Loading...
dk

Vindstød nye vilkår og ændringer. | Tesla Forum

MOS
MOS Jan 5

Hvis man har sådan et 20.000 kWh abonnement hos Vindstød og kommer tæt på grænsen, så kan det måske være en idé at overveje lidt ekstra supercharging, så man kan holde sig lige under grænsen. Det kan godt være, at supercharging er lidt dyrere end hjemmeladning, men hvis det er en begrænset mængde, så kan det nok godt tjene de 0,39 kr/kWh*20.000 kWh + 29 kr./mnd*12 mdr = 8.148 kr., som man sparer ved ikke at at blive smidt over på det dyre abonnement.

Bianco
Bianco Jan 6

Jeg tænker at de fleste har bedre ting at bruge deres tid til i årets sidste måned - og det er gratis at skifte til et andet elselskab (eller skal vi kalde dem gennemfaktureringsselskab, som det retteligt er).

Dec14
Dec14 Jan 6

Man kunne jo også lige overveje om man måske skulle holde lidt igen med sit strømforbrug.

For os er det helt eksorbitante tal folk nævner i denne tråd. Vi lader altid bilen hjemme og bor 2 personer i hus på 265 kvm med varmepumpe. Vi nåede ikke at bruge 5000kWh incl alt forbrug. Så ved jeg godt at nogen kører mere end de 15000 km vi gør, men de udgør jo kun de 2000 kWh.

Ice2EV
Ice2EV Jan 6

@Dec14

Det må alt andet lige være et lidt nyere hus end 1920 og på 400 kvm. Godt nok renoveret, men det kan jeg klart bekræfte at det ikke bliver et A20 hus af. Heller ikke selvom vi efterfølgende bar isoleret yderligere, bland andet i forbindelse med en skimmesanering for 360.000 kr i den ene gavl, hvor vi så fik 50 mm mere på de i forvejen 300 mm der var.

Ham der renoverede det og satte 300mm i taget, mente det var nok med alukraft til dampspærre og så var der ingen grund til vindbræt ved spærfod. Så vinden blæser ind i isoleringen, derfor er den knap de 300 mm værd.

Til gengæld så har vi solceller der producerer 18.000 kWh, hvoraf vi desværre kun kan udnytte de 6000. Dette fordi de hovedsagligt producerer i perioder hvor eks, varmepumpen kun bruger 4 kWh i døgnet, istedet for de 120 kWh den bruge en dag som idag. Varmepumpen har vi fået sat ind i 2022, er dansk produceret og godkendt. Den bruger 11.000 kwh alene på årsbasis.

Dertil lader vi ca 7500 kWh til de 45.000 km vi kører. Til gengæld bruger vi ikke noget fjernvarme ;-)

Har en makker der var stolt af hans meget lille elforbrug. Men 1) fjernvarme. 2) benzin bil. Når man lå kWh forbruget på fjernvarmen til så var der reelt ikke den store forskel. Heldigt den bliver afregnet i kubik, så opdager man ikke rigtig det reele forbrug. Dertil kom benzinen.

Fjernvarmen er faktisk slet ikke så energi effektiv som man skulle tro. Det er bare nemt for forbrugeren og driftsmæssigt nemmere at styre end 80.000 husstandes oliefyr.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 6
MOS
MOS Jan 6

Jeg synes også, at 20.000 kWh lyder helt eksorbitant, når man selv har et årsforbrug i sin husstand på 1085 kWh. Vi er 80 husstande i min boligforening, hvor vi lige har aflæst el. Årsforbruget ligger mellem ca. 400 kWh og op til ca. 3700 kWh med et gennemsnit på 1500 kWh pr. husstand. Der er tale om rækkehuse med fjernvarme, så det kan naturligvis ikke helt sammenlignes med et stort ældre hus med varmepumpe og elbiler.

Ice2EV
Ice2EV Jan 6

Og ikke har fri SuC.

Bianco
Bianco Jan 6

Hmmm... Jeg kan slet ikke få jeres lave tal til at hænge sammen. Lever i af kold vandgrød?

Tesla Y og S, kører ialt ca. 35.000 km = 8.500 kWh (inkl. daglig forvarm om vinteren)

Jordvarmepumpe 200 kvm hus = 4.500 kWh

Div. (3 teenagere og IT mand) = 5.500 kWh

PeterE
PeterE Jan 6

Tjah, det er mange måder at dele viden og indsigt på - jeg synes også at Rundetårn er helt vanvittigt højt :)

Vi er ved at flytte, og jeg glæder mig til min nye fjernvarme. I vores nuværende hus fra 1962 (energiklasse C) bruger vi 11-12000 kWh på varmepumpen, vores 50000 km i to el-biler med et forbrug på cirka 200 Wh/km er vel omkring 10000 kWh - og med lidt sparepærer og hvidevarer, og alt på el ender vi samlet set på 27000. Lidt mindre de år vi kører mindre. 

Er det helt vildt? Det må flere af jer da gerne mene, for mig er det virkeligheden. Og jeg bruger - indrømmet - sjældent min forudbetalte SuC. Jeg har andet at bruge min (fri)tid på.

Dec14
Dec14 Jan 6

Dejlig med lidt debat om energiforbrug. Vores hus er fuldtømmerhus på 265 kvm fra 2009 i 1,5 plan uden anden isolering end træstammerne. Huset er beregnet til energiklasse B i 2008. Ingen vind eller dampspærre men et fantastisk indeklima. Vi har i de 11 år vi har boet her aldrig brugt mere end 3500 kWh om året til alt energiforbrug i huset. Varme, varmt vand og el til alt det andet vi nu har behov for. Sidste år brugte vi nøjagtigt 3150 kWh . Anslået står Jordvarmen nok de 2/3 af .elforbruget. Resten op til de knap 5000 kWh står Tesla 3 for. Med et årsgennemsnit på 7,5 km pr kWh kommer man langt for små 2000 kWh. Som en lille krølle på halen har vi solceller så vi købte kun de 3150 kWh, resten op til de knap 5000kWh  + de 4000kWh vi har solgt står solcellerne for. I kroner og øre bruger vi væsentlig mindre på el og varme end vi gjorde da vi købte vores første hus i 1998. Dette lange skriv blot for at rette opmærksomheden på hvor meget ens forbrugsvaner betyder for energiforbruget. Blot fordi man har råd til et dejligt hus og en fin bil behøver man jo ikke fyre mere energi af end strengt nødvendigt. Kloden har det allerede rigelig varmt.

Sider: « 1 2