Loading...
dk

Endnu en flækket forrude!!! | Tesla Forum

Maho
Maho Jan 11 '15

Skulle lige give den lille en søndagsvask, men ak, da jeg kom til forruden, viste der sig en lang revne i forruden midt for neden på ca 20 cm!! Ingen kendskab til stenslag eller lignende, fandens også!! Ligner jo MDamm's historie. Kan forruden ikke tåle kabinevarmeren eller hva?!

Hvor mange herinde har prøvet noget tilsvarende eller hørt om nogen?

Spændende om Tesla igen fraskriver sig ansvaret....

MDamm: Har du nogle fotos, vedhæfter her mine..... Øf Øf

/Martin

Maho
Maho Jan 11 '15

UPDATE: Hmmmmmm...... Desværre/heldigvis, alt efter temperament, så viser det sig at fruen vist nok godt lagde mærke til at en sten ramte ruden i går på motorvejen da hun kørte der, men havde ikke set/lagt mærke til revnen.... Så Tesla er muligvis/sandsynligvis uskyldig i sagen, men skide irriterende :-(

MDamm
MDamm Jan 13 '15
Øv, ked af at høre at der er flere. Nej desværre ingen billeder. Kunne ikke få mobilkameraet til at gengive revnen ordentligt, der er på 30cm henover midten på ruden. Den går ikke ud til kanten af ruden. Den sidder lige over varmelegemet på rudevarmeren på tværs.

DAS som lige har fået min bil op til udskiftning af ruden, var nu også rimelig sikre på, at der må have været et stenslag i forvejen. Kunne ikke se det selv, men det kan jo have været der, og om jeg tror på det eller ej gør jo ingen forskel.

En ny rude fik jeg et estimat på til 10-11 tusind, så der røg de lommepenge...

Tesla's rude revne test kan man læse om på det amerikanske forum. Man må ikke kunne mærke revnen udefra, hvis det overhovedet skal komme på tale at køre over garantien. Der er en del der har meldt fejl på ruder ind i USA, så derfor troede jeg også at jeg havde samme fejl, da min rude revnede i garagen, mens jeg pakkede bilen.

Iøvrigt top nederen at køre hjem i en låne Fiesta:-)
Forummets indlæg er redigeret af MDamm Jan 13 '15
Bluecoffee
Bluecoffee Jan 13 '15

Apropos ruder. Jeg har et lidt andet problem, nemlig at ruderne tilsyneladende enormt nemt bliver ridsede. Har fået en ridse i hver af de forreste sideruder. Sandkorn imellem rude og kant er åbenbart rigeligt til at trække en lige streg. + vinduesviskerridse i en bue i forruden. Ærgerligt.

@MDamm: Op med humøret, efter nogle dage i Fiesta sætter du endnu mere pris på at komme tilbage til stilheden.

SQLCPH
SQLCPH Jan 13 '15
Uh det lyder ikke godt for jer. Føler med jer. Hvad tror i er årsagen til revnen - kun stenslag? Er stenslaget evt placeret på et uheldigt sted i bunden af ruden eller? Frost / varme altså skift i temp hurtigt? Hvad kan vi gøre for at undgå det?
DeaconWP
DeaconWP Jan 13 '15

På en Ipad sætter man Panzer glas på. Det er en glas skive, som er limet på i med et tyndt lag lim, der er stød absorberende.

Sådan en løsning vil nok ikke virke. ;-)

Men mon ikke man kan spørge de normale forrude skiftere, om der findes et produkt man kan lægge på ruden, som kan optage stenslag og ridser i et vist omfang. Og være uden forstyrrende påvirkning for udsynet. Det kan være billigere at montere og vedligeholde sådan et lag, end at skulle skifte forruden. Eller sideruden for den sags skyld. Jeg kender dog ikke til noget produkt til det.

Jeg googler lige lidt på det.

'Og så må vi vist sørge for at anbefale alle, at tegne en forsikring, ikke kun udfra pris, men også glasskade uden for høj selvrisiko.

En limet forrude er altid med i beregningerne for en bils karosseri stivhed. Derfor vil en limet forrude altid i større eller mindre omfang være påvirket af bilens bevægelser. Med revnedannelse ud fra stenslag som en følge af det.

MDamm
MDamm Jan 13 '15

Super, min bil bliver allerede færdig idag, og det bliver billigere end estimatet, nok nærmere 8.500,- Så jeg er allerede i bedre humør.

Jeg tror problemet hos mig var for store temperaturforskelle. Tyk is på forruden og kraftig varme fra føntørreren i bilen. Vi satte MAX temp til opvarmning af kabine og batteri inden start, og det tror jeg stressede ruden for meget. Jeg sætter kabinevarme til 20 fremover, sikkert ren overtro, men ikke desto mindre...Og ja, så skal jeg have fat i min forsikring om fri glasskade, som de jo belejligt havde glemt at tage med da vi skiftede selskab. (Eller også skulle jeg tage og læse mine policer).

Men vi må vel også tage den lidt med ro. Revner i ruden er så vidt jeg ved kun sket for 2 ud af 600 biler i DK. så det lyder ikke som et stort problem...

T3S7A
T3S7A Jan 13 '15

Mener ikke det kan være rigtig at man ikke kan sætte en temp. uanset udetemp og om der IS / Sne mm. på ruden. 

Slår batterivarmeren ikke også først til når man sætter temp på HI? 

MDamm
MDamm Jan 13 '15

Enig, men jeg skriver også "Sikkert ren overtro", og det er som sagt ikke ret mange det er sket for, så det kan være rent uheld.

Når jeg søger på løbere efter stenslag skriver de mange steder at det handler om temperaturforskelle, og vores rudevarmer er ganske kraftig lige fra starten, når den står på HI.

Jeg kan ikke forestille mig at batteriet ikke skulle forvarme når AC står på 20. Det går sikkert bare ikke så hurtigt. Ellers kan jeg godt leve med det. Nu vil jeg hente min bil og forhåbentlig sker det aldrig mere.

Forummets indlæg er redigeret af MDamm Jan 13 '15
Maho
Maho Jan 17 '15
@MDamm, hvordan gik det hos DAS, glad og tilfreds? Jeg har tid på tirsdag, flængen er nu 40cm:-)
Forummets indlæg er redigeret af Maho Jan 17 '15
MDamm
MDamm Jan 17 '15
Ja, det gik fint. De leverer god service, og bilen stod flot da jeg fik den igen.
Maho
Maho Jan 17 '15
Dejligt betryggende tak for det :-)
Ap
Ap Oct 17 '15
Ja så blev det vores tur, 34000 km siden dec de fleste på motorvej. Stenslag helt i toppen af ruden, resultat en 20 cm lang revne ned i midten af ruden. Uheldigt eller dårlige Tesla ruder. forruden på min ford lignede et stykke sandblæst glas inden den revnede.
PeterE
PeterE Dec 28 '15

Og så blev det min tur, hørte godt nok noget ramme forrruden for et par dage siden - og nu kom 25 cm revnen så lige midt på.

Carglass har ikke en rude på lager, hvem har mon så? 

fmm1000
fmm1000 Dec 28 '15
Min er også lige flækket i midten for oven.
T3S7A
T3S7A Dec 28 '15

Synes det er helt vildt så mange som har fået flækket forruden. Er forruden fra Tesla bare dårligere end andre mærker? Eller er det design, tryk eller andet som gør den så ekstra udsat?

PeterE
PeterE Dec 28 '15

Tjah, det lyder af mange og måske er vi bare uheldige. Min 'udvidet bildækning' hos Købstæderne gør heldigvis at jeg kun skal betale 1500,- selv for udskiftning og Autoskadestuen jagter nu en rude.  

P85DK
P85DK Dec 28 '15

@T3S7A - enig, kunne være interessant at få lavet en lille uformel undersøgelse af hvor stort problemet er. Umiddelbart tænker jeg konstruktions/fabrikationsfejl hvor der er en uhensigtsmæssig belastning af forruden. Hvis det er en fabrikationsfejl, kunne det være et spørgsmål om at der er noget som ikke er helt lige og der dermed kommer en spænding som flækker forruden. En konstruktionsfejl kunne ligeledes forsage en uhensigtsmæssig spænding/belastning af forruden.

DerHansi
DerHansi Dec 28 '15

Hmm, fik selv for 14 dage siden et ordentligt stenslag. Det kunne dog repareres, selvom de sagde det nok ikke ville klare et syn. Generer dog ikke mig, ligner bare en lille fugleklat på 5 mm

Føler med jer, pisse irriterende

uffe55
uffe55 Dec 28 '15

Så kan man trøste sig med at man ikke kører i en Model X for det er da noget af en forrude !

Sider: 1 2 »