:-) Hvis du skal have lidt fakta baseret historisk underholdning til weekenden som samtidig ligner et spejl af hvad der sker i dag, så vil jeg foreslå at du læser lidt op på Henry Ford og The Dearborn Independent. I dag er det Musk og X.
Den hurtige og underholdende vej er at lytte til en podcast af Rachel Maddow der hedder Ultra. Der er to sæsoner. Som jødisk lesbisk MSNBC vært er Rachel Maddow nok ikke lige en Trump supporters først valg at lytte til, men hun er en god historiefortæller og den er faktisk sand den historie hun fortæller.
Han er stadig ikke mand nok til at han ikke behøver fortælle at han er ligeglad
Det var anderledes 'spændende' at køre stor SUV tilbage i 2007-2008. Der havde folk ondt i røven skal jeg hilse og sige
![]()
Ha ha... fås det som klistermærke?
Jeg skal 100% ikke have tesla næste gang.
Ikke kun på grund af Musk.
Men også fordi der er kommet alternativer og kommer flere.
Kan købes her:
https://insideevs.com/news/740907/elon-musk-bumper-sticker-sales/
Nu er der så gået et par uger, og status er at:
- Trump bliver præsident nummer 47
- jeg er ligeså glad for min Tesla som før
- jeg synes ikke at Elon Musk skulle have ofret sin grønne dagsorden til 'Pump baby, Pump'-Trump
- Tesla brand bliver ramt at de mere grønne forbrugere, og Elon Musk bliver rigere og rigere
- Elon Musk bliver vist udnævnt til at lede DOGE (Dept of Govt Efficiency)
Gad vide om Tesla også har en ICE-model på trapperne? :)))
Det er i mine øjne ikke så meget at eje en Tesla som at bruge X der er den helt store ting
Elon bruger X som sin personlige datakilde til data science. Det er meget vildere end nogen af os kan forestille os. Brugerne afleverer er så meget data og har gjort det i årevis. Han laver meget bedre forudsigelser af kursbevægelser på markedet end nogen bank, han ved mere nøjagtigt end noget analyse institut hvad de politiske vinde er etc. etc. Og han bruger det aktivt til sin egen agenda - og er der en ting vi ved Elon ikke kan lide, så er det regulering og tilsyn, og nu er han i en position hvor han potentielt kan fjerne regulering og tilsyn hvor han ønsker. Det er lidt af et eksperiment de har gang i derover.
Hahahaha ja, man skal sove med et øje åbent, specielt hvis man bor i det nordlige Danmark
https://www.elonsucks.dk/
https:///...erker-til-teslaejere
Generelt går jeg ind for at købe andet end Tesla og gerne en europæisk elbil.
Jeg har ikke en X bruger og får det heller ikke.
Er det ikke lidt ligegyldigt om man støtter det ene (US/tesla er på vej i den retning) totalitære styre end det andet(Kina/BYD/etc) eller det tredie (araberne/olie), eller det fjerde (Israel/opfører sig vel nærmest som der blev gjort imod dem, og er gået langt over stregen), eller det 5. (Rusland/olie).
Jeg er pisse glad for både min første såvel som den anden Tesla, Det er klart de bedste biler vi har haft. og vi har haft 3 Audi, 2 VW, 3 Ford, Skoda, Mercedes, 2 Mazda, BMW, Volvo, 2 MG'ere, Seat ! ikke i den rækkefølge, men det var sådan de lige dukkede op i hukommelsen.
Europæerne(eller nogen af den andre for den sags skyld) har bare desværre ikke formået at levere noget der har samme effektive driveline som Tesla. Skal de komme med samme range, så skal der 10-15% større batteri! Det er der bare ikke nogen af journalisterne der bemærker "560 km range. Det er langt og godkendt" ikke noget med øh hvorfor skal der 86 kWh batteri til når andre kan det samme på 75-77 kWh?
Ved ikke om det er ligegyldigt.
Nu tænker jeg bare at når man bor i EU giver det mening at støtte der hvis man kan.
Synes ikke tesla sammenlagt er foran mere...
Kia går for at være topspec med 800V system und alles. Nyeste EV6 med 84 kWh pakke opgives til 560 km med baghjulstræk. = 6,66 km/kWh
Model Y med baghjulstræk og vel 75/77 kWh pakke opgives til 600 km. =7,79 km/kWh
VW id5 baghjultræk 82 kWh opgives til 553 km= 6,7 km/kWh
Hyundai Ionic 5 77kWh baghjulstræk opgviet til 503 km= 6,53 km/kWh
Sammenlignelige modeller.
Er der 14% i forskel?
ja hvis man kun kigger på effektivitet, så skal man købe tesla pt.
det ville for mig koste mellem en tusse eller 2 om året at køre i en id5 kontra en Y i rent strømforbrug.
Så for mig ville det ikke afgøre valget og tænker forsikring på teslaen alligevel æder de penge.
Tråden gik på om det var pinligt eller ej at køre tesla. Ikke for mig... det må folk selvom.
Tesla producerer ikke en bil jeg bryder mig om ud over model S og det ser ikke ud til at ændre sig mange år frem.
Model Y er grim og kører...hmmm... ja det sidste kan ændre sig med en ny.
Model 3 har for lille bagaerum / hul
S er for dyr i dag og jeg ved heller ikke rigtig om det ville være mig igen. Er en gammel konstruktion.
Hvis man læser børsen i dag, så kan det godt være at vi snart ikke kan vælge en EU bil :-)
"Det ville for mig koste mellem en tusse eller 2 om året at køre i en id5 kontra en Y i rent strømforbrug."
Koster det så til gengæld ikke cirka det samme ekstra at forsikre Tesla'en?
Spørgsmåplet er ikke så meget i kr/øre som i forbrug, og dog!
Vi bruger ca 7500-8000 kWh om året på at køre ca 40-45.000 km. det gør at vi ligger lige omkring 20.000 kWh/år med luft til vand varmepumpe på 11500 kwh/år og resten af husstandens (gamercomputer og 400 m2 hus) forbrug derudover.
Det trækker så lidt ned at vi har solceller. Men desværre lykkedes det bare alt for lidt at bruge nok af solenergien og der sælges alt for meget til spotpris.
Hvis vi suger 14-15% mere på bilen, så stiger samlede forbrug væsenligt over 20.000 og så stiger samlede elpris også fordi, så kan vi ikke holdes på spot uden tillæg.
Kommer vi på spot med 15 øre tillæg, så er det 3000 kr om året. Bliver det spot plus større tillæg, så stiger prisen derefter.
Men miljømæssigt, så føler jeg at produktion på 16000kWh gør, at min samvittighed er lidt grønnere ved at bruge 20.000 kWh.
Man skal jo samtidig hvis man sammenligner ens normale forbrug på eks 5000 kWh regne med at man ofte også har et fjernvarme forbrug, der måske endda er noget højere kWh mæssigt end man lige forestiller sig.
Eks har jeg en makker der praler af kun, at bruge 2000 kWh om året på elmåleren. Men han bruger så også 7-8000 kWh på fjernvarmen og kører benzin bil, som han heller ikke regner med! Han er deltids far og alene halvdelen af året.