Nogle af 85 og 85D modellerne (de har samme batteri) har fået skiftet batteriet pga. defekt. Nogle af dem har fået et renoveret batteri magen til det originale. Andre har fået det nye 350 V batteri.
Det originale batteri er infamøst kendt for at have fået neddroslet ladehastigheden via en OTA software opdatering. Der foregår i øjeblikket et gruppesøgsmål imod Tesla desangående.
Hvis du kan finde et eksemplar med det nye 350 V batteri, så ville jeg klart gå efter det. Det lader ca. lige så hurtigt som det originale batteri gjorde før software neddroslingen. Faktisk er det fysisk et 90 kWh batteri, som er softwarebegrænset til 85 kWh. Det er magen til 100 kWh batteriet, dog kun med 14 moduler i stedet for 16, derfor den lavere spænding på 350 V i stedet for 400 V. Det har lidt højere netto batterikapacitet end det originale 85'er batteri og desuden en højere buffer, som typisk er låst via software. Det betyder, at det næppe vil tabe netto batterikapacitet i en overskuelig fremtid, da evt. degradering af batteriet vil kompenseres af den større buffer. En anden fordel er, at fordi en del af bufferen ligger i toppen af batteriet, så gør det, at du kan lade hurtigere det sidste stykke op mod 100% SoC, regen virker bedre og mere konsekvent ved fuldt opladet batteri og du skal ikke i samme grad bekymre dig om ikke at lade helt op til 100% af frygt for degradering, da 100% i displayet i virkeligheden kun svarer til ca. 95% pga. topbufferen.
Jeg har selv en 85 D, som fik skiftet batteriet ca. ½ år før garantien udløb. Desværre fik jeg et renoveret batteri, ikke det nye 350 V batteri, hvilket jeg naturligvis er lidt ærgerlig over. Men det kan jeg jo ikke klage over, da det blev skiftet omkostningsfrit på garantien.