Loading...
dk

Service nødvendigt eller ej. | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Oct 15 '25

Hej

Diverse værksteder sælger gerne en olieskifte på ..... differentialet, tror jeg.

Men Tesla foreskriver ikke noget, så vidt jeg kan se?

Er der nogen der har kørt vanvittigt mange kl i en Tesla uden at skifte og ikke oplevet nogen problemer?

Alternativt er der nogen der har kørt vanvittigt mange km og haft nedbrud pga olien i differentialet var fyldt med metal stumper og mistet smøre evnen.

P85DK
P85DK Oct 16 '25

Som jeg har forstået det, så er olien sådan set fin, hvis det hele holder tæt, men det er pakningerne som har svært ved at holde distancen og det er den primære årsag til de fejler, da de så taber olie ...

Ice2EV
Ice2EV Oct 17 '25

Men så kan vel se olien i indkørselen?

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Oct 17 '25
P85DK
P85DK Oct 18 '25

Jeg ved ikke hvordan det er på en Model 3, men på en S, så er den fx. den forreste motor pakket ind i noget lydisolering som vist nok har en fortrinlig sugeevne

cth
cth Oct 26 '25

Forstår din tvivl. Tesla lægger jo ikke rigtig op til noget.

Har ikke fået lavet en dyt ud over aircon og nu er jeg på 150.000km

Men tror jeg hopper på et eftersyn 2 her:

https://esbiler.dk/tesla-service-model-s-x/

Men springer batteri vædske over.

Forummets indlæg er redigeret af cth Oct 27 '25
Cubic
Cubic Nov 12 '25
Olieskift eller ej, olien bliver slidt, eller rettere sagt de egenskaber som olien har bliver slidt, og det slitage der er på selve gearkassen, er metallisk slid, som forbliver inde i gearkassen, og køre rundt med olien. Der er dog en magnet indvendig til at fange disse partikler, men det er kun begrænset, dertil kommer når man så fyre den af på en motorvej`s strækning, så slipper de magneten og køre rundt i gearkassen, og de vitale dele i gearkassen. Man kan også se det på olien om den er klar eller tjære farvet.
Cubic
Cubic Nov 12 '25
Men "almindelig" service, er til at lukke op og s.... i, jeg fik mit første service lavet efter 60,000km med hele svineriet tjekket, jeg fik et 4hjuls tjeck og justering pga en tur til spanien, men på halvvejen opdagede jeg at både lærred og ståltråd stak ud af de bagerste dæk, på indersiden, i et 2 cm brede. Det skal siges at jeg lige havde fået skiftet de 2 forrest dæk og lavet en dæk rotation, hvor der intet var at bemærke. Jeg er ved at undersøge hvad der er galt, og det viser sig at bøsningerne, er ved at være defekte....., så hvordan kan man lave en 4 hjulsudmåling og justering, med dårlige bøsninger. Konklution: det er luse amatører, klamphuggere, tyveknægte hele bundtet, så næste gang må jeg køre til AT Zimmerman i østrig, for at få lavet et simpelt service.
cth
cth Nov 12 '25

Hvor havde du den oplevlse? Hvilket værksted?

Det er også lidt det jeg er nervøs for. At betale for noget man ikke får. 

Derudover så ikke at have fået udført det planlagte og dermed køre rundt i noget der er defekt eller bliver det.

I gamle dage måtte man jo kigge på.

I dag er værksted lukket land.

Forummets indlæg er redigeret af cth Nov 13 '25
Cubic
Cubic Nov 14 '25

@cht. Det var Hinnerup Auto

Jeg er måske en anderledes type bilejer, jeg vil kun have det bedste, og prisen er ikke det vigtigste, og det var lige præcist det de fik at vide, før jeg lavede en aftale med dem.

De vil så meget gerne, have at jeg kommer op til dem så de, kan tjekke bilen.

Jeg tænker så.... hvad vil de nu gøre, skaden er sket, jeg har betalt for noget jeg ikke har fået....

Der er ikke så meget at "kigge" på, eller diskutere om, jeg bad om at få et stort service, således at jeg ubekymret og fejlfri, kan køre til Spanien i Chill mode med 120 kmt, og det skete ikke.

Jeg bliver tilmed bekymret, når en 3.5 år gammel bil skal have skiftet: en sensor, bagagerums motorenheder 3 gange, ladeport rep / skiftes 4 gange, sædepude skiftes, sidespejl skiftet, ratslør nærmer sig grænsen til kasseret, sæde motore der lyder som et Märklin tog, bøsninger og ophæng defekte i næsten hele undervognen, vinduer / lister justeret og har kun passeret 75,000 km, kan man kalde det en Temu plastikbil.

Der er så sikkert noget jeg har glemt, og noget jeg ikke har opdaget

Ice2EV
Ice2EV Nov 26 '25

@Cubic.

Hvad fik du gjort ved de sædemotorer?

Men en 22'er er da en kineser, som skulle være væsentlig bedre en Freemont modellerne, ikke at jeg havde noget sønderligt at udsætte på vores 19'er.

lindolrik
lindolrik Nov 27 '25

Jeg har også haft bøvl med sædemotoren på min M3 fra19.

Da jeg købte nr. 2 i 24 begyndte den at synkroniserer sædeindstillingerne mellem begge biler.

Og så har kalibreringen ikke været ens, så første gang kørte 19’erens førersæde helt tilbage.

Med en del knasende lyde. Da jeg senere støvsugede på bagsædet, lå der en kugle fra et kugleleje på gulvet!

Den kører dog fint igen, og har fået kalibreret begge bilers sæder så indstillingen passer i begge biler nu.