ULYKKE FORUDE!

Den advarsel kan bilister i dag opleve at få gennem særligt trafikradioen. Der er også navigationssystemer, som kan vise det. Men nu kryber denne vigtige advarsel helt ind i bilernes instrumenter.

Det er blevet muligt gennem en europæisk datastandard, og det allerførste resultat er nu i drift gennem et samarbejde mellem Vejdirektoratet og Volvo Cars.

Vejdirektoratet har et stort antal kvalitetssikrede meldinger om ulykker og en lang række andre hændelser på de danske veje. I kombination med nye datasystemer, som kan videresende dem øjeblikkeligt, har Volvo nu valgt at lade de danske ulykkes-varsler gå direkte ind i bilernes instrumenthus. Det kan ske blot få sekunder efter, at hændelsen er registret af Vejdirektoratets Trafikcenter."

cth
cth Mar 9 '24

Tesla..hmm... næppe.

jramskov
jramskov Mar 11 '24

@cth: Hvorfor ikke? Det er noget de fint kunne passe ind på den store skærm og burde være ret nemt/hurtigt for dem at implementere. Det er jo ikke noget så umuligt som en auto visker funktion :D

Ice2EV
Ice2EV Mar 11 '24

Så længe systemet kun virker i lille DK, så tænker jeg ikke Tesla har fokus på den udvikling.

Kommer det som et plus i crashtest, så udvilkes det over natten.

jramskov
jramskov Mar 11 '24

@Ice2EV: Som jeg læser det, vil det komme i mere end blot Danmark:

"I Vejdirektoratet forklarer afdelingsleder Stine Bendsen, at de nye advarsler kan deles i kraft af et europæisk samarbejde kaldet Data for Road Safety. Det er gratis for bilproducenter, kortleverandører og andre at hente disse data.

Stine Bendsen ser Volvos brug af de danske oplysninger som en tillidserklæring til de aktuelle trafikinformationer og fortæller, at Vejdirektoratet arbejder med andre bilproducenter og kortleverandører. Og uden at have konkret viden fortæller hun, at også Google ser på at tilslutte sig det fælleseuropæiske datasprog."

De har endda en fin hjemmeside: https://www.dataforroadsafety.eu/

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Mar 11 '24
MOS
MOS Mar 11 '24

Spørgsmålet er, om det er nok, at det "bare" er en europæisk ting. Hvis det ikke kommer til USA, kunne jeg godt forestille mig, at det ikke er interessant nok for Tesla at udvikle på. Jeg tror, de har rigeligt med andre projekter på prioriteringslisten.

jramskov
jramskov Mar 11 '24

@MOS: Tjae...det skulle ikke overraske hvis der kom flere pruttelyde i stedet.