Loading...
dk

TeslaMotors.com bliver opdateret! | Tesla Forum

Werge
Werge Jan 11 '15
Ser super godt ud, men massere af nye billeder og informationer om bla autopilot og parkering vha autopilot. Så skal der læses, ikke at der sikkert står noget nyt, men al Tesla nyt er spændene nyt.
Lyngedrengen
Lyngedrengen Jan 11 '15

Hej Werge

Enig - alt skal lige læses igennem igen :-). Har nu ikke fundet noget revolutionerende i forhold til, hvad der allerede er kendt. Men afsnittet omkring autoparkering (bl.a. mht. parallel parkering) er da interessant!

Damn jeg glæder mig. Har ikke fået andet at vide end "April", men nedtælling er sat på tavlen til medio april og med daglige opdateringer (94 dage) - det er nok ikke helt ved siden af. Kan se, at hvis jeg i dag går ind for at bestille en 85D, så hedder levering maj (for 2 dage siden hed det late april).

Werge
Werge Jan 11 '15
Det sjove er at det med parkering står som om det allerede er en del af bilen. Så jeg håber det betyder det kommer snart.....
DeaconWP
DeaconWP Jan 11 '15

Mon ikke at det, der står på siden i dag, er det som kommer med i de biler, der bliver bestilt fra i dag.

Hvis det så kun er en software opdatering, så kan det ramme din bil, når den software bliver rullet ud til "gamle" biler. 

Men hvis der nu skal være en lille elmotor til at dreje rattet, for at den kan parkere selv, så er det jo ikke sikkert den er med i din bil. Det var der jo ikke nogen der lovede dig, da du bestilte og betalte den.

Så der er nok en grænse for, hvor meget man kan forvente af bagudrettet opdatering, hvis det kræver hardware montering.

heinzemann
heinzemann Jan 11 '15

@DeaconWP efter min bedste overbevisning er styringen af TMS 100% digital. Dvs. rattet er blot et joystick der digitalt styrer en motor der drejer hjulene. Det samme gælder (naturligvis) for både speeder og bremse.

Derfor er jeg 99,9% overbevist om at alle biler der er leveret med Autopilot vil kunne parallelparkere automatisk.

DeaconWP
DeaconWP Jan 11 '15

Okay, det er nyt for mig. For i min opfattelse af det der hedder "Detailforskrifter for køretøjer", gående på teknisk indretning, så har jeg aldrig haft den opfattelse, at man kan godkende en styretøjsindretning, der ikke er en 100% fast mekanisk forbindelse mellem rat og hjul. Derpå kan der være servostyring, der gør at man kan dreje hjulene lettere. Men virker servostyringen ikke, skal der stadig være en "ikke svigtende" forbindelse til styringen af hjulene.

Er det som du siger, en aftastning af en elektrisk dims, der konverteres til en elektrisk styring af en anden dims, så er der kommet en fejlkilde ind i kæden. Og så vil jeg tvivle på, at det kan typegodkendes.

I min verden er autopilot udstyret en lille dims, der går ind og tager fat i den samme ratstamme, eller tandstang, som føreren har fuld kontrol over, og hjælper lidt med sine justeringer der.

Men jeg er da åben i mit mind-set overfor nye ting, som jeg ikke har lært endnu.

heinzemann
heinzemann Jan 11 '15

Det kan sagtens være du har ret ift. din tolkning af "Detailforeskrifter for køretøjer". Dem har jeg aldrig læst, og det er muligt det ikke er tilladt ikke at have en mekanisk forbindelse også.

Men jeg er stadig 99,9% sikker på at de biler der allerede er leveret med Autopilot også kan parallelparkere. Det var en del af salgstalen fra starten, at Autopilot ville kunne sætte den "menneskelige pilot" af og selv parkere efterfølgende. Dette scenarie må være dækkende også for parallelparkeringer.

At rattet så ift. det du siger formentlig drejer mens bilen parallelparkerer er så i min verden en detalje, der naturligvis ikke er uvæsentlig ift. lovgivningen.

Det mest sandsynlige er vel, at Autopilot påvirker hjulene med samme motor som bruges til servostyringen?

heinzemann
heinzemann Jan 11 '15

Jeg har her fundet lidt detaljer om styringen. Du har formentlig ret ift. lovgivningen. At styringen bliver kaldt "fly-by-wire" er nok hvad jeg har mistolket som "100% digital" også ift. styring.

Formuleringen er: "The drive system, brakes and steering are now all fly-by-wire (well, the sterring is an electrically assisted mechanical arrangement), enabling both faster actuation than traditional hydraulic or mechanical systems and, of course, allowing the car to take control when necessary."

Artiklen er fra 10. oktober 2014, så burde beskrive biler leveret med Autopilot:

http://indefinitelywild.gizmodo.com/the-tech-that-drives-the-new-tesla-model-s-explained-1644801610

Werge
Werge Jan 11 '15
Hvis man ser præsentationen fra D'et and something else, er jeg ikke itvivl om at al hardware er i alle biler produceret efter 1. november 2014.
Håber ikke jeg bliver skuffet.
DeaconWP
DeaconWP Jan 11 '15

Jeps. Electricallly assisted betyder elektrisk hjulpet. Mechanical arrangement betyder…. Tja.

Her er sakset lidt fra Detailforskrifterne:

Styrende aksel

Som styrende aksel på motordrevet køretøj anses aksel, på hvilken der er direkte forbindelse mellem betjeningsanordningen (rattet) og hjulene.

Styretøjstransmission

Styretøjstransmissionen er den del af styretøjet, der findes mellem betjeningsanord- ningen og de styrende hjul. Energikilde til servostyring anses ikke som værende en del af transmissionen.

4.01.001

Generelle bestemmelser

1. (1)  Styreapparat skal være således indrettet,

1. a)  at køretøjet kan styres let, sikkert og hurtigt,

2. b)  at det kan modstå de påvirkninger, der fremkommer under normale driftsfor-

hold,

3. c)  at det under kørsel enten er selvoprettende eller indifferent for alle styreud-

slag, og

4. d)  at køretøjet kan styres, selv om en eventuel hjælpestyring svigter.

Så med det du har sakset, er det på plads.

Der skal være monteret elektrisk styrings hjælpemiddel "hardware", for at parkerings automatik kan uploades som software.

Og at det med overvejende sandsynlighed er monteret i biler fra den dato. Også Werge's. :-)

Og at det helt sikkert ikke kan bruges/laves på tidligere biler.

Og at jeg nok skal læse og forstå alt der skrives i et indlæg, inden jeg svarer.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Jan 11 '15
heinzemann
heinzemann Jan 11 '15

Så med det på plads, er der ikke andet at gøre, end at vente på at få leveret opdateringen.. :)

Sider: « 1 2 3