Loading...
dk

rækkevidde ved høj hastighed | Tesla Forum

gw
gw Dec 8 '13
Hvis man nu trykker pedalen til 180-200 km/t på de tyske autobahns, hvad w/km skal man så forvente? Har en af Jer prøvet?
muller
muller Dec 8 '13

uhhh, den bliver svær at prøve af i Nordsjælland :-)

Niels
Niels Dec 11 '13

Jeg vil umiddelbart gætte på et sted omkring 100-150 km.

se evt. denne graf

http://www.teslamotors.com/de_DE/blog/model-s-efficiency-and-range

Her kan du se forventet rækkevide ved forskellige hastighedder.

Grafen går dog kun til 130 km/t hvor du med Model S kan forvente 300 km (uden andre påvirkninger som ekstra vægt, stigning, vejr m.m.) - i praksis nok lidt lavere.

maksimal rækkevide opnås således ved ca. 40 km/t og her er den +700 km

gw
gw Dec 12 '13
uff det var ikke meget. Tak for input
Niels
Niels Dec 12 '13

helt galt er det ikke. Det er vel næsten det samme som andre biler med 400 hk og 0-100 tider omkring 4 sek. De køre nok 2-3 km/l

set i det store billede må vi nok konme til den konklution at biler er forskellige. En bugatti køre minde en 2.5 km/l ved bykørsel og en tesla kan så køre omkring 100-150 km ved 200 km/t - begge tal er ikke imponerende, men begge biler har samtidig andre tal som gør dem interessante.

.

Forummets indlæg er redigeret af Niels Dec 12 '13
Niels
Niels Dec 12 '13

jeg har forsøgt at google hvor langt en bmw m5 kan køre på en tank ved 200 km/t, men kunne kun finde de officiele forbrugs tal. Jeg fandt derimld en del indlæg som beklagede sig over at tanken var for lille da den ofte kun køre 4 km/l(ved normal kørsel og ikke ved 200 km/t) hvilket i min regnestok gør at den har omtrendt samme rækevide som en tesla.

Forummets indlæg er redigeret af Niels Dec 12 '13
homer
homer Dec 12 '13
En note til Tesla's forbrug ved høj hastighed.
Tesla har en motor effektivitet på (kan ikke huske præcist tal) 80%
Hvormed en ICE bil har ca 30%
Elon talte på et tidspunkt om at "brændstof" økonomien blev relativt mere påvirket af ydre faktorer ved en Tesla end en ICE.
Kan ikke huske begrundelsen eller selv lige gennemskue regnestykket, men mon ikke vi har en fysiker/matematiker blandt de danske kunder, som hjælpe lidt til her? :)
Forummets indlæg er redigeret af homer Dec 12 '13
Kiefer
Kiefer Dec 13 '13

Tjae, jeg kan sammenligne med min nuværende Mercedes (den har dog kun 272hk mod de 360+ Teslaen har) som ved 140-150km/t på motorvej kører ca. 8km/l...

Testet igennem den sidste måned med sammenlagt 5000km motorvej mellem Århus og Ålborg (225km round trip)

/Martin

Kristian70k
Kristian70k Aug 17 '14

@Niels du skal lige være opmærksom på den graf er i Miles, så du skal gange dine oplysninger med 1,6 så det er en kende mere positivt.. 

Bluecoffee
Bluecoffee Aug 17 '14
Lad os være ærlige om det: Teslaen egner sig ikke til højhastighedskørsel over længere stræk, dvs. kørsel ved 180 km/t eller mere. Hverken motor eller batterier har godt af den behandling, men lidt langsommere - 130-150 km/t - fungerer det upåklageligt med et fornuftigt energiforbrug. Har prøvet på autobahn.
Kvalm
Kvalm Aug 17 '14
Min Porsche 911 turbo har 420 hk, og den kører ca. 5 km/l, når jeg "ræser" gennem Tyskland.
Målt over de 90.000 km jeg har kørt med bilen, er det gennemsnitlige forbrug på 8,5 km/l...
Raymond
Raymond Aug 18 '14

@Kvalm,

Helt ærligt, så tror jeg folk herinde er helt ligeglad med dine informationer om din Porsche, vi er nok alle kommet videre og HAR haft samme eller lignende biler - med andre ord, du bidrager ikke med noget.

Bianco
Bianco Aug 18 '14

@Raymond, Helt ærligt, jeg synes det er interessant info fra Kvalm - Det er rart at have noget at sammenligne med.

NOELON
NOELON Aug 18 '14
Enig Raymond, på mig virker en Porche også noget old-school og kvalm...
Kiefer
Kiefer Aug 18 '14

Kvalm: Ja, min Mercedes S-350 (W221) kørte også 8km/l og havde 272hk, og sammenholdt med hvor stor en skrammelkasse den var, så var der ingen tvivl om at næste bil hed Tesla, og næste igen også hedder Tesla når konens Mercedes ML skal skiftes ud. Hvis X havde været på markedet i dag, så havde den allerede stået i vores garage i stedet for en MB, nu må vi så se om vi kan holde liv i hendes ML'er i et års tid uden alt for store omkostninger.

Vi har haft biler med automatgear de sidste 10 år, og havde vænnet os til "mmmmmmmm bump mmmmmm bump mmmmmm" og det uanset om det er automatgear fra MB, Audi eller BMW. Med en Tesla er det "mmmmmmmmmmmmmmmmmm".

Og ja i udlandet er prisen for en Tesla at sammenligne med BMW 7 serie, Audi A8 eller MB S-klasse. JEg kan kun sammenligne med MB S-klassen og der vinder Tesla på rigtig mange områder. Ja i en MB S-klasse kan du få et hav af ekstra optioner som endnu ikke findes på Tesla, men den giver bare ikke samme køreglæde som en Tesla (og ja, jeg HAR prøvet en W222 S-klasse fra Mercedes)

/Martin

Kvalm
Kvalm Aug 18 '14

Jep - jeg er også tilhænger af Tesla S, som jeg prøver at give udtryk for. Den bliver nok det næste valg...