Loading...
dk

Lys i Frunk og Trunk - lidt forvirret om standard | Tesla Forum

Lyngedrengen
Lyngedrengen Jan 15 '15

Hej

Har bestilt 85D i oktober. Jeg tilvalgte langt det meste, men ikke interiør pakken. Ville egentlig gerne have interiør lysene, men var ikke interesseret i det udvidede læder og yacht floor.

Nu var jeg af den opfattelse, at den ekstra belysning var i kabinen, men efter at have læst div. tråde bl.a. på TMC omkring egeninstallation af lys er jeg kommet i tvivl om, hvorvidt det ekstra belysning, der er i pakken også gjaldt trunk og frunk. I det hele taget er jeg blevet noget forvirret over, hvad der er med som standard (specielt i trunk/frunk). Et sted lød det til, at der slet ikke er lys i trunk og frunk, men det kan da forhåbentlig ikke være rigtigt...

Nogen der kan kaste lidt lys (ingen joke tilsigtet :-)) over, hvordan det forholder sig med, hvad der er med som standard?

VH
Jan

Werge
Werge Jan 15 '15
I trunk er der en lille svag lyskilde som sidder på indersiden af bagklappen og "lyser" ned i bagagerummet. Holder du på en mørk p-plads giver den næsten intet lys. Som jeg ser det er det et must af eftermontere to LED striber.

I frunk sidder den en tilsvarende svag lyskilde lige indenfor under låsen. Lyser heller ikke meget op, men da rummet ikke er så stort og vi ikke bruger det så meget i hverdagen, tror jeg ikke vi gør noget ekstra her.
Lyngedrengen
Lyngedrengen Jan 15 '15

Hej Werge

Tak for svaret! Hmm, ja det lyder jo ikke af så meget. Lidt irriterende at skulle i gang med at eftermontere noget, som jeg bestemt ikke lige havde forudset skulle være et problem. Har set, at det skulle være muligt at koble LED på eksisterende kabelføring, så det tænder med standardlyset i trunk/frunk. Vil helst undgå separate knapper :-)

Ved du om interiørpakken også ville have tilføjet ekstra lys i trunk/frunk?

VH
Jan

KS
KS Jan 15 '15

@Lyngedrengen:

Som Werge siger: Ekstra lys i trunk er must. Ledningerne er heldigvis blot strippet op i trunken, og det er super simpelt at hook'e ind i ledningen. 2 pins som man bruger på f.eks arduino og et stykke tape.

Inde i kabinen er der ikke lys i dørsiderne, ej heller under sæder og i footwell når man ikke har lyspakken (som jeg har læst det), ej heller under dørene. Jeg har læst at ledningerne er der under sæderne og i footwell foran, og vil selv sætte et par LED strips i. Under dørene installeres puddle lights - måske med T logo, men med hensyn til dørsiden, så er ledningen der, men den kan kun aktiveres via skærmen (ambient light), og kun Tesla kan gøre dette via et flueben i opsætningen, Dette giver signal til styreboksen i døren, hvor ledningen er der. Vil forsøge at få den aktiveret, og selv sætte en lysstribe i døren. Her tænker jeg på en 20 cm EL tape.

Vil kigge på dette i Køge til byg-selv dagen.

Lyspakken giver 2 ekstra små LED i trunk, men de er langt fra noget værd. LED striber er det eneste rigtige!

Forummets indlæg er redigeret af KS Jan 15 '15
Lyngedrengen
Lyngedrengen Jan 15 '15

@KenSeitzberg: Det lyder nu ellers lovende og rigtig spændende det du kaster dig over! Kan godt høre, at jeg vist ikke kommer uden om at gøre noget :-)

Jeg kan se, der er en anden tråd omkring montering af ekstra LED, som jeg skal følge med i og så komme til byg-selv dagen ;-)

VH
Jan

Andersen
Andersen Jan 16 '15

Her en lille nem løsning på ekstra lys i trunk: http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/60263729/ ;

Lampen lyser ved bevægelse i ca. 3 min. og kun når det er mørkt. Har haft stor fornøjelse af den i min kones UP, hvor der ikke er lys i bagagerum. Selvklæbende tape/skrues fast. Ingen bøvl med installation eller garanti.  Pris kr. 39,-........ installation tager 2 min. 

Vh. Søren

Lyngedrengen
Lyngedrengen Jan 16 '15
Hej Andersen

Lyder som en nem og fin løsning! Takker!

VH
Jan
MrCoffee
MrCoffee Jan 17 '15
Bruger I andre frunken i det daglige ? Synes det er spøjst at i snakker om eftermonteret lys m.m. Havde de første modeller ikke lys? Jeg bruger det stort set aldrig, da jeg synes det er meget nemmere med automatisk åben/luk af bagklap, i stedet for at skulle trykke klappen på plads hver gang i frunken.
kajakaj
kajakaj Jan 17 '15

Jeg har kun brugt frunk 2 gange på et år. Enig - det er besværligt ifht. bagklappen. Trunken sluger rigtig meget og skal jeg bruge mere plads til grej inddrager jeg bare brønden.

Forummets indlæg er redigeret af kajakaj Jan 17 '15
Maho
Maho Jan 17 '15
Jeg bruger faktisk fronken dagligt. Når jeg skal lade på arbejdet, skal jeg bakke hen til stikket og så kan man dårligt åbne bagklappen. Så jeg har ladekablet liggende i fronken, lige til at komme til
supergaard
supergaard Jan 17 '15
Jeg har mange langture så frunken er genial til opbevaring af ting der skal holdes køligt, men bruger den også mange gange til indkøbsposer osv osv, hvad der nu bare er nemmest. På bilferier er den uundværlig! :)
FrederikC
FrederikC Jan 18 '15

Jeg bruger min frunk en gang imellem, mest til varer eller klapvogn. Jeg har overvejet at lave mere lys i frunk men syntes ik der er nogle optimale steder at sætte det, da der hurtigt vil blive dækket af tingene.

Har overvejet om man kan sætte noget i klappen, men det er stadig kun en tanke.

Forummets indlæg er redigeret af FrederikC Jan 18 '15