Loading...
dk

FSD i EU eller i hvert fald Holland i 2026? | Tesla Forum

jramskov
jramskov Dec 6 '25

"Yesterday, Tesla shared some nice information about the progress on the Article 39 exception procedure for the first time ever. They detailed what still needs to happen and for the very first time, we got a timeline that is realistic, based on the details they provided and the information I already knew and shared in previous videos. Although not 100% sure, it is really good news and I truly see a path towards FSD in the EU now, even if it has to start with The Netherlands alone. It is going to be a step change and a starting point to circumvent the UNECE regulations and we all should be cheering now."

Link: https://youtu.be/fvWfO8ByqOE?si=gqvQXmmMjdsIfJev

Han har også været forbi Tesla og fået en FSD tur i Frankring med en Tesla ansat bag rattet: https://youtu.be/LF2hnjrpG0w?si=gCabePSiiamXJZIN

Noogi
Noogi Dec 6 '25

Imponerende. Helt sikkert godkendt kørsel, lige på nær der hvor de skal ud af parkeringspladsen og den lige bakker lidt for at svinge ind på den tværgående vej. Tænker de fleste bliver overrasket over hvor overbevisende og sikkert det er blevet ift. det der p.t. er tilgængeligt i Europa.

KimT
KimT Dec 7 '25

Nu er videoen jo knap 14 dage gammel, og mener at efter Tesla offentliggjorde det, så meldte de Hollandske myndighed ud at de ikke lige havde den samme opfattelse som den kære Musk.........

Læs bl.a her (første hit jeg stødte på, på google) : https://www.techbuzz.ai/...latory-reality-check

Her den officiel udmelding fra myndigheden - RDW : https://www.rdw.nl/...ing-van-oproep-tesla

Forummets indlæg er redigeret af KimT Dec 7 '25
jramskov
jramskov Dec 7 '25

Tak for opdatering @KimT.

CanEl
CanEl Dec 11 '25

der skal meget til at imponere de herrer fra JP, men det ser ud til at de blev det.

jramskov
jramskov Dec 13 '25

Ja, man kan nu booke en FSD tur på Teslas hjemmeside.

Bianco
Bianco Dec 15 '25

Desværre kan FSD stadig ikke læse hastighedsskilte, så hvis du er glad for dit kørekort, så skal du nok køre selv :-).  

Interessant at både bil, sikkerhedschauffør og youtuber overser 30 kmt zone skiltet ved 2:52 i denne video.

https://youtu.be/6pWjdJCtZ8o?t=169

Ice2EV
Ice2EV Dec 15 '25

Er det ikke et blå 30 kmt anbefalet ikke grænse.

bskaarup
bskaarup Dec 17 '25
Citat fra Bianco

Desværre kan FSD stadig ikke læse hastighedsskilte,

Det blå skilt ved 2:52 er en anbefaling. Ved 5:40 sætter den hastigheden ned før byskiltet som den skal. 

P85DK
P85DK Dec 18 '25

Har heller aldrig forstået de blå skilte - 'vi anbefaler du kører langsommere end fartgrænsen, men vi ikke det er mere vigtigt end at vi stadig fastholder den højere fartgrænse' ??

Der er lidt den samme forvirring mange steder hvor man kører ud af en byzone og så kører ind en landzone med 80 km/t, og så 100-200m længere fremme er der et 60 km/t skilt. I de 100-200m må du lovligt køre 80 km/t. De ting vil blive mere tydelige med selvkørende biler

Ice2EV
Ice2EV Dec 18 '25

@P85DK Det er et spørgsmål om hvad der skal til for at sænke farten. 

Hvis man eks sætter et blåt 30 kmt skilt op så skal man ikke håndhæve grænsen.

Men sætter man et rødt rundt 30 kmt op som hastighedsgrænse. Så skal man håndhæve, eks med bump eller chikane for hver 75 meter.

Så det er billigere at sætte blåt 30 kmt op og der så er en del der følger det.

MOS
MOS Dec 18 '25

Jeg forstår det blå 30 km/h anbefalet skilt, som at det kan være en god idé at holde den på max. 30 km/h, f.eks. pga. fartbump, så man ikke får ødelagt sin undervogn, men naturligvis også fordi man har vurderet, at vejforløb, oversigt, trafikforhold (f.eks. gående, cyklister) gør det fornuftigt at holde den på max. 30. Der kan så være en søndag formiddag, hvor der er lyst, god sigtbarhed, ingen trafik osv. og hvis forholdene ellers tillader det, kan det give mening at blæse igennem med 50, uden at man risikerer at få en bøde for det.

Jeg ved ikke, om der kan være noget med skærpet ansvar/straf, hvis man skulle blive indblandet i en ulykke og har kørt over de anbefalede 30 km/h.

Jeg har hørt, at man til køreprøven i hvert fald ikke får ekstra point for at køre over 30.

Der er et kollegie i Odense (Rasmus Rask Kollegiet), hvor der er sådan et blåt 30 km/h anbefalet skilt. Nogle spøgefugle har så med lidt ekstra hvid farve malet 3-tallet om til et 8-tal... Så bliver det sjovt over fartbumpene :-D

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 18 '25
Ice2EV
Ice2EV Dec 18 '25

Fartbump skal være lavet til hastighedsgrænsen. Det ved jeg fordi der var lavet fartbump til 40 kmt i en by jeg boede i, og der var 50 kmt og 40 som anbefaling. Men det resulterede jo i, at folk hamrede i asfalten. Og det endte med de blev raspet af til at passe til hastighedsgrænsen.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Dec 18 '25
MOS
MOS Dec 18 '25
Citat fra Ice2EV

Fartbump skal være lavet til hastighedsgrænsen. Det ved jeg fordi der var lavet fartbump til 40 kmt i en by jeg boede i, og der var 50 kmt og 40 som anbefaling. Men det resulterede jo i, at folk hamrede i asfalten. Og det endte med de blev raspet af til at passe til hastighedsgrænsen.

Det er de så langt fra altid. Jeg kender mange steder med 50 km/h fartgrænse og 30 km/h anbefalet, hvor man bliver sendt i kredsløb, hvis man kører ret meget over 30 henover bumpene.

Jeg kender så også et sted (Bøgedals Allé, Odense), hvor der er anbefalet 30 km/h, men hvor min Tesla hamrer forenden hårdt ned i asfalten lige efter bumpet, hvis jeg kører over 25. Det lyder som hårdt metal, der banker tungt ned i vejen. Ikke en rar lyd. Og det kommer pænt uventet, da man jo regner med, at man kan køre i hvert fald 30, når der står skiltet med det.

Ice2EV
Ice2EV Dec 18 '25

@MOS Det er just derfor fartbumpet skal være lavet til hastighedsgrænsen.

Gad vide, om der er nogen der har sagsøgt for skader efter uhensigtsmæssige fartbump og vundet?

Vi havde på en privat villavej fået vejbump der var til 40 kmt, selvom vejen var 50 kmt. Kommunen kunne ikke tillade at hastigheden blev sat ned, uden flere vejbump. Med 50 kmt fik man nærmest ødelagt bilens affjedring.

Det endte med kommunen kom og fræsede af de eksistrende bump. Som så resulterede i, at man kunne køre 80+ kmt på villavejen. Det fik vi så også syn for sagen for da vi fik opsat fartmåler. Først en med digital udlæsning, og efterpå en model de bare satte på en lygtepæl, som målte uden at fortælle folk hvad de kørte.

Men trods målinger, så kunne der hverken sættes hastighed ned eller ændres farbump. Djøfferne skal jo have lidt at administrere.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Dec 18 '25
Bianco
Bianco Dec 18 '25

"2.5.4 E 53/E 54 Område med fartdæmpning

Afmærkes et område med E 53 Område med fartdæmpning, skal kørebanen være indrettet, så den ikke er egnet til kørsel med højere hastighed end den angivne."

...

"I modsætning til en egentlig hastighedszone afmærket med E 68,4 Zone med lokal hastighedsbegrænsning er hastigheden i et område afmærket med E 53 Område med fartdæmpning en anbefalet hastighed."

https://vejregler.dk/h/7e0fba84-06dd-483b-898a-c7b3e3affaa1/51962e3324674e37b23592fb73263ff0?showExact=true#%5B%7B%22num%22%3A92%2C%22gen%22%3A0%7D%2C%7B%22name%22%3A%22XYZ%22%7D%2C83%2C486%2C0%5D

Forummets indlæg er redigeret af Bianco Dec 18 '25
Gyzz
Gyzz Jan 6

Har koert med FSD v14.2.2.2 siden 27 dec. og den koerer fint til alle mine behov (ligger paa 95% FSD ud af ~400miles) den ser fartbump og saetter farten ned selvom der ikke er skiltet (det har den ikke gjort tidligere).

Den ser ogsaa fartnedsaettelser, skoleomraader og vejarbejde osv. 

Eneste som jeg kaemper lidt med er:

1. Den gerne vil parkere taet paa "maalet" hvor jeg gerne vil parkere lidt laengere vaek uden biler paa pladserne ved siden af ;-)

2. P-huse ... den koerer fint op til porten, venter til porten er koert op og koerer ind men finder saa den foerste plads umiddelbart efter den er kommet ind..... den koerte selv ud fra 2. sal i gaar for foerste gang, saa den laerer hver dag.

3. Jeg kan ikke laengere begraense dens overskridelser af hastighedsgraenserne, jeg har normalt haft tilladt +20% hvor der nu kun er en profil man kan vaelge (Chill, Normal, Hurry, Madmax) og den koerer saa som den finder tilpas hvilket ikke altid er som jeg vil have det.... eks. i Normal kan den finde paa at koere 38Mph i en 40zone og naeste vej stadig i 40zone koerer den 45mph .... hvis jeg saetter den i hurry kan den finde paa at ligge +30% over graensen hvilket jeg ikke finder OK osv. 

tror at det er de vaerste issues jeg kaemper med, sig til hvis i vil hoere/teste noget specifikt saa skal jeg se hvad jeg kan goere

MOS
MOS Jan 6

@Gyzz

Hvis den holder parkeret i vejsiden inde i byen og du med FSD navigerer til en destination, som er modsat køreretningen, vil den så starte med at lave en U-vending eller 3-punktsvending for derefter at køre mod destinationen? Eller vil den starte med at køre lige frem og finde en rundtur/omvej for at komme til destinationen?

Hvis det er en smal bygade med parkerede biler, kan den så finde ud af at lave en 3- eller 5-punktsvending, hvor den lige låner lidt plads i en nærliggende tom P-bås eller indkørsel for at komme rundt?

I Danmark er en typisk standard P-bås i vejsiden 5 m i længden og 2 m i bredden. Min Model S er ca. 4,97 m lang og 1,97 m bred. Så der er ca. 3 cm ekstra plads både i bredden og i længden, hvilket kræver rimeligt god præcision ved parkering. Kommer man for langt til højre, rammer man kantstenen. For langt til venstre, så holder de venstre hjul uden for båsen. Et par cm for langt fremme eller tilbage, så holder man også over stregen. Holder man bare en smule skævt/skråt, så er der nemt mindst ét hjul ude over stregen Hvordan klarer FSD det?

Mange steder er der ikke P-båse, men bilerne holder bare i en række langs kantstenen. Hvis der er småt med ledige pladser, så må man ofte nøjes med et lille hul mellem 2 andre biler med kun 30-50 cm ekstra plads i forhold til bilens længde. Det kræver ofte en parallelparkering, hvor man skal starte med at bakke ind i en meget præcis vinkel og fortsætte med 3-5 omgange bak/frem, før den står perfekt. Det er et ret almindeligt scenarie, når man har en stor bil og skal parkere på en plads, hvor der før har holdt en mikrobil. Hvordan klarer FDS den opgave?

Gyzz
Gyzz Jan 8

Hrmmm umniddelbart "foretraekker" den at køre frem til naeste kryds og tage et par højresving (eller venstresving) for at komme "tilbage" til ruten, og i den type manøvrer er den typisk langsom til at finjustere og kører IKKE paa tolerancerne saa den vil hellere lave en 7pkts vending istedet for en 3 punkts vending der kommer taettere paa omgivelserne.

jeg skal prøve at se om jeg kan "lokke" den til at parralel parkere med smaa tolerancer, men de situationer er ikke saa lette at finde i "Truckland" ;-)

havde selv min TMS 15' paa østerbro sa kender alt til parkeringsudfordringerne ;-)

Sider: 1 2 »