Loading...
dk

322000 km - 4.syn - fløj lige igennem… | Tesla Forum

PeterE
PeterE Oct 18 '25
Ok, fløj og fløj er så meget sagt. Jeg havde et par nedslidte fordæk og det vidste jeg jo egentlig godt. Sådan er det og jeg satte endnu engang Michelin Pilot Sport på - og opdagede så bagefter at Michelin CC 3 er kommet i en performance version. Nogen erfaringer?

Mine bremser er de originale både foran og bagpå og holder nok ikke meget længere - så hvor går jeg hen og hvormeget koster det cirka? 

Mine støddæmpere holder vel heller ikke evigt og skifter man dæm når de står af eller præventivt? Anbefalinger?

God lørdag :))

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Oct 18 '25
cth
cth Oct 19 '25

Den står fandme flot din bil :-)

Min 2020 ligner jo lort sammenlignet med.

Hvorfor har du ikke 420 stenslag i motorhjem ligesom mig?

https:///...-Sport-VS-Rivals.htm

Jeg skifter selv til CC3 sport snart...

Forummets indlæg er redigeret af cth Oct 19 '25
PeterE
PeterE Oct 20 '25
Haha, jeg har snydt - og fik lakeret hjelmen for et par år siden :) 
P85DK
P85DK Oct 20 '25

Bremserskiver og klodser, der vil jeg anbefale at du vælger Brembo, det er det den er født med og når du kun skifter én gang hvert 10. år, så skal den også have det bedste. Skiverne er ca. 1.000 kr. /stk på steder som Autodoc. Klodserne er ca. 500 kr. pr. aksel.

Det er et oplagt gør det selv job, selv hvis du aldrig har lavet noget før, det er virkelig nemt. Det eneste man dog skal være forsigtig med, det er boltene når man skal have kaliberne af. Når de har siddet i mere end 10 år, så kan de godt sidde godt fast. Så meget tålmodighed, meget WD40, og lidt hhv løsne og stramme hele vejen indtil de kommer nemt ud. Ellers risikere du at ødelægge genvindet og så er det i værste fald en ny kaliber.

Michelin CC3 kommer da ikke i 265/35-21, gør det? Jeg skal også have nye dæk. Jeg har et sæt 21" som dine jeg bruger om sommeren, de dæk er tæt på slicks og så har jeg et sæt 21" turbine med vinterdæk som også trænger til nye dæk og så et sæt 19" med helårsdæk som kommer på når ungerne bruger bilen på kør selv ferie i Europa, men dem nægter konen at have på når bilen er hjemme. Det ville være fint med CC3, men der skal jo 265/35-21 bagpå, såååå

PeterE
PeterE Oct 21 '25
Lyder faktisk rimeligt nemt at skifte bremserne selv men det kommer ikke til at ske. Jeg kommer til at ødelægge noget… 

Ah nej, måske CC3 ikke findes i 21” - mine er kun 20” (245/40/20) og de på gaden nu og koster de samme 2500,- stykket som pilot sport sommerdækket. 
PeterE
PeterE Nov 17 '25
Nu har jeg to tilbud på at skifte bremser og skiver hele vejen rundt - 15000 og 17000 cirka. Og jeg tør desværre ikke skifte selv.
P85DK
P85DK Nov 17 '25

Så er det sgu også betalt. 4.200 kr. for Brembo skiver hele vejen rundt fra Autodoc. 1.000 kr. for bremseklodser for og bag. 

Der er ikke for 10-12.000 kr. arbejde i den udskiftning. For en mekaniker med en lift er der maks et par timers arbejde i det.

Prøv lige at tage fat på https://www.jacobsensbiler.dk/, de plejer at være fair i pris og gør et godt stykke arbejde. Det er ikke et tesla specifikt job. Du kan godt være fræk at spørge hvordan de vil have det med at du selv kommer med bremseskiver og klodser

P85DK
P85DK Nov 17 '25

Bare lige for at give dig en idé om hvor simpelt det er, så er her en lille video på 3 min for at skifte en front skive og klodser - og det er sjovt samme metode på den anden side og faktisk også bagpå (der skal du dog lige huske parkeringsbremsen)

cth
cth Nov 18 '25

Det ville jeg nu stadig ikke gøre selv.

Kan godt se flere tvivls spørgsmål.

Men jeg ville godt kunne gøre det med en der har prøvet det før og så selv gøre det næste gang.

P85DK
P85DK Nov 19 '25
Citat fra cth

Men jeg ville godt kunne gøre det med en der har prøvet det før og så selv gøre det næste gang.

Ville du? Du skal huske at der er jo +250.000 km mellem hvert skift ;-) 

Noogi
Noogi Nov 19 '25

Det er nemt hvis man i forvejen er erfaren med lettere bilarbejde. Men har man ikke engang renset og smurt bremser (korrekt) før, vil jeg absolut ikke anbefale det. Det tager meget mere end et par timer for en uerfaren gør det selv mand hjemme i carporten. Nok snarere en hel dag ude i det kolde vejr med uergonomiske siddestillinger som er hårdt for kroppen den ældre generation :) Hvis det da ellers lykkes. For der kan opstå uforudsete udfordringer. Og når man er i gang skal der også afsættes tid til ordentlig rensning med stålbørster og evt. slibepapir af diverse flader.

En lift gør arbejdet 100 gange lettere. Især hvis boltene til kaliberne sidder godt fast. Det er svært at få en lang topnøgle/breaker bar ind i hjulkasserne. Du kommer sikkert også til at mangle noget værktøj eller lign. hvis du ikke i forvejen er gør det selv mand.

Jeg har selv været hobbymekaniker i mange år og da jeg skiftede de forreste skiver og kloder på min 85D var det noget lort at få kaliberboltene løsnet. Og en af torx skruerne til skiverne sad så godt fast at jeg næsten ødelagde kærven i forsøget på at få den forsigtigt ud. Og så er det noget lort for nybegynderen da man så skal bruge andre tricks til at redde projektet fra at slutte der. 17Nm hedder det krævede moment men føltes som den var blevet spændt med 150Nm+.

cth
cth Nov 24 '25
Citat fra P85DK
Citat fra cth

Ville du? Du skal huske at der er jo +250.000 km mellem hvert skift ;-) 

Jeg har også en 23 år gammel ICE :-) 

Forummets indlæg er redigeret af cth Nov 24 '25
P85DK
P85DK Nov 24 '25

Citat fra cth Men jeg ville godt kunne gøre det med en der har prøvet det før og så selv gøre det næste gang. Ville du? 

;-) ja, jeg har lavet en del bremser gennem årene, inkl. renovering af stempler i kaliberne. Faktisk er Teslas brembo bremser nogle af de nemmeste at arbejde med, så længe man ikke støder på bolte der sidder meget fast som både jeg og Noogi beskriver. Jeg lykkedes at knække en af mine bolte og var så heldig at jeg kendte en som kunne bore den knækkede bolt ud, så den blev reddet ellers er det lidt dyrt