Loading...
dk

Held og lykke | Tesla Forum

P85DK
P85DK Aug 1 '24

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/fisker/ocean/one-5d/6083116

Fejlfri fisker
Fri opladning i eu 8md på allego
7500kr på andre standere
Fri service i 4 år
Gratis dæk og dækskifte
10 års garanti
Alle opdateringer gratis

Hvordan fungerer fri service, gratis dæk, garanti og opdateringer?

jpx
jpx Aug 1 '24

Det med garanti og opdateringer fungere vel kun så længe, at der findes et Fisker Inc. firma? Men imponerende hvis han kan få 525 for den.

cth
cth Aug 3 '24

Det får han ikke for den... nok nærmere og max. 300.000kr.

Har sgu' lidt ondt af de Fisker købere, selvom flere påstår de er glade.

Jeg ved godt der er en forhandler i Jylland der sælger dem og servicerer.

Men det er og bliver noget rod og det er en dårlig handelsvare.

Men når man køber Fisker eller nogle udefinerbare kinesikse mærker, så tager man en risiko.

Selv Polestar og Xpeng har ringe økonomi.

Forummets indlæg er redigeret af cth Aug 3 '24
Ice2EV
Ice2EV Aug 3 '24

Lige det med ringe økonomi, er vel ikke meget mere end 5 år siden, det så ligeså ud for Tesla.

cth
cth Aug 4 '24
Citat fra Ice2EV

Lige det med ringe økonomi, er vel ikke meget mere end 5 år siden, det så ligeså ud for Tesla.

Rigtigt...men Tesla havde dengang ingen konkurrenter.  Det tror jeg er den store forskel.

Så hvis deres teknologi virkede, hvad den gjorde, så skulle de nok tjene penge en dag.

Fordi ingen kunne true dem.

I dag er truslerne alle vegne...

I øvrigt kan jeg anbefale JP bilradio fra i fredags om at nu hedder det hybrid igen og ikke EL.

Synes de har nogle gode pointer med at bl.a. Toyota måske ikke var så dumme dengang de holdt fast i hybrid  :-)

Ikke at jeg forstår hybrider og jeg ville aldrig eje en.

Men det vil de uden for Norden, Kina og Holland (mener fabrikkerne i hvert fald).

Til gengæld får vi så alle de elbiler de ikke gider eje ude i Europa.

Forummets indlæg er redigeret af cth Aug 4 '24
NOB
NOB Aug 4 '24
Citat fra cth
Til gengæld får vi så alle de elbiler de ikke gider eje ude i Europa.

Har venner som har købt et nybygget hus i Spanien. Her er standard installationen 1 fase 16A. De betalte ekstra og fik 1 fase 25A. Deres næste bil skal ikke være en elbil... 

jramskov
jramskov Aug 5 '24

@NOB: Det ville da ellers umiddelbart give god mening med solceller + elbil i Spanien skulle man mene?

Ice2EV
Ice2EV Aug 5 '24

Det giver rigtig god mening med Solceller i spanien. Ifølge vores nabo'er i spanien, som fik begge fik monteret i december/januar, så har i hvertfald Valencia regionen noget der ligner den gamle ordning vi havde her hjemme, hvor man kan gemme produktion på nettet til man selv får brug for det. Eks hele "vinteren" spares op og forbruges hele sommeren, når Aircon kører max.

Dertil så producerer et 6 Kp anlæg ca det dobbelte af her hjemme. Altså ca 11.000 kWh. 

Vi er bare ikke kommet så langt endnu selv. Iøvrigt så betaler EU op til halvdelen af prise for opsætning.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Aug 5 '24
NOB
NOB Aug 5 '24
Citat fra jramskov

@NOB: Det ville da ellers umiddelbart give god mening med solceller + elbil i Spanien skulle man mene?

Solceller hjælper, men det ændrer ikke på at du stadig kun kan lade med 1-2 KWh p.gr.a. el-installationen. Og endnu mindre, hvis du har pool, aircondition og vandvarmer - så ryger de 25 A hurtigt...

Ice2EV
Ice2EV Aug 5 '24

I spanien kører man med abonnement efter behov.

Eks har vi 5,6 kW til rådighed i døgnets 24 timer. Vi kan godt nappe 6,3 eller deromrking uden den smækker "mastesikringen" ude i vejen. Mastesikringen er dog bare en man kan gå ned i elskabet og slå til igen, når man har slukket noget af ens forbrug.

Med 5,6 kW kan man sagtesn køre emd 4 luft til vand og lave mad samt varmt vand. Iøvrigt så kunne vi også sagtesn lade Tesla'en med 7A i nærmest døgndrift, da vi var nede sidst. MEn når man er på ferie så kører man jo heller ikke 200 km om dagen. Så 20 timer med 1,2 kW, giver jo altså også en del. Mange supermarkeder har efterhånden installeret ladere. Ligesom Tesla har oppet antallet af SuC'ere betragteligt de sidste 3 år.

Hvis man vil have mere effekt til rådighed, så er springet vistnok til 9 kW. Og så stiger det daglige abonnement betragteligt. Når man kun benytter huset begrænset, så kan det ikke betale sig at have mere til rådighed.

NOB
NOB Aug 5 '24

(Kom vist lidt langt væk fra det oprindelige opslag - sorry)

OK - 7A på 1 fase giver ca 1.5 KW i timen. For en almindelig bruger skal der lades ofte og længe - og den usikkerhed/bøvl (og den relativt høje pris for bilen i sig selv) tror jeg er grunden til at det går lidt trægt sydpå. 
Selv, ville jeg stadig vælge en elbil, også selvom jeg kun kunne bruge en mormor-lader hjemme - men for mange er bilen jo bare 4 hjul der skal transportere, og så vælger man det sikre... 

Nikola
Nikola Aug 5 '24
En "detalje" Ift. Fisker: Så vidt jeg ved, er det svært at finde et forsikringsselskab der vil lave en kaskoforsikring på den. Så den er vist ikke helt billig nok....
cth
cth Aug 13 '24
Citat fra Nikola En "detalje" Ift. Fisker: Så vidt jeg ved, er det svært at finde et forsikringsselskab der vil lave en kaskoforsikring på den. Så den er vist ikke helt billig nok....

Beskrevet her i låst artikel

https://borsen.dk/nyheder/finans/forsikringsselskaber-vil-ikke-forsikre-fisker-elbil?b_source=borsen&b_medium=row_5&b_campaign=news_3 

P85DK
P85DK Aug 13 '24

'Sælges da jeg ikke ku sælge min gamle fossilsluger:('

Det må være en meget dyr, men alligevel værdiløs gammel fossilesluger hvis han skal sælge den med et større tab end han det tab får på sin Fisker. Tænker at det nok ikke er den helt rigtige grund.

PeterE
PeterE Aug 14 '24
Uanset hvad jeg synes om Fisker og Fisker Ocean, så er det altså fantastisk trist for de ca 400 danskere som har en Ocean på danske plader og som nu ikke kan ny-forsikres. 

De allerede forsikrede har det vel nogenlunde, men kommer til at se præmiestigninger. Men bilen kan jo på ingen måde sælges, og dvs at bilerne ender som uskøn pynt i carporte rundt omkring. Trist.
cth
cth Aug 14 '24

Ja det er en mærklig og sørgelig situation.

Læren af det må være overvej grundigt hvilket bilmærke du køber.

Forummets indlæg er redigeret af cth Aug 14 '24