Loading...
dk

P90DL 12/2015 Kompressor - luftundervogn | Tesla Forum

Tesla_P90DL
Tesla_P90DL Feb 15
Er der nogen der har erfaring med fejlsøgning på luftundervogn på en Tesla S fra 12/2015 P90DL?
Når den stå i trin 2 højde om aftenen, så er den sunket ned næste morgen..
Jeg har kigget lidt på youtube, men ville høre om der var nogle herinde der selv har været igang med fejlsøgning på luftundervognen.. :)

Købte bilen i 2024, og er en tilfreds Tesla S ejer .. endnu:)
CanEl
CanEl Feb 15

har prøvet det samme, så jeg tror du har utætte cylindre i støddæmpere.
kører din kompressor tit tyder det på samme fejl.
de skal skiftes, så er du godt kørende igen. skift dem parvis, for og bag, når i har fundet den/de defekte.

Tesla_P90DL
Tesla_P90DL Feb 16
Tak for svar :) Kompressoren kører ikke hele tiden.. Har set nogle videoer hvor nogle taler om en samlestuds ude i frunken oppe ved vinduet hvor man også kan påfylde luft, hvis det begynder at være utæt så kan den også synke.. men har ikke lige et værksted at stå et par timer og se efter hvor det kan være.. Temmelig koldt lige nu
lindolrik
lindolrik Feb 16

Jeg har kun Tesla erfaringer med mine M3'ere, men har haft Citroën'er med næsten samme affjedring.
Her var det helt normalt at den langsomt over tid sænkede sig. Efter 1-2 uger kunne den komme helt ned og stå lige over asfalten!

P85DK
P85DK Feb 16

Der er et par punkter som er de åbenlyse steder der kan være utætheder. Jeg tager dem lige fra mest sandsynlig til mindst.

1: O-ring på selve luftpuden på en eller flere af dine luftfjedre - kan laves, men byt til nyt er typisk løsningen

2: Rusten/utæt ventil på en eller flere af dine luftfjedre  - kan laves, men byt til nyt er typisk løsningen

3: Ventil blok i fronken utæt - byt til nyt

4: Utæt ventil på lufttank i frunken - mener du kan skifte ventilen

5: Utæt luftslange - reparation med ny stykke slange der hvor utætheden er

Jeg har haft en utæthed som kommer og går på min. Da jeg ikke har været i stand til at finde den præcise utæthed og kompressoren klarer det fint hver morgen, så har jeg ikke gjort mere ved det. Alt fungerer som det skal, men hvis den står et par dage uden at blive kørt, så står den på maven når jeg kommer ud til den.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Feb 16
CanEl
CanEl Feb 16

det er ikke godt at køre med en utæthed i lang tid.
du ender med at din kompressor skal skiftes, fordi den kører for meget.
normalt kører den kun lidt når "bil i run mode" aktiveres.

Tesla_P90DL
Tesla_P90DL Feb 17
Citat fra P85DK

Der er et par punkter som er de åbenlyse steder der kan være utætheder. Jeg tager dem lige fra mest sandsynlig til mindst.

1: O-ring på selve luftpuden på en eller flere af dine luftfjedre - kan laves, men byt til nyt er typisk løsningen

2: Rusten/utæt ventil på en eller flere af dine luftfjedre  - kan laves, men byt til nyt er typisk løsningen

3: Ventil blok i fronken utæt - byt til nyt

4: Utæt ventil på lufttank i frunken - mener du kan skifte ventilen

5: Utæt luftslange - reparation med ny stykke slange der hvor utætheden er

Jeg har haft en utæthed som kommer og går på min. Da jeg ikke har været i stand til at finde den præcise utæthed og kompressoren klarer det fint hver morgen, så har jeg ikke gjort mere ved det. Alt fungerer som det skal, men hvis den står et par dage uden at blive kørt, så står den på maven når jeg kommer ud til den.

Tak for din feedback :)
Jeg vil gerne selv lige have kigget den efter på en lift inden jeg sender den på værksted. Når jeg kører hører jeg aldrig kompressoren..Den starter bare om morgenen når jeg kommer ud til den, og det er det. Og har holdt øje med den.. Så tyder på at den siver meget langsomt. Er blevet anbefalet at søge med ultralyds lækagesøger.. den burde kunne finde det sted hvor lækagen er.. Nu må vi se:) Men tak for feedback
Tesla_P90DL
Tesla_P90DL Feb 17
Citat fra CanEl

Helt enig, men heldigvis kører den kun kort når jeg starter op om morgnen, men er spændt på at se om det bliver nye støddæmpere eller en mindre regning :)
P85DK
P85DK Feb 17
Citat fra CanEl

Enig, hvis det er markant utæthed - den her har jeg kørt med i hvertfald 3 år uden nogen problemer. Helt bevidst strategi og med åbne øjne. en mekaniker vil enten fejlsøge i lang tid og/eller skifte dele og så er det ikke engang sikkert at problemet er løst, når det er så periodisk. Hvis fejlen bliver mere tydelig og kompressoren begynder at arbejde mere, så er det en anden sag. Men indtil nu ... 

Noogi
Noogi Feb 20
Jeg har også kørt med en mindre utæthed eller anden fejl i flere år nu. Højre bag sænker den sig lidt over natten og efter mange dages stilstand, er den næsten helt i bund. Dog uden at skrabe på hjulet. Så snart jeg starter bilen pumper den sig hurtigt op igen og så kører den som den skal. Det pudsige er dog at det kun sker når jeg har staggered turbine sommerhjul på med 265/35-21 bag. Om vinteren når jeg kører med square 245/35-21 falder den minimalt ift med staggered hjul. Ofte falder den slet ikke over natten. Så måske det har noget med hvordan luftundervognen er indstillet i computeren. Jeg sætter hjulopsætningen i MCU til staggered eller square afhængig af hjulstørrelsen. Jeg ved indstillingen påvirker rækkevidde estimering og de hjul der vises på skærmen, men er i tvivl om hvorvidt hjulopsætningen også påvirker luftundervognen.
CanEl
CanEl Feb 21

hvis der er forskel på højden af luftaffjedring, vil den jo slide på 2 forskellige steder på cylinderen, ved de 2 forskellige hjul/indstilling.
så kan simmer ringen godt være utæt ved slidtage punktet, og tæt ved andre positioner.

Tesla_P90DL
Tesla_P90DL Mar 3
Tak for jeres svar