Loading...
dk

Rød Trailer / Hurtigt blinklys - En nem reparation | Tesla Forum

AgentP
AgentP Feb 26

Hvis blinklyset blinker hurtigt og der er en rød trailer på skærmen, er det højst sandsynligt fordi der er kommet vand i trailerstikket. 

Det kan løses relativt nemt derhjemme. 
Særhedsgrad 1/5
Tid: 45 minutter 

Sidste år fik jeg lov til at betale 4000 til en relativt kendt mekaniker i Nordjylland, uden de kunne fortælle præcist hvad der var galt. Så jeg brugte en to timer hjemme i indkørslen på at pille bagkofangeren af, pille trailerstikket fra hinanden og tømme det for en halv deciliter vand. Men det kan gøre relativt nemmere. Strøm-stikket skal blot tømmes for vand. 

Det er en lidt kringlet operation, for der er ikke meget plads, men det er ikke svært eller komplekst og kofangeren skal ikke af! Her er, hvad du skal gøre: 

Du skal bruge: 
* En Torx 20 skruetrækker / skruemaskine
* En 8mm gaffel og gerne en lille 8mm topnøgle
* Evt en stor flad skruetrækker 
* En hårtørrer (med forlængerledning :-) 

1) Trailer-stikket sidder fast på et vinkelbeslag, og det beslag skal af. Det sidder fast med to 8mm franske skruer. Her er top-nøglen din ven, Det er kringlet at komme til. De to skruer sidder til venstre (førersiden) ved siden af selve anhængertrækket. De er nemme at få øje på, når man kigger op. 

2) Når beslaget er løst, skal trailerstikket også skrues af selve beslaget. Det gøres med 3 Torx 20 skruer fra bunden af strøm-stikket. På bagsiden er skruerne fæstet med 3x 8mm møtrikker (Her er gaflen nemmest at bruge).  

3) Trailerstikket kan presses ud af beslaget (Brug evt en flad skruetrækker til at få det fra hinanden). Få gummi-manchetten af og tøm stikket for vand.
(Igen, der er ikke meget plads at arbejde på, men sørg for at få en vinkel på det, så vandet løber ud). Brug hårtørreren til at tørre resterende fugt ud. 

4) Saml det hele igen i omvendt rækkefølge. Vær opmærksom på at gumme-manchetten sidder ordentligt fat om stikket. 

Færdigt arbejde! 

GPFyn
GPFyn Feb 27
Mange tak. Både konens og min har denne fejl i perioder. Men hvordan undgår man at der kommer vand i igen?
AgentP
AgentP Feb 27

Den bedste løsning er at have afdækningen på så ofte som muligt. 

Jeg havde kofangeren af sidste år og skiftede hele stikket / ledningsnettet. Stikket løber op i en styreboks, der sidder ca. 25 cm oppe under kofangeren. Fra styreboksen til stikket løber ledningerne i et flexrør. Men flexrøret er skåret op fra top til bund for at kunne komme omkring ledningerne.
Så da jeg skiftede det sidste år lyttede jeg til et godt råd herindefra om at pakke flexrøret godt ind i elektrikertape for at undgå at vand kom ind den vej. Lige lidt hjalp det. Efter en undervognsvask i år var der alligevel kommet et par dråber ind i stikket. 

Så jeg tænker, at det bedste råd er afdækningspladen, særligt når bilen skal vaskes, og når det regner. 

GPFyn
GPFyn Feb 27

Når noget ikke kan gøres tæt pga. f.eks. kapillarvirkning, er det somme tider godt at gøre det bevidst utæt.

Måske hjælper det at bore et hul i stikhuset så det vand der uvægerligt trænger ind kan kommer ud igen.

Det er min erfaring fra apparatkonstruktion.

CanEl
CanEl Feb 27

Citat fra GPFyn

Når noget ikke kan gøres tæt pga. f.eks. kapillarvirkning, er det somme tider godt at gøre det bevidst utæt.

Måske hjælper det at bore et hul i stikhuset så det vand der uvægerligt trænger ind kan kommer ud igen.

Det er min erfaring fra apparatkonstruktion.

jeg borer tit et hul i dåser der er udsat for vand. resten monteres tæt.
hullet skal være min 6mm, ellers bliver vandet hængende. bores på laveste punkt.

GPFyn
GPFyn Feb 27
Enig
RobertJ
RobertJ Mar 3

jeg formoder at problemet opstår når der sniger sig vand ind bag tætningsringen i stikproppen.
Da stikket er vendt vertikalt ned, ligger der vand på den flade bund. Men der er flere kamre hvor vandet kan samle sig.

Nu har jeg prøvet begge tilgange.
Nedefra gennem åbningen var en rigtig træls opgave. Problemet kom igen efter en uge.

Nu tog jeg bagkofanger af, rensede stikket og tapede kablet op.
Brugte knap 2 timer på operationen, plus 1 time på at få løsnet bagsmæk stop lige over lygtehuset der var rustet fast.

der er 3 steder man kunne bore op, men vi er nok ude i noget 4mm bor.

- K