Loading...
dk

Hvad er det Bilmagasinet ikke kan lide? | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Sep 4 '25

https://bilmagasinet.dk/tesla/ny-model-y

Hvad er det ved assistent systemerne Bilmagasinet ikke forstår?

Altså min med almindelig AP, kører da ganske upåklageligt på motorvejen. Den ligge snor lige midt i vognbanen, i modsætning til flere andre jeg har prøvet, som trækker til yderradius i cirkelen, men holder sig godt nok i vognbanen.

Er det bare at i modsætning til eks Polestar, så tillader Tesla ikke, at du styrer når bilen gør? Polestar kan du sidde og nurse rundt på vognbanen, det kan man meget lidt i model 3. Man kan dog steder hvor vognbanen deler sig, svagt hjælpe den til i hvilken vognbane den skal fortsætte i.

Polestar tillader så også at du selv skifter vognbane og AP overtager igen når du er kommet ud i banen. Det tror jeg måske model 3 gør hvis man har betalt 29k for EAP.

Det er vel et spørgsmål for Tesla om, at suge data til det lovede FSD. Så når bilen kører, så skal du ikke blande dig, og hvis du gør, så er det fordi bilen har gjort noget du ikke kan lide. Eller fordi du ikke forstår systemet.

Cubic
Cubic Sep 4 '25
Tja, det er mig ubegribeligt. Der er mange YouTube’er som også klager over Teslas assistentsystem. Jeg tror at nøgle ordet er “Flintstones”, eller rettere sagt, de konservative bilister, som ikke tør bruge assistentsystemet som det er tiltænkt, og kun ser at den ikke regulere hastigheden til det som er angivet på skiltene. De er bange for “kør selv” funktionen, og opdager ikke at Tesla er væsentligt bedre end de fleste (næsten alle), jeg har et par gange kørt til syd Spanien med den der fy fy vægtklodse, og bilen klare det 100% fejlfrit hele vejen. De bil journalister, kan ikke nå, at lære at køre en Tesla korrekt, da det kræver at man tænker 112% anderledes, når de lige kommer fra en “gammeldags” bil.
cth
cth Sep 4 '25

Jeg ved ikke om vi kører med forskellige verisoner så :-)

Men jeg er heller ikke imponeret over min selvkørende del samt skilte genkendelse.

Den krøæver for meget opmærksomhed og laver for mange mærklige ting incl. de der fantom opbremsninger...store som små.

Den burde være blevet bedre siden min første TMS 2015...men det er faktisk gået ned af bakke lige siden.

Den alm. fartpilot er ok...dog er den lidt nervøs anlagt synes jeg.

Men den er jo ikke bedre end den der var i min gamle audi A6 fra 2000.

Synes også det er lidt latterligt at man skal betale en formue for at få vognbaneskift.

Forummets indlæg er redigeret af cth Sep 4 '25
Ice2EV
Ice2EV Sep 4 '25

@cth kan det have noget at gøre med kravene er steget.

I 2015 var der jo ingen krav, det var state of the art, og learning by doing.

Idag har EU sat et eller andet lovkrav for snart sagt alt.

Vores gamle 2019 kunne selv tage rundkørsler da vi fik den. så kom der et EU krav om at bilen ikke måtte dreje mere end xx grader på rattet, og så stoppede den med at kunne det.

Jeg synes fantom er meget begrænset idag, i forhold til for 3-5 år siden.

At den læser et skilt til en afkørsel er træls, men andre mærker opleves det også ved.

Cubic
Cubic Sep 4 '25
Citat fra Ice2EV

@cth kan det have noget at gøre med kravene er steget.

I 2015 var der jo ingen krav, det var state of the art, og learning by doing.

Idag har EU sat et eller andet lovkrav for snart sagt alt.

Vores gamle 2019 kunne selv tage rundkørsler da vi fik den. så kom der et EU krav om at bilen ikke måtte dreje mere end xx grader på rattet, og så stoppede den med at kunne det.

Jeg synes fantom er meget begrænset idag, i forhold til for 3-5 år siden.

At den læser et skilt til en afkørsel er træls, men andre mærker opleves det også ved.

Ja, kravene ændre sig. Jeg følger AT Zimmermann, og de eneste 2 biler der kan klare en ganske almindelig kurve, med forskellige hastigheder, og fra begge retninger, er Lotus og Tesla. Han har naturligvis ikke testet alle biler. Jeg kan varmt anbefale et kig på hans videoer, han tjekker også konstruktionen. 
cth
cth Sep 4 '25

Jeg har ikke meget erfaring fra andre biler.

Min er ikke så god til kurver og slet ikke den der kommer på sydmotorvejen ved Køge hvor den fletter ind på motorvej mod København. Den bremser ned hver gang.

I andre kurver laver den sådan nogle små korrektioner i farten, som er lidt irreterende.

Har prøvet en Skoda. Dens fartpilot er lidt mere glidende og ikke så agressiv som min.

F.eks. hvis jeg 

Bruger den i kø, så accelerer den lige lovlig meget når forankørende kører, og kører for tæt op og bremser hårdt.

Lidt lige meget om jeg er på niveau 3 eller 6.

Det gjorde Skodaen ikke.

NOB
NOB Sep 5 '25
Quote from cth

Synes også det er lidt latterligt at man skal betale en formue for at få vognbaneskift.

Enig! - Men kan løses billigere med en S3XY commander: https://www.youtube.com/watch?v=GtbjXhTaGHg

Jeg har den selv, og er vældig glad for alle de andre features også - f.eks. at man kan indstille den til ikke at få en "du kører 2 km/t for hurtigt"-alarm.

PeterE
PeterE Sep 7 '25
Det virker jo - på alle de både ældre og nyere Teslaer jeg har prøvet - elendigt, både fordi det er upræcist, farten er ikke så glidende som på andre biler og så skal man sidde og rykke i rattet konstant. Og ja, man kan sætte en vægt på rattet og så gætter jeg på at forsikringen takker nej til dækning hvis du smadrer bil og dig selv :(
Ice2EV
Ice2EV Sep 7 '25

Jeg har aldrig forstået det med at rykke i rattet. Hvis du bare hviler hånden på det ene eller det andet vandrette eger, så kører den gladeligt 2-300 km uden, at spørge om noget som helst i yderbanen med 140 kmt.

Alternativt så hold med ene hånd i underarmsgreb i kl 4 eller 8, og så gør de naturlige kræfter der ligger i senerne og knoglerne at du giver en anelse modstand i rattet, og så kører den ligeså glad mindst ligeså langt.

Hvor eks polestar accepterer at du styrer, så siger Raketten "altså enten styrer jeg eller også gør du!" Men det er fortsat dig der har ansvaret. 

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Sep 7 '25
MOS
MOS Sep 7 '25

Jeg plejer som udgangspunkt at holde begge hænder på rattet i kl. 3 og kl. 9. Så er der ligevægt. Og så nagger den ind imellem, selvom man holder på rattet. Det virker lidt dumt. Men ja, hvis man kun holder én hånd på rattet i kl. 4 eller kl. 8, så er der ofte tilpas meget uligevægt til, at autopiloten accepterer det. Og det er bliver jo så ofte løsningen, selvom det havde været mere sikkert at have begge hænder på rattet.

Cubic
Cubic Sep 7 '25
@Ice2Ev: Du har ret, det er ikke så svært, og behøves ikke gøres avanceret, jeg bruger bare en finger der hviler på nederste del af rattet, så spiller det så fint, og ja jeg ved godt at da vi tog kørekort var det 10 i 2, man holdte ved rattet. ;)
jramskov
jramskov Sep 7 '25

Jeg har ikke rigtig nogen erfaringer med assistensystemerme i andre biler udover at have prøvet en Polestar 2 kortvarigt. Alle anmeldere synes at mene at Teslas systemer er bagud i forhold til tyskerne og baseret på de videoer jeg har set, vil jeg give dem ret. Tesla virker ikke til at have udviklet sig i mange år her i europa. Tesla har nærmest 100% fokuseret på FSD i USA og der virker det til at de nu begynder at trække i land: https://electrek.co/...up-promise-autonomy/