Loading...
dk

Mercedes Level 3 drive pilot - nu op til 95km/t | Tesla Forum

jramskov
jramskov Sep 24

95km/t er selvfølgelig langt bedre end 60km/t men stadig for langsomt - tænker 110km/t er minimum siden det er motorveje. Dertil har systemet stadig nogle ganske store begræsninger: "For Drive Pilot to work, there needs to be: a vehicle in front of your car; reasonable road conditions with readable markings and lines; and clear weather and optimal light. If one or more of these conditions isn’t met, Drive Pilot won’t be available for use."

Det undrer mig nok især at der skal være en forankørende bil.

https://www.theverge.com/2024/9/23/24252413/mercedes-drive-pilot-speed-germany-level-3-autonomous

Eller direkte link til Mercedes: https://media.mercedes-benz.com/article/4c04b46a-05e3-4a20-930c-1ba42fa005ab

 

CanEl
CanEl Sep 24

det er nok "follow that car" , hvis den ikke selv kan finde ud af det.
så din kørsel bliver ikke bedre end ham foran!

MOS
MOS Sep 24

@CanEl

Det er også min bekymring for sådan et "follow that car"-system. Hvad sker der f.eks., hvis bilens foran kører hjernedødt? Eller hvad sker der hvis en lang række af disse biler kører bag hinanden ind på en rundstrækning, så den forreste i rækken følger den bagerste med næsten en omgangs forspring? Hvem er der så reelt, der bestemmer kursen?

Jeg synes også, der er temmelig mange betingelser, der skal være opfyldt på samme tid, for at det overhovedet fungerer, og hvor tit er det lige, at alle betingelserne er opfyldt på samme tid og lang nok tid ad gangen til, at det bliver egentlig brugbart?

F.eks. så vil en restriktion om max. 95 km/h samtidig med, at der skal være en bil foran oftest være modsætningsfyldt, fordi man med 95 km/h vil opleve, at de fleste andre biler hurtigt trækker fra nede på Autobahnen. En undtagelse er nok lastbiler, der er elektronisk fartbegrænset. Så jeg tænker systemet begrænser sig til at være brugbart til at ligge i slipstrømmen bag en lastbil med 90 km/h på den tyske Autobahn, men kun under ideelle lysforhold og kun hvor der er tydelige vejstriber. Og så naturligvis Stau på Autobahnen.

Ice2EV
Ice2EV Sep 24

@MOS der er ikke ret mange rundkørsler på autobahn.

MOS
MOS Sep 24
Citat fra Ice2EV

@MOS der er ikke ret mange rundkørsler på autobahn.

Nu skrev jeg heller ikke rundkørsler, men rundstrækning. Det kunne f.eks. være en motorvejsring rundt om en større by. Jeg skrev også "...hvis en lang række af disse biler...". Her skal ordet lang tages i meget bogstavelig betydning. Men det var nu mest ment som et tankeeksperiment.

Dog ville Mercedes med rimelige midler kunne teste det i en større rundkørsel, hvis man lige definerede den som "Autobahn" for eksperimentets skyld. Hvis alle biler på DRIVE PILOT blot følger den, der kører foran, gad vide om eller hvornår det så går galt eller hvad der sker.

Tilsvarende, hvis bilen foran bare kører fuldstændig råddent, vil bilen på DRIVE PILOT, der kører lige bagved så bare "abe efter" og lave de samme unoder i trafikken? Eller hvorfor er det egentlig, der skal køre en bil foran?

Forummets indlæg er redigeret af MOS Sep 24
jramskov
jramskov Sep 25

Måske mere relevant - hvordan håndterer den at bilen foran drejer fra ved en afkørsel eller skifter vejbane?