Hej Lasse
Tillykke med bestillingen. Det kommer du i hvert fald ikke til at fortryde. På mandag har jeg haft min bil i 3 uger og er jeg er helt tosset med den :)
Jeg bestilte min den 11.08.14 og ventetiden var ulidelig, men lige pludsellig var dagen der for levering og hver dag har været en fest siden :)
Som bornholmer er jeg jo på øen hver sommer da jeg har et lille hus i Hasle, så i sommerferien vil der i hvert fald være to lækre TMS' på øen :)
Iøvrigt lidt spændende om der kommer prisstigninger til Danmark, da vi gik fri sidst og således vist igen ligger nogenlunde på niveau med resten af EU (uden at have fulgt med).
Jeg ved ikke lige hvorfor vi skal være blandt de dyreste lande i verden når det kommer til køb af Tesla.
Nu er dollaren jo ligesom steget 10% siden sidste kig på priserne i oktober, så med mindre Tesla vil tabe penge direkte på kursen, så skal prisen jo stige.
Jeg har som skrevet ikke kigget på det i noget tid, men da jeg var mere inde i det var prisen i danske kroner (eks. moms) en del over de øvrige i Europa (ligeledes uden moms).
Da de danske priser vist ikke steg sammen med de øvrige i Europa tænkte jeg at de måske var udlignet nu, men hvis der kommer en isoleret dansk prisstigning løber vi måske fra de andre igen? Kan huske der næsten var 100k at spare ved af købe en P85D i Frankrig for nogle måneder tilbage.
Tesla skal jo stadig prissætte bilen ud fra hvad de mener den skal koste i USA og i Europa. Bliver den for dyr på det europæiske marked vil de ikke sælge ret mange og bliver den for billig risikerer de at tabe penge på bilen. Det er jo en balancegang som alle amerikanske firmaer står overfor, hvis de vil sælge deres varer i udlandet uanset type grundet dollarens høje kurs.
Omvendt betyder det jo for Tesla at deres største konkurrenter i USA: Audi, BMW, Mercedes med flere jo bliver billigere i forhold til Tesla i USA og kan trykke dem på prisen på hjemmemarkedet.
En Mercedes S-klasse bliver jo produceret i Tyskland og afregnes vel som sådan i EUR og så bliver den pludselig billigere i USA og Mercedes S Audi A8 mf. det er den type biler Tesla har prissat deres Model S efter.
Den billigere oliepris preser dem jo også, de har tidligere brugt benzinpriser til at vise hvor meget man kan spare, specielt i Californien på at købe en el-bil, den besparelse er jo også blevet mindre.
Det skal blive intressant at se deres Q1 2015, jeg kunne godt forestille mig at, de bliver presset på indtjeningen i øjeblikket.
/Martin
..OG med ECB i ryggen kan både BMW og Mercedes jo sætte priserne ned med 50% - for ligesom at stimulere salget i det indre marked...;- ;-)
Den udlignes så, hvis du bruger vekselkursen - så ingen forskel..;-) (Undtagen på momsen)
Hmmm kald mig ego centreret, men jeg glæder mig over en evt. prisstigning. Jeg har bestilt min bil, og hvis nypriserne stiger, betyder det min bil er mere værd, og jeg derfor engang vil kunne sælge min bil med et mindre tab.
Claus: Pas på med den tankegang, specielt når du nu har valgt en P85D, jeg tror mange også havde de tanker da de bestilte deres P85+ i sin tid, men har efterfølgende måtte tage et ganske normalt tab på bilen i forhold til mange andre biler, da der er kommet rigtig mange P85+ til salg da P85D kom på markedet. Det samme vil vel næsten ske om 6-12 måneder når næste opdaterede version af P85D kommer på markedet...
/Martin