Loading...
dk

Er S 60 værd at overveje | Tesla Forum

Broberg
Broberg Jan 22 '15

Halløj alle I gode Teslaejere :-).... Ved godt at der IKKE er solgt særlig mange S 60 men nogle stykker er der dog....Er der nogle af ejerne til dem som har lyst til at dele deres erfaringer med mig ????? Hvad vejer for og hvad vejer imod??? Ville man hvis man skulle bestille sin Tesla i dag gøre samme valg ???? eller har man mere eller mindre fortrudt ???

Der er efterhånden en del S 60 til salg i Norge og de er, selv når man regner 10 % told og den forkætrede moms oveni,rimelige i pris...Det virker endda til at Superchargerfunktionen er aktiveret på alle Norske så der er der også lidt at hente :-)

Send mig gerne en PM og lad mig høre om dine erfaringer..

Gode Teslahilsner: Ole Broberg

Hookmaker
Hookmaker Jan 22 '15

Jamen hvis du feks. tænker indstigningsbil (jeg vil godt liige prøve før jeg kaster mig for langt ud) og ikke har nogen specifikke behov for max range (de 50-100 km extra), så er det da super fornuftigt, hvis du kan få en billigt. Ellers er 60éren jo fuldstændigt som de andre..;-)

Comeback
Comeback Jan 22 '15

@Broberg jeg har en S60

fordelen: 

  • der er 6216 batterier = ca 75kW men er begrænset til 60kW hvilke gør at selv om du oplader den til 100%(ifølge skærmen) kommer du aldrig over 80% på batteriet du kommer ikke op i det område der belaster batteriet kritisk(90-100%) . dette skulle give længere leve tid på batteriet :) 
  • forsikring kan være billiger og kræver i nogle tilfælde ikke GPS da købs prisen er under 600.000,- 
  • pris 

ulempen:

  • lade tiden for de 60kW er 20% langsommere end 85kW på SC, da de 6216 batterier lades med ca.350V  mod 7104 batterier lades med ca.400V, 
  • har man ikke mulighed for egen strøm (f.eks. bor i lejlighed) anbefales 85kW da man så ikke behøver at lade så tit.
  • kun 190km/t på toppen og 390 km rækkevidde (300km pæn kørelse om sommeren)
SQLCPH
SQLCPH Jan 22 '15
Jeg er også én af de ca 25 der har S60 og er glad nok for rækkevidden. Det gør mig ikke noget at den skal lades op oftere og da vores ture som regel maks er 100 km hver vej så passer S60 os perfekt.

Men som comeback skriver er ulempen at du på samme tid på SuC får færre kWh i tanken end på en S85. Men den forskel er jo lidt ligesom at sammenligne tv hos forhandleren - når du kommer hjem og tænder for DIT tv så ser du ikke forskellen så tydeligt og på sigt bliver man glad for sin model ;-) ihvertfald mit resonnement. Så nej jeg ville ikke vælge anderledes. Der blev til gengæld råd til det fede soltag og lædersæder ;-)

Comeback: spændende ny viden for mig om batteri kapaciteten på s60. Er der officiel Tesla viden? Så den kan bare lades op til 100% uden det skader batteriet. Fedt

Betyder det at vi også har mere batteri til brug (% af 60 kWh i fht på en s85) inden den melder tom? Ved du hvor mange kWh man kan bruge før bilen standser og melder tom?
Comeback
Comeback Jan 22 '15

@ja det er det S60 har 14 batteri pakker a 444 batterier mod S85 har 16. der for kan du også overlade uden det skader batteriet f.eks jeg har flere gange ladet 100% som giver 291km men den talte ikke ned til 290 før efter 10 km :), tesla anbefaler at vi kun lader til 90% på daglig vis (75% af samlet batteri 75kW) det må give mindre belastning end de 90% på en S85 der nok har mindst 90kW batteri men det er gæt. 

om vi har mere batteri til brug ved jeg ikke har ikke afprøvet det endnu :) 

nicom
nicom Jan 22 '15
Hvor har du læst at s60 i virkeligheden har 75 kWh?(14 moduler)
Comeback
Comeback Jan 22 '15

det er simple. og kan beregnes. vi ved at 85 har 7104 fordelt på 16 moduler af 444 celler. alle moduler er serie koblet,  modulet, er delt op i 6 dele af 74 celler, de 74 celler parrel koblet, det giver 16*6*4,16V = ca. 400V den spænding der lades med på SC på S85. :) 

på S60 lades der med ca. 350V på SC, 350V/6/4,16= 14 unit = 6216 batterier

S85 =16 moduler a 5,3 (med 90kW=5,6)

1 modul = 5,3kW - 25,125V - (85/16) 

S60 = 14 moduler = 14*5,3 = ca 75kW

det kan også findes på det teslaforum US hvor de har adskildt et 85 batteri. :)

og på http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S#Battery

 

Forummets indlæg er redigeret af Comeback Jan 23 '15
nicom
nicom Jan 23 '15
Jeg har haft en mistanke om at der kunne være 12 moduler i s60 ~ 63kwh Men at der skulle være 75 kWh i s60 (og i s40) vil være et batteri spild og unødvendige vægtforøgelse. Jeg tror det ikke..du må ned under din bil og tælle moduler ;-)
Comeback
Comeback Jan 23 '15

med 12 moduler ville du max kunne lade med 300V,DC så nej, der er 14 moduler

http:///...49465&viewfull=1

 

Forummets indlæg er redigeret af Comeback Jan 23 '15
SQLCPH
SQLCPH Jan 23 '15
Spænende viden Henrik. Tak for det. Jeg må en dag teste det med fuld opladning og fuld afladning.

Så er det jo en fordel for s60 at der nok ikke vil ses det samme tab i % over tid som ved 85'eren (hvis nogen taber noget i det hele taget).
Kiefer
Kiefer Jan 23 '15

SQLCPH: Man taber rækkevidde i en S85 ingen tvivl om det, jeg kan kun lade min til 338km typical ved 90%. og det efter 45.000km Det falder med en konstant på omkring 2-3km pr. måned.

/Martin

 

Raymond
Raymond Jan 23 '15

Kiefer: Du ved godt, at du har en "mandagsmodel" ;-)

Vi andre har ikke noget tab af betydning og vores "forbrug" er jo også en del under dit forbrug

 

kajakaj
kajakaj Jan 23 '15

Jeg havde et fald da jeg gik fra ver. 5.9 til 6.0 pga. nye beregningsformler i softwaren. Ellers ikke noget særligt fald. Ved 100% ligger den mellem 386 og 392 km. 349 km ved 90% i ver. 6. Den er faldet 4-5 km her i vinter. Ved ikke om det har noget med temperaturen at gøre.

Comeback
Comeback Jan 23 '15

Jeg har nu haft min i 7 måneder og mit fald 0 derimod kan jeg lade den 103% :) den viser stadig kun 100% = 291km men den tæller ikke ned før den har kørt ca 10 km :) så 301km  det er ok :)

startede med ver. 6.0

Kiefer
Kiefer Jan 23 '15

Raymond: Det kan være du har ret. Jeg tror jeg tager en snak med dem i Freemont næste onsdag, nu jeg alligevel er derovre :-)

/Martin

SQLCPH
SQLCPH Jan 23 '15
Hej Martin. God tur derovre og god fornøjelse på fabrikken. Det var en stor oplevelse for mig. Det var kort efter bestilling jeg var der ovre og i dag efter jeg ER blevet ejer havde jeg nok lagt mærke til flere ting. Skriv om dine oplevelser og hils de gode mennesker derovre :-)
kajakaj
kajakaj Jan 24 '15

Batteridegraderings data fra Holland:

https://steinbuch.files.wordpress.com/2015/01/maxrangekopie.png

 

Kiefer
Kiefer Jan 24 '15

Kajakaj: Jeg synes graferne passer nogenlunde med hvor jeg ville plotte min bil ind efter 45.000km at, jeg har ca. 94-95% af batteriet til rådighed i dag.

/Martin

kajakaj
kajakaj Jan 24 '15

@Martin: Hvis jeg ser på mit totale fald er det på 3,6% og det ligger også tæt på grafen for de 19.000 km jeg har kørt. Faldet skete imidlertid overnight, da jeg gik fra release 5.9 til 6.0, så det kan ikke være batteriet der er blevet dårligere - det må være en ny beregningsformel i ver. 6 der er årsagen. Hverken før eller efter dette releaseskift er der sket nævneværdigt fald i kapaciteten.

Kiefer
Kiefer Jan 24 '15

Kajakaj: Det er ikke det jeg oplever, jeg har på intet tidspunkt oplevet et pludseligt fald i hvor meget jeg kan lade bilen til, det er kommet gradvist fra første måned efter jeg fik bilen.

/Martin

Sider: 1 2 »