Loading...
dk

Skal, skal ikke? | Tesla Forum

Lannister
Lannister Jan 11 '15

Jeg har luret herinde længe og nu endelig oprettet en bruger. Jeg syntes det er befriende at læse alle de gode og venlige inlæg fra jer alle og jeg bliver kun mere og mere bekræftet i, at jeg skal have en Tesla.

Jeg har det sidste år gået og forberedt mig og jeg har bevidst ladet tiden gå lidt for at sikre mig, at det ikke bare var en overgangsfase jeg skulle over... så jeg var taktisk og bestilte solceller, de blev leveret i december under ny ordning jovist men stadig til en nettobesparelse når de endelig producere og vi bruger trods alt små 18.000 kWh.

I midt december overtalte jeg så konen til en prøvetur, vi tog til Kastup en lørdag (det stod i bekræftelsen) for så at blive sendt videre til Bredgade (deres fejl) men nøøøøj en køreglæde! Fuldkommen stilhed og som en concorde i acceleration. Overdreven luxus, besparelse på brændstof og en hensynstagen til miljøet (og jo... lige præcis den del betyder noget for mig) for en i %&#$ en bil og vi prøvede bare en standard S85'er med Tech-pakken og panorama tag som det eneste ekstra udstyr, det er lige præcis den jeg vil have (og med det udstyr).

Kan man forlange mere? Hvad får almindelige billister til at vælge en god benzin dreven Sedan til 450.000 kr. når man kan bestille en Tesla for lidt mere og få SÅ meget mere oven i prisen? Det forstår jeg simpelthen ikke. Måske er det mangel på anhængertræk (det tæller meget ned) eller uvidenheden om, hvorvidt batterierne holder om 4-5 år det er ihvertfald min egen bekymring, men det skulle også kun være det.

Skal / skal ikke:

1. Hvis jeg nu køber en bil privat i Norge, skal jeg så betale moms og told ved indførsel, hvis den er over 6 måneder gammel og har kørt 6000 km?

2. Vi har en Up og en Passat fra 2004, da vi købte Up'en fra ny stod den til 25 km/l det holder absolut ingen steder, jeg kan max få den op på 18-19 stykker literen. Hvad er det faktiske forbrug / kørelængde for Teslaen i forhold til det de lover?

3. Hvis du nu stod og skulle købe en Tesla på ny, førstegangskøber, som jeg, hvad ville du så vælge til eller fra og hvad ville du ønske du have vidst på forhånd?

På forhånd tak til jer som vælger at svare...

Mvh. Søren H.

Forummets indlæg er redigeret af Lannister Jan 11 '15
KS
KS Jan 11 '15

@Søren:

1. Ved import fra Norge så er det +25% moms, +10% import afgift (da norge ikke er EU land) + 1180 i reg. afgift - for nummerpladerne.

2. Regn med ca 220-240 wh/km  - altså lidt under hvad der er lovet. 502 km på en opladning ER muligt, men du skal holde dig på ca 80, have 19" dæk, og vejret skal være godt. Men realistist lige omkring eller under 400 km.

3. Dobbelt ladere mener jeg ikke er nødvendigt, ej heller den udvidede nappa læder pakke. Personligt har jeg ikke brug for bagsæder i bagagerum. Luftundervogn er også luksus. Men helt klart, tech pakke er et must.

Med hensyn til performance og hastighed, så er det jo smag og behag. S85 er hurtig, P85 er hurtigere og P85D er sindsyg.

Brugt er bestemt også en mulighed - se evt i køb og salg.

DeaconWP
DeaconWP Jan 11 '15

1. Ja, det skal du. Norge er udenfor EU. Derfor skal du altid betale told og moms af en bil derfra.

Over 6 måneder og over 6.000 km giver kun "rabat" fra et andet EU land.

2: ?

3: Vente på en X med krog. Så skal du kun have én bil. Så reserver den nu, for de 30.000 får du en plads i køen til en bil i 2016. Du kan få alle pengene igen. Uden dikkedarer.

3:a: Brugte i Dk er lige så billige. Og nyere, synes jeg at have oplevet.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Jan 11 '15
MrCoffee
MrCoffee Jan 11 '15
Hej SH, Bilen er og bliver fantastisk. Smiler simpelthen hver gang jeg sætter mig ud i den. Jeg ligger på 272 kw/time i snit her om vinteren, men kører også mange korte ture. Har også solceller på taget og tanken om at de går i "tanken" er jo fantastisk. Skal have en ny gulpladebil i firmaet inden længe, men alt hvad jeg kører i bliver sammenlignet med vores Tesla, selv en ny Volvo V70 virker oldnordisk. Ydermere sagde sælgeren at for kr. 4300 kunne jeg få en smart app hvor jeg kunne følge data, gps osv, og måtte bare tørt sige, at det var da ikke noget nyt :) Du sidder med din smartphone/ Tesla App og beder den om at lade kl ? Eller varme/ køle alt efter vejr m.m. Tjek også den nye opdatering 6,1 herinde, der kommer nye features, der bare er for fede - held og lykke med købet :). Peter.
Forummets indlæg er redigeret af MrCoffee Jan 11 '15
Kiefer
Kiefer Jan 11 '15

SH: Til dit punkt 3, det er jo meget individuelt hvad man synes er smart/rart at have med i bilen, det eneste jeg har været i tvivl om det er dobbeltladerne, jeg valgte dem fra og har egentlig haft fortrudt det lidt igen, men det er mest på grund af turen til Tyskland kræver vi så holder lidt længere i Citti. 

Efter rødekro er åbnet som Supercharger er det jo sådan set ikke nødvendigt med dobbeltladeren, men det kræver så bare et besøg i Rødekro, det kunne have været undgået.

Så skulle ejg vælge i dag, ville jeg vælge dobbeltlader som det eneste udover de tilvalg jeg allerede har gjort.

Jeg købte en S85, i dag kan man jo få den som en S85D, det tror jeg ikke jeg ville vælge til hvis jeg skulle vælge i dag. 

/Martin

Lannister
Lannister Jan 11 '15

Tusind tak for jeres svar! Meget givtigt. Har også haft kig på X'eren, min konen ville nok heller ha' den men jeg tror stadig jeg vil have en S85 og så beholde en slavebil med træk. Dobbeltladeren tror jeg også jeg vil være foruden, køre forholdsvis korte ture og har den nødvendige tid til opladning over nat/dag pga. skiftehold.

Kiefer: Punkt 3 er lige så meget hvad andre ville ha' gjort hvis de havde haft viden om X, så ville jeg de ha' gjort eller valgt Y? Altså, den viden man måske ikke havde før man købte bilen men som man fik efter.

Bianco
Bianco Jan 11 '15

1: se Ken

2: Kører kun by og motorvej, og har brugt 292 wh/km (på bimåler) fra 1/7 '14 til nu.

Under de dårligst tænkelige forhold - Koldt, vind, mange start m. opvarmning, korte stræk på motorvej etc. så kan jeg ikke få den under 200 km range i praksis. Hvis du kører rent landevej så kan du komme over 400 km.

3: Tech pakke er must. Dobbelt lader har været must for mig, fordi jeg glemmer at sætte den til at lade om natten på de mest uheldige tidspunkter - og så har det redet mig at jeg kunne nå at få 100 km på tanken om morgenen / eftermiddags-pitstop. Dyrt for de få gange, men jeg sover bedre om natten ;-)

Sithfury
Sithfury Jan 11 '15

@Kiefer

Hvorfor vil du ikke vælge S85D? Spørg fordi jeg selv har en bestilling liggende på en D :-)

@SH

Hvis du springer Model S over og venter på Model X, så skal du tænke på, at du tidligst kan få den leveret i 2016, og som reglerne er nu, så vil der være fuld registreringsafgift på elbiler fra 2016 og frem.

(Jeg tror ikke personligt at der kommer fuld afgift på, men jeg er næsten overbevist om at der kommer en eller anden misundelses afgift af en art)

Kiefer
Kiefer Jan 11 '15

Sithfury: Jeg tror ikke jeg har behov for 4x4, hvis jeg endelig skulle bruge en bil med 4x4 vil jeg tage konens bil, i min dagligdag er det rigtig meget motorvejskørsel og de rkan jeg læse at man for at få energiforbruget ned alligevel vil slå 4x4 fra.

Jeg en gang haft en Mercedes E-klasse med det de kalder 4matic, der kunne jeg ikke rigtig mærke forskel fra en med og en uden. 

Jeg synes 4x4 er rart når man skal trække en trailer eller køre væk fra en græsplæne, men ingen af delene bruger jeg min Model S til :-)

Nu hvor benzinen er faldet så meget som den nu engang er, er den ROI og TCO beregning du kan lave på en elbil jo blevet dårligere end den var da jeg lavede min i december 2013, det tror jeg også kommer med i overvejelserne om afgiften på elbilerne, hvis ikke politikerne gør, skal elbilalliancen nok gøre dem opmærksomme på den del også.

Esben Pedersen fra Tesla ville ikke love mig noget, men han ville blivet MEGET overrasket hvis vi ikke havde vores Model X her i slutningen af 2015 :-)

Bianco: Jeg har brugt lige godt og vel 9000kWh på min bimåler og i bilen har jeg brugt lidt over 10.000kWh, så der er gennemsnittet jo lavere på de godt og vel 43.500km jeg har kørt siden marts i bilen end i bi-måleren. 

Dit punkt to, altså en tur fra København til Middelfart med Egon lige i ansigtet, så kan du snildt få rækkevidden under 200, det var min erfaring i går eftermiddags.

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jan 11 '15
Hookmaker
Hookmaker Jan 11 '15

1. + at du skal huske at der i princippet er vandtætte skodder mellem EU og Norge, så service skal (når tesla vælger at enforce det) foretages i Norge.

2. N/A

3. Jeg ville da for den utroligt lille extrapris til enhver tid vælge en S85D - uanset hvad så må den 4 hjulstrukne have lidt andre læs=forbedrede køreegenskaber. Jeg ville aldrig have undværet min dobbeltalder - men nu er den slet ikke så aktuel mere, så ville vælge at kaste de penge efter D'et.

Sithfury
Sithfury Jan 11 '15

@Kiefer

Gode pointer. Jeg har aldrig haft en bil med 4x4, så det blandt andet derfor jeg har valgt det. Kombineret med bedre performance 0-100 og lidt bedre rækkevide for 32k (Da jeg bestilte)

Ang Model X i 2015, så håber jeg  du får den :-) men hvis @SH bestiller en nu.. så kommer han til at vente.

Nommensen
Nommensen Jan 11 '15
Da jeg bestilte i juni kunne man jo ikke bestille 4x4 - havde ellers sagt at min næste bil skulle være en 4x4 og 0-100 under 5 sek. Jeg er super tilfreds med min P85 som er med det nyeste udstyr, men hvis jeg kunne ville jeg bestemt have en 4x4.
NCL
NCL Jan 12 '15

Hej Søren

Jeg er ligesom dig i overvejelsesfasen i forhold til en Tesla. Har fulgt med herinde de sidste par måneder, og bliver mere og mere sikker på, at der senere i år skal stå en Tesla i carporten :)

Jeg kan ikke svare på 1 og 2 men jeg kan da supplere med mine overvejelserne ift. udstyr/køb:

Hvis midlerne var uendelige og ikke var en faktor, så havde jeg taget en P85D med alle tilvalg, så er der nemlig ikke noget man kan fortryde man IKKE har taget bagefter :)

MEN virkelighedens verden er dog sådan, at økonomien desværre gør, at der må prioriteres lidt. Pt. hælder jeg mest til at finde en brugt "almindelig" S85 med det udstyr jeg vil have til omkring 650.000, men da jeg VIL have adaptiv cruise control, så skal bilen være produceret efter oktober/november 2014, hvilket nok betyder at jeg kommer til at vente tilslutningen af 2015 eller start 2016.

Anden mulighed er selvfølgelig at bestille en ny Hvis jeg selv skulle vælge ville jeg have: tech-pakke, luftaffjedring, interiørpakke, ultra hifi, vinterpakke, dobbeltlader. Nypris ender så op i omkring 760.000 for en "almindelig" S85, hvilket er lige i overkanten ift. hvad jeg kan forsvare (især overfor konen). Så hvis det ender med at blive en ny, vil jeg nok fravælge interiørpakke, ultra hifi og dobbeltlader og ender så lige omkring 700.000, velvidende om at jeg vil fortryde fravalgene hver gang jeg sætter mig ud i bilen :(

Jeg håber dog alt kommer til at passe sammen, og der kommer en brugt med det rigtige udstyr, så snart jeg er klar til at købe :)

Forummets indlæg er redigeret af NCL Jan 12 '15
Lannister
Lannister Jan 12 '15

@NCL: Jeg havde også lydpakken som tilvalg men har fravalgt den igen, mest fordi jeg har læst mig frem til, at brugerne syntes opgraderingen er rimelig. Der er et diagram der viser standard pakken (7 højtalere) og ultra-hifi pakken (11 højtalere + sub) her: http://www.teslamotorsclub.com/...82137&viewfull=1

I tilvalget får du fire ekstra højtalere og en subwoofer bagi, du får også lidt større enheder i siden. Jeg er dog sikker på at sub'en gør en god forskel, men det er alt sammen et spørgsmål om prioritering...

Forummets indlæg er redigeret af Lannister Jan 12 '15
KS
KS Jan 12 '15
@sh: lydpakken gør en enorm forskel. Standard højttalere er noget skidt. Snak med FrederikC
Lannister
Lannister Jan 12 '15

@KenSeitzberg: Ville ikke komme bag på mig, har det også kun fra det man læser rundt omkring, ville være interessant simultant at teste begge setup's. Iøvrigt meget flot model du har!

FrederikC
FrederikC Jan 12 '15
Citat fra KenSeitzberg @sh: lydpakken gør en enorm forskel. Standard højttalere er noget skidt. Snak med FrederikC

Jeg vil ikke sige at standard højtallerne er noget skidt - det er meget alm. OEM højttallere.

Men de er ikke på højde med Dynaudio, Bose, B&O m.v.

For menig mand eller kvinde som høre P3 så er de nok ganske ok.

Mit indtryk er at lydpakken er bedre, ikke fordi at højttallerne er bedre, men fordi der er flere (og større i fordørene) og fordi der er tilføjet en sub (som efter min smag ikke er super god). 

Mit forslag til dem der har standard lyd er at skifte diskanterne og sætte 2 stk 3" op i Dashboarded.
Det er en nogenlunde nem operation, og kan gøre for ca. 1500 kr.

Hvis man laver det samtidig med folie af decor, så er det ik så besværligt.

NCL
NCL Jan 12 '15

@FrederikC: Dvs. du mener man kan lave ligeså god lyd som med hifi-pakken, men en hel del billigere?

FrederikC
FrederikC Jan 12 '15

Nej det kan du ikke.

Du kan forbedre standard lyden.

krogsgaard
krogsgaard Jan 12 '15

Kan man godt sætte de "ekstra" 3" højtalere i foran uden ekstra forstærker?

Sider: 1 2 »