Loading...
dk

En sort uge... | Tesla Forum

Bluecoffee
Bluecoffee Jan 1 '15
Jeg er jævnligt vendt tilbage til det link, som sjensen har forsynet os med, og som løbende viser, hvor grøn elproduktionen er herhjemme. Siden jul har det set temmelig sort ud med en andel af vedvarende energi på typisk 5-15 procent, sikkert fordi det har været vindstille, men de sidste timer er der for alvor sket noget. Nu ligger vi på 125 procent VE. Så gang i laderne:-) Linket: el-bil.appspot.com
bestfind
bestfind Jan 2 '15

Jeg følger altid med herinde. Kan dog kun ses fra en computer.

SuneH
SuneH Jan 2 '15
Spændende link, Bluecoffee. Men jeg kan ikke forstå hvorfor den sorte kurve med CO2 ikke går i rent 0 når den vedvarende energi står for mere end 100%, som det har været tilfældet de sidste par dage?
Forummets indlæg er redigeret af SuneH Jan 2 '15
KS
KS Jan 2 '15

@SuneH: Man kan ikke bare slukke for alle elværkerne, for hvis vinden pludselig skulle lægge sig, så går nettet ned. Der skal altså hele tiden være balance i nettet - dvs forbrug og produktion skal balancere. Så derfor bliver man nødt til at have nogle kraftværker kørende og balancere nettet. Det et styre elnettet er ikke bare lige til, og vi er i Danmark forgyldt med hensyn til oppetid på el-nettet - men kun fordi der sidder nogle virkeligt gode folk og styrer det.

Hvis nogen har lyst, kan jeg nok godt arrangere en rundtur hvor man kan få mere at vide om hvordan det sker, da jeg sidder som konsulent hos Energinet.dk og arbejder med tal..

Men det handler alt sammen om produktion, forbrug og balancering, i form af primære reserver, sekundære reserver, tertiære reserve og frekvens reserve. Alt sammen noget der bliver handlet på el-børsen og som ikke er helt billig - og det er her el-bilerne kunne være med til at styre og balancere el-nettet.

Som det kan ses af kortet, så er der når det blæser også en god eksport af strøm - især til Norge og Sverige, men til nogle priser som er påvirkede at markedet - og når det blæser meget er produktionen høj, og prisen dermed lav.. Så gør noget godt for DK og sæt bilen til at aftage alt det strøm i kan, og behold pengene i DK i stedet for at sende dem til Norge, som så sælger den tilbage når det ikke blæser så meget i form af billig strøm produceret på vandkraft.

sjensen
sjensen Jan 2 '15

@Ken. Jeg deltager meget gerne i et besøg hos Energinet. 

I øvrigt er der lige sat et ekstra kabel i drift mellem Danmark og Norge så der er større kapacitet (og redundans) og der kommer også et kabel fra Danmark til Holland. Alt andet lige så giver det både billigere strøm og mere strøm fra vedvarende energi.

Lennart
Lennart Jan 2 '15

KenSeitzberg: Så kender du sikkert denne

http://energinet.dk/Flash/Forside/index.html 

KS
KS Jan 2 '15
@lennart: ganske glimrende, og den webservice der ligger bagved kan man med lethed suge data fra.
stormer
stormer Jan 3 '15
@Ken Jeg vil også gerne deltage i et besøg hos Energinet.
kammersgaard
kammersgaard Jan 3 '15

@Ken jeg vil da også deltage i et besøg, det kunne være spændende :-)

@Stormer, tak for sidst, hyggeligt at hilse på dig, min bil har stadig ikke fået opdatering :-)

KS
KS Jan 3 '15

Jeg forespørger hos Energinet.dk om muligheden for en rundvisning og kort præsentation af hvordan elnettet styres. I skal nok regne med at det er lettest en hverdag - om eftermiddagen. Især hvis man skal have muligheden for at se kontrolrummet

stormer
stormer Jan 4 '15
@kammersgaard: Selv tak. Opdateringen skal nok komme :-)