Loading...
dk

Ingen gider Elbiler....ude i Europa | Tesla Forum

cth
cth Sep 4

Jeg mener de burde tvinges over på EL i f.eks. Tyskland.

Men det sker næppe.

https://jyllands-posten.dk/erhverv/ECE17412149/maalet-er-et-farvel-til-fossildrevne-biler-men-bilkoebere-vil-det-anderledes/

»Det er bekymrende, at salget på store markeder stagnerer,« siger Mads Rørvig.

Mens elbilsalget går frem i Danmark, dykker det i mange andre lande. 

Et kig på nye tal fra bilfabrikkernes europæiske interesseorganisation ACEA viser et faldende elbilsalg i 11 EU-lande.

Helt galt står det til i Tyskland, der er EU’s største bilmarked og motoren i EU’s grønne omstilling af bilparken. I juli dykkede salget af nye elbiler 36,8 pct. år til år. Det historiske fald kommer, efter at Tyskland ved indgangen til 2024 afskaffede en særlig støtte til elbiler kaldet BAFA-ordningen.

Ice2EV
Ice2EV Sep 4

Det skal nok komme, om de vil det eller ej.

Tænker der kommer ketchup effekt, pludselig så går proppen og det vælter ud.

For 5 år siden var der også en mistillid til elbiler i DK. 

Tør du godt det, man ved jo batterier kun holder til få opladninger.

man kan jo ikke køre langt i såden en legetøjsbil.

etc.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Sep 4
jramskov
jramskov Sep 4

Det bør ikke overraske at salget falder når en støtteordning forsvinder.

MOS
MOS Sep 4

Den tyske støtteordning var også fra starten et politisk fejldesign. Den medførte blot, at tyskere købte elbiler, puttede støttepengene i lommen og solgte bilen videre til f.eks. Danmark. Det er klart, at sådan en ordning ikke er holdbar i længden, da den er for oplagt at misbruge.

En registreringsafgift, som man har i Danmark, er en bedre (men ikke optimal) måde at gøre det på, da man med en lavere registreringsafgift kan give et incitament til at købe elbiler.

Den helt rigtige måde at gøre det på, er at lægge afgiften på det, man ønsker at undgå: CO2-udledning. Der skal derfor ikke være afgift på hverken biler eller transport. Afgiften skal lægges direkte på CO2-udledning. Det kan man nemmest gøre ved at lægge afgiften på det fossile brændsel, hvor man hiver det op af jorden. Hvis det hives op af jorden uden for landet, hvor en sådan CO2-afgift ikke er gældende, så skal afgiften pålægges ved import.

Jeg er heller ikke alt for bekymret for alle de historier, der taler dunder mod elbiler, at elbilsalget kollapser osv. De fleste er clickbait-nyheder og overdriver problemet. Der er jo en rivende udvikling i gang inden for elbilsteknologi, der konstant gør elbilerne bedre og billigere. Og det ser ikke ud til at stoppe. Det betyder reelt alt andet lige, at salget af elbiler følger en eksponentielt stigende kurve. Hvis man så fjerner et tilskud eller ændrer på afgifterne, kan det naturligvis påvirke salget. Men selv en momentan halvering af salget vil pga. den eksponentielt stigende kurve være oppe på samme niveau igen allerede inden for et par år. Jeg ser ikke nogen vej tilbage nu, hvor de fleste bilmærker har seriøse elbiler på markedet og konkurrencen er så stor. Det er kun et spørgsmål, om omstillingen kommer til at gå stærkt eller meget stærkt. Når elbiler på efterhånden alle parametre bliver både bedre og billigere end fossilbiler, så er der til sidst ingen fornuftige mennesker, der fortsat vil vælge en fossilbil frem for en elbil. Og jeg er så optimistisk, at jeg ikke tror, der er tilstrækkeligt mange ufornuftige mennesker til fortsat at vælge fossilbiler, at fossilbilen kommer til at overleve på markedet. Den vil stille og roligt blive udfaset efterhånden som bilfabrikanterne ser, at efterspørgslen falder og det ikke kan betale sig at holde en produktion kørende længere.

NOB
NOB Sep 4
Er ikke så sikker på at støtteordningen i Tyskland var en skidt forretning. Tyskland fik vel moms (19% tror jeg) ind på alle de el-biler der blev eksporteret? Det var vel mere for Danmark at det var en dårlig forretning. For hver importeret bil mistede Danmark vel potentielt 25% i moms - Eller har jeg overset noget?
Ice2EV
Ice2EV Sep 4

Det ser så lidt anderlede ud i nord:

https://ekstrabladet.dk/forbrug/Teknologi/utrolige-tal-i-norge-ingen-er-i-naerheden/10355165

cth
cth Sep 20

EU’s bilsalg får næppe bilproducenterne til at juble. År til år dykkede det samlede bilsalg i august med 18 pct., viser nye tal fra bilfabrikanternes europæiske interesseorganisation, Acea. Det er dog langt fra bilfabrikkernes største bekymring. Den står elbilerne for. I august dykkede salget år til år med 44 pct. Mens der i august sidste år blev langet 165.204 elbiler over disken, blev der blot solgt 92.627 biler i år.