Loading...
dk

Hvad er det Ford'en kan | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Aug 17

Som Tesla ikke kan?

https://bilmagasinet.dk/bil-nyheder/selvkoerende-ford?utm_source=crm&utm_medium=email&utm_content=719904_3003

Som jeg ser det så kan Tesla'erne nøjagtigt det samme, bortset fra man skal røre rattet hver 15 sekunder........... Og det er vel kun et spørgsmål om en update fra the Mothership? Eller kan den det med EAP eller FSD allerede idag?

Joe73
Joe73 Aug 17
Nej der er ingen forskel, du skal holde rattet.
MOS
MOS Aug 17

Det lyder lidt som det, Teslas autopilot kunne for næsten 10 år siden - bare med en række begrænsninger.

P85DK
P85DK Aug 17

Hænder på rattet eller ej - jeg stemmer 'JA' hvis det kan få alle svenske bilister og en del danske bilister til at forstå at der faktisk er 3 spor på Helsingørmotorvejen og at det er helt ok at bruge inderste spor når der er få biler på vejen.

MOS
MOS Aug 17

@P85DK

Men den kan jo ikke skifte vognbane. Problemet er vel, hvis Ford-ejerne aktiverer systemet, mens de f.eks. ligger og bluecruiser i midterste vognbane; så bliver den jo bare liggende der.

P85DK
P85DK Aug 17

Det kalder på et borgerforslag om at den teknologi skal teknisk begrænses til at kun at kunne bruges når bilen er i inderste bane ...

Ice2EV
Ice2EV Aug 18

@MOS Det er jo just det jeg mener. Tesla kan nøjagtig det samme, hvis ikke det var fordi EU havde pålagt dem en begrænsning.

Husker i 2019, da vi fik vores første model 3, der kunne den tage rundkørsler selv, ikke at den tog alverden af dem, men jeg prøvede da et par gange. Så kom der en begrænsning på styreudsvinget fra EU, og vupti så kunne den ikke mere.

Til en start kunne den også køre væsentlig længere end de de 300 meter den kan idag uden at blinke blåt for til sidst at blive hidsig og bimle. Ligeså efter en EU begrænsning.

Hvad er det Ford har fået godkendt, siden de kan nøjes med at have overvågning via kamera. Som Tesla også har fået med nyere biler. Som observeret i tidligere posts her på kanalen.

MOS
MOS Aug 18
Citat fra Ice2EV

@MOS Det er jo just det jeg mener. Tesla kan nøjagtig det samme, hvis ikke det var fordi EU havde pålagt dem en begrænsning.

Det jeg mente med en række begrænsninger var, at Fords Bluecruise system har en række begrænsninger ift. hvad Teslas Autopilot havde for 10 år siden.

F.eks. nævnes det i artiklen, at Fords system kun virker, når der er to kørebaner i samme retning og kun når der er adskillelse til modkørende trafik. Derudover slår systemet fra og er dermed ubrugeligt ved udfletninger, særligt skarpe sving og tunneller. Indrømmet - Teslas autopilot havde det heller ikke godt med meget skarpe sving, men det virker upåklageligt i de fleste andre situationer.

Fords system kan heller ikke finde ud af at skifte vognbane - noget som Teslas autopilot har kunnet fra  start på stort set alle veje, hvor der er tydelige vognbanelinjer. Fords system forholder sig heller ikke til trafik i yderbanen, hvis den kører langsommere; der vil den bare (ulovligt) overhale indenom.

Jeg konkluderer dermed ud fra artiklen, at Fords Bluecruise system er mere primitivt og mindre kompetent/anvendeligt, selvom det kommer 10 år for sent.

Disclaimer: Jeg har ikke selv praktiske erfaringer med Fords Bluecruise system og udtaler mig udelukkende på baggrund af oplysninger fra artiklen samt mine egne erfaringer med min Tesla Model S med AP1 fra 2015.

cth
cth Aug 18
Citat fra P85DK

Hænder på rattet eller ej - jeg stemmer 'JA' hvis det kan få alle svenske bilister og en del danske bilister til at forstå at der faktisk er 3 spor på Helsingørmotorvejen og at det er helt ok at bruge inderste spor når der er få biler på vejen.

Ja sjovt som svenskere gerne vil ligge i midter eller yderbane.

+ mange danskere.

Så er det åbenbart ikke kun mig der oplever det :-) 

P85DK
P85DK Aug 18

Ja, de trækker ud i yderbanen for at overhale en anden svensker i midterbanen og det sker gerne ca. 15 min før de når op til den bil de gerne vil overhale. Hvordan de overlever på autobahn fatter jeg ikke?

jramskov
jramskov Aug 18
Citat fra P85DK

Ja, de trækker ud i yderbanen for at overhale en anden svensker i midterbanen og det sker gerne ca. 15 min før de når op til den bil de gerne vil overhale. Hvordan de overlever på autobahn fatter jeg ikke?

Hvis de kører Tesla er det fordi de ikke gider slå AP fra og til hele tiden ;-)

Forskellen på Tesla og Ford er vel at Ford har investeret i at få deres system godkendt?

P85DK
P85DK Aug 18
Citat fra jramskov

Ja :-) men de kører typisk voldsomt overlastet Volvo'er

Ice2EV
Ice2EV Aug 18

Sådan nogen håndgranater, pistoler og ammunition kan da ikke veje alverden.  ;-)

cth
cth Aug 19
Citat fra jramskov
Citat fra P85DK

Forskellen på Tesla og Ford er vel at Ford har investeret i at få deres system godkendt?

Ligesom mig. Men jeg sørger så for at være den hurtigste og så er det jo ok at ligge derude :-) 

bskaarup
bskaarup Aug 19

"Vision-Based Attention Monitoring" kom til FSD i USA tilbage i FSD (Supervised) v12.4 (2024.9.5) så hvis man ikke har solbriller på kan man køre "uden hænder"