Loading...
dk

Forskel på model 3 og Y range | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Jul 6

Hvis man kigger på model Y og model 3, begge i Long Range RWD Premium/AWD

Model 3 LR RWD har 90 km længere range end AWD

Model Y LR RWD har 9 km længere range end AWD.

Er der forskel i batterierne.

MOS
MOS Jul 6

Jeg mener, at batterierne er de samme. Den store forskel i rækkevidde mellem RWD og AWD på Model 3 er reel nok. Men den meget mindre forskel mellem RWD og AWD på Model Y skyldes, så vidt jeg ved, at RWD er testet på 20" Induction hjul og AWD er testet på 19" Gemini hjul. Altså en pære-banan-sammenligning.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jul 6
Ice2EV
Ice2EV Jul 6

Jamen hvis du klikker på 20" eller 19" i model Y så er det 603 km WLTP/609 km estimeret.

på model 3 er det 750 km WPLT, eller 692 WLTP på RWD modellen, altså testet på både 18 og 19 tommer. Hvorimod AWD har 660 WLTP på 19" og 716 km på Estimeret 18", altså ikke testet.

Men kigger vi på så på 19" på model 3 ved LR RWD og AWD, så er det selvfølgelig mindre end 90 km i forskel, nemlig 691/660 altså 31 km.

Men model Y har fortsat kun en forskel på 3 km ved 20" fælge og WLTP på RWD/AWD 603/600.

MOS
MOS Jul 6

For overskuelighedens skyld er rækkevidderne listet her (taget fra Teslas hjemmeside):

Model 3 LR RWD 18", 750 km

Model 3 LR RWD 19", 691 km

Model 3 LR AWD 18", 716 km (estimeret)

Model 3 LR AWD 19", 660 km

Model Y LR RWD 19", 609 km (estimeret)

Model Y LR RWD 20", 603 km

Model Y LR AWD 19", 629 km (estimeret)

Model Y LR AWD 20", 600 km

Model 3 mister altså 8% rækkevidde ved at gå fra 18" til 19" hjul - og det gælder både for RWD og AWD. Rækkevidden for AWD 18" er dog estimeret, ikke certificeret, men det virker til at være et fornuftigt estimat. Det giver mening, at begge varianter mister 8% rækkevidde pga. de større hjul.

Model 3 mister desuden 4,5% rækkevidde ved at gå fra RWD til AWD. Det gælder både med 18" og 19" hjul. Igen, det giver mening - det er konsistent.

For Model Y virker det lidt mere inkonsistent. RWD varianten mister 2% rækkevidde ved at gå fra 19" til 20" hjul, mens AWD varianten mister 5%.

Model Y mister desuden 0,5% rækkevidde ved at gå fra RWD til AWD, hvis man kigger på dem med 20" hjul. Men med 19" hjul, så vinder AWD varianten pludselig mere end +3% rækkevidde sammenlignet med RWD. Det virker ikke helt logisk, specielt fordi Model 3 mister 4,5% ved at gå fra RWD til AWD og det virker også logisk, at AWD burde være mindre effektiv pga. den højere vægt og den øgede mekaniske modstand fra frontmotoren.

Jeg har ingen anelse om, hvordan Tesla er fremkommet med disse estimater. Et forsigtigt gæt er, at der må være andre forskelle på spil med de forskellige varianter af Model Y end blot RWD/AWD og hjulstørrelse. Det er velkendt, at Tesla løbende laver opdateringer/forbedringer på deres biler, hvilket sker flere gange årligt - nogle gange uden at Tesla oplyser om det. Der kan være kommet små forbedringer af effektiviteten af DU, octovalve, kølesystemet/klimaanlægget, små detaljer i aerodynamikken eller optimeret styring i softwaren, som er talt med i nogle af tallene, men ikke i de andre. Det kan også være, at dækkene ikke er helt de samme, selvom hjulstørrelsen er det. Men det er jo bare gisninger.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jul 6
Ice2EV
Ice2EV Jul 7

Tak @MOS Det var det jeg synes der virkede underligt.

Gustavsfar
Gustavsfar Jul 8

Der er forskel på bat på Y. Rwd Long range er Teslas egne 4680 som er billigere og med ringere kapacitet og ladehastighed. Det er derfor.

Ice2EV
Ice2EV Jul 11

Troede de der 4680 var den hellige gral og skulle levere en bedre batteripakke. 

Ja altså lige bortset fra Toyota's Solids state batteri der kom i 2015, 2016, 2017.........2028

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jul 11
Cubic
Cubic Jul 11

Altså batteriteknisk er den nye 4680 væsentlig bedre, og det samme er LFP, i forehold til Nmc.

Gustavsfar
Gustavsfar Jul 12
Det er ikke korrekt. Batteriteknisk skulle de være bedre ifølge tesla men det er de ikke. De er billigere da tesla selv producerer dem. De hør øget varmeudvikling pga dimensionerne og derfor langsommere ladning og til med lavere kapacitet. Derfor er batterikapacitet faldet med ca. 7 kWh i forhold til nmc. Og rækkevidde er blevet en del km kortere end inden skiftet. Er også nok også derfor at de har solgt model med 4680 med 0 rente
Cubic
Cubic Jul 12

Ifølge den information jeg har, er netop måden de fysisk er lavet på, med det ekstra tappe med til, at minimere varme udvikling, jeg er dog med på at kerne temperaturen, ikke kan køles effektiv ned. Nu er 4780 i et tidlig stadie, og ladekurver energi tæt heden er ikke færdig udviklet, og ikke det jeg nævner, jeg hentyder, at rent batteriteknisk er drycoating (Tørceller) en bedre celle teknologi, på samme måde som LFP er, og LFP er NMC overlegen, efter den er finpudset. Så jo, der er masser af muligheder i 4680 cellen, men om det er for sent for cellen, i forehold til LFP, det må vi se.

Hvorfor man stadig bruger NMC i så stor mængde, er mig en gåde.

Gustavsfar
Gustavsfar Jul 12

Har selv model Y longe range rwd fra Berlin og faktum pt er at ladehastigheden er at ladehastigheden er reduceret væsentlig både i forhold til pre 4680 og i forhold til min m3 fra 2021 og at kapacitet/rækkevidde er reduceret med ca. 5% i forhold til nmc så indtil videre er det kun win win for tesla og ikke for kunderne.

Cubic
Cubic Jul 12

Jo jo, det er korrekt, og det var værre på de tidligere udgaver, men der er også forskel på om det er LG ,Panasonic, Catl mm.

Nu taler jeg også batteri teknisk, altså opbygningen af cellerne.

Tager vi Solid State batterierne, er også bedre batterier, men de er ikke langt nok i udviklingen, så de kan heller ikke følge med NCM og LFP cellerne endnu, men de er på lidt samme måde som 4680, lidt bagud i trimning af kemien.

Ja, jeg vil af samme grund fravælge Long Range RWD, af samme grund, det er for tidligt.

Jeg er så spændt på holdbarheden af 4680, og tænker at de er "droslet" ned, pga. den usikkerhed der ligger i at nyt batteri.

Gustavsfar
Gustavsfar Jul 13

Jeg vidste det blot ikke inden bestilling. Det er umiddelbart ikke noget stort  problem for mig. Problemet ligger i at tesla ikke er transparent omkring forskellen på de forskellige modeller og bat.

jramskov
jramskov Jul 14

Jeg tror ikke Tesla kan følge med kineserne. Det virker til at bla. CATL og BYD er noget foran på batteri teknologien. De slår jo med længder Tesla på ladehastighed og sikkerhedskravene til batterier i Kina er vist også ret strenge i dag, så risikoen for brand i batterierne er nok endnu lavere.

Jeg håber at Tesla og andre, ikke mindst europæiske, stille og roligt kan hale lidt ind på kineserne, tror det er vigtigt.

Ice2EV
Ice2EV Jul 14

Det er muligt at Kineserne kan lade voldosmt hurtigt. Men de kan åbenbart ikke levere en drivlinie der kan performe.

Det er typisk 84 eller 91 kWh pakker for at levere tilnærmelsesvis de samme 6-700 km i en sammelignelig bil størrelse. Hvor Tesla kører med et eller andet under 80 kWh.

Lidt det samme med BMW. opgivet til 800'ish km, men på 108 kWh batteri........

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jul 14
Gustavsfar
Gustavsfar Jul 15

Der er ingen tvivl om at tesla er kongen af effektivitet men kunderne vil bare gerne have rækkevidde og hurtig ladehastighed uden at skelne til øvrigt.

Ice2EV
Ice2EV Jul 15

Det er jo også naturligt nok, når folk køber et all you can charge abonnement, og så er det jo nærmest ligegyldigt om du lader 500 eller 700 kWh om måneden.

De fleste vil bare have billigere regning ved at pay as you go..... Men 800 er jo som regel voldsomt meget billigere end de sædvanlige benzin penge.

Cubic
Cubic Jul 15
Citat fra Gustavsfar

Der er ingen tvivl om at tesla er kongen af effektivitet men kunderne vil bare gerne have rækkevidde og hurtig ladehastighed uden at skelne til øvrigt.

Jeg talte med en dansker, ved en SC i Polen, vi skulle begge hjem til dk, jeg i en Juniper LR, og han i en Enyak 85. Jeg skulle lade en gang inden jeg nåede hjem ved Vejle, han skulle lade 3 gange, inden han var hjemme ved nabokommunen, så hjælper hurtige lade stop ikke ret meget ;)

Gustavsfar
Gustavsfar Jul 16

Nej, netop, og folk køber jo de biler de kender, og ja tyskerne bygger gode biler, men på selve eldelen  er tesla overlegen på mange fronter. De fleste producenter døjer lige nu med alle de børnesygdomme vi teslaejere døjede med for 10 år siden.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jul 16
jramskov
jramskov Jul 17

Helt enig i at Teslaer er effektive. Vi har lige være på ferie i Italien og der er bare stadig ingen tvivl om at Tesla har ramt plet hvad angår at gøre det nemt at rejse langt. Vi ladede én gang på turen ved en lynlader der ikke var en Tesla SuC og når man ikke lige er vant til at skulle gøre andet end at sætte ladekablet til bilen, så føles alt andet altså bøvlet. Jeg håber det snart bliver 100% standard med "plug & charge" ved alle ladere for alle biler. 

Oplevede et par gange at vi kom til en Tesla SuC og der var en række standere der ikke fungerede. Lige det punkt kunne Tesla godt forbedre. For det første er det svært at orientere sig og se navn/nummer på laderne når der allerede er en masse biler og det næste er at informationen om hvilke standere der ikke virker "forsvinder" fra skærmen og jeg kunne ikke finde informationen igen.