@MOS Det er jo just det jeg mener. Tesla kan nøjagtig det samme, hvis ikke det var fordi EU havde pålagt dem en begrænsning.
Det jeg mente med en række begrænsninger var, at Fords Bluecruise system har en række begrænsninger ift. hvad Teslas Autopilot havde for 10 år siden.
F.eks. nævnes det i artiklen, at Fords system kun virker, når der er to kørebaner i samme retning og kun når der er adskillelse til modkørende trafik. Derudover slår systemet fra og er dermed ubrugeligt ved udfletninger, særligt skarpe sving og tunneller. Indrømmet - Teslas autopilot havde det heller ikke godt med meget skarpe sving, men det virker upåklageligt i de fleste andre situationer.
Fords system kan heller ikke finde ud af at skifte vognbane - noget som Teslas autopilot har kunnet fra start på stort set alle veje, hvor der er tydelige vognbanelinjer. Fords system forholder sig heller ikke til trafik i yderbanen, hvis den kører langsommere; der vil den bare (ulovligt) overhale indenom.
Jeg konkluderer dermed ud fra artiklen, at Fords Bluecruise system er mere primitivt og mindre kompetent/anvendeligt, selvom det kommer 10 år for sent.
Disclaimer: Jeg har ikke selv praktiske erfaringer med Fords Bluecruise system og udtaler mig udelukkende på baggrund af oplysninger fra artiklen samt mine egne erfaringer med min Tesla Model S med AP1 fra 2015.