Hvis man kan tysk er her en diy på 22 kWh anlæg med batterier gennemgået i detaljer. Han varmer huset op med luft/luft varmepumper og gemmer overskudsstrøm maksimalt før det sendes tilbage til nettet. https://youtube.com/c/AndreasSchmitz18650
Hvis man kan tysk er her en diy på 22 kWh anlæg med batterier gennemgået i detaljer. Han varmer huset op med luft/luft varmepumper og gemmer overskudsstrøm maksimalt før det sendes tilbage til nettet. https://youtube.com/c/AndreasSchmitz18650
En ret nem måde at gøre det på, er at bruge Victron produkter, og så bestille cellerne i Kina.
Med Victron får man et monster billigt setup, og kan udvide efter behov, eller hvor meget blod man har på tænderne.
Min kammerart er pt i gang med dette anlæg, i lidt større skala med 16 stk 302ah celler
@Ice2EV
Ved ikke lige hvor meget elektronikkendskab man behøver - det er måske mere almen nysgerrighed. Jeg kommer selv fra IT-verdenen, hvor det jeg bruger mest, er logik. Det var ikke svært at lave et energi-regnestykke, der hurtigt viste, at det bare var med at komme i gang.
Mit regnestykke er lidt specielt, da jeg/vi, modsat mange andre, kan bruge al den strøm vi producerer. Derfor var mit fokus på, at få adgang til de billigste batterier.
For langt de fleste vil det være bedst med grid-tie (hvor man kan levere tilbage til nettet). Regnestykket kan dog være lidt bøvlet - især hvis man har varmepumpe og refusionsordninger blandet ind i det.
For mig er det dog simpelt. Hvis tilbagebetalingstiden er under 5 år, er det bare med at komme i gang. Hvis det er mellem 5 og 10 år er det lidt mere bob-bob. Hvis det er over 10år, skal der være andre årsager end de finansielle. Med de nuværende priser, er min tilbagebetalingstid 4,4 år :-)
Venlig hilsen
Silden
@Silden
Min kammerart, som er ved at bygge hans anlæg netop i denne tid, beretter at hans anlæg koster 25,000 ich, med inverter og batterier. Da det er et stykke tid siden, jeg var på besøg hos ham, husker jeg ikke den nøjagtige pris, ej heller om det er incl. kabler til at forbinde det hele, men der er busbars med, til at forbinde batterierne.
Hans tanke er som din, at køre helt fri for elnettet, så derfor valgte han Victron, som er den eneste løsning hvor han kan køre 3 faser, og til den pris.
Det sværeste i denne operation, er at montere det så det ser pænt ud, rester er ret ligetil, og youtube er en stor hjælp
Det lyder alt sammen spændende.
Men må man det?
Hvis man er ligeglad med hvad man må, hvor står man forsikringsmæssigt hvis det hele futter af?
Det er i hvert fald ikke en lovlig installation og derfor ingen dækning ved brand/kortslutning
@Cubic
Jeg ved ikke hvor meget der er med i de 25k, men det lyder helt utroligt billigt. Alene cellerne koster i den størrelsesorden. Så mangler vi bare invertere, solceller, kabler, relæer, muffer, tavler, afbrydere og meget mere.
Jeg har selv valgt Growatt'erne fordi de er meget populære i USA. Det betyder at man nemmere kan finde assistance på nettet.
@cth og Gustavsfar. Hvorfor skulle man ikke måtte? Jeg har sat alt efter måleren, og udstyret er CE-godkendt. Der er forskellige krav til kabler osv. der selvfølgelig skal overholdes. Jeg forventer at få en installatør til at godkende det, når jeg er færdig.
Venlig hilsen
Silden
@silden. Jeg tager muligvis fejl vedrørende lovligheden af ø-drift. Mener blot at kunne huske at jeg undersøgte muligheden i 2012 da jeg fik solceller.
Jeg formoder at eneste krav til ødrift er en automat-afbryder som sikrer at der under ingen omstændigheder kan løbe strøm ud i åen - øh, jeg mener tilbage i nettet mens nettet er uden egen spænding.
Der er strenge krav til muligheden for backup strøm eller ø-drift. Det skal være fysisk umuligt at der kan løbe strøm ud elnettet under en strømafbrydelse og derfor er en automat-afbryder ikke godt nok. En sådan afbryder kunne være defekt og fejle i at afbryde strømmen.
Men der er løsninger. Lad os starte med at beskrive en super enkel løsning som efter sigende bruges i nogle sommerhuse i Norge og Sverige. Du tager forsyningen til husets eltavle og klipper ledningen over. Så sætter du et rødt CEE udtag på forsyningsledningen og et rødt CEE stik på ledningen til tavlen. Nu kan du afbryde forsyningen ved at tage stikket ud og så kan du sætte stikket til en benzin eller dieselgenerator i stedet. Hermed er det muligt helt manuelt at skifte huset fra at være forsynet fra elnettet alternativt at være forsynet fra generator uden at det på nogen fysisk måde er muligt at generator kommer i kontakt med elnettet.
En historisk transfer switch er et stort håndtag med fire stænger (en stang per fase/neutral). Når håndtaget er i venstre position er udgangen sluttet til indgang 1 og når håndtaget flyttes til højre position er udgangen sluttet til indgang 2. Hvis håndtaget er midt imellem de to positioner så er der ikke kontakt til nogen af de to indgange. I stedet for at flytte et kabel kan du bruge en sådan transfer switch, hvor det rent mekanisk er umuligt at skabe forbindelse til begge indgange samtidig. Det samme princip kan man kombinere med en elektromagnet, så den kan skifte position automatisk. Det kaldes en automatisk transfer switch (ATS) og bruges typisk i anlæg med nødstrøm til automatisk at skifte til nødstrøm hvis strøm fra elnettet fejler.
Der findes solcelleinvertere med en normal udgang der skal tilsluttes elnettet foruden en backup udgang. Den normale udgang fungerer kun hvis der er strøm på elnettet og solcelleinverteren er internt konstrueret således at den ikke selv kan generere en frekvens på denne udgang. Så ingen strøm på elnettet er lig med ingen gyldig frekvens og dermed automatisk nedluk. Men i tillæg har man.en anden udgang der fungerer ligesom en UPS til nødstrøm og hvor den kører en uafhængig frekvens af elnettet. Og så er der måske også en automatisk transfer switch indbygget, så at backup udgangen normalt er tilsluttet elnettet og kun ved strømafbrydelse skifter den til at køre på intern strøm (det er mere effektivt sådan).
Jeg er selv ved at kigge på en inverter fra Growatt med en 10 kW backup udgang. Den kan levere 15A på tre faser som backup. Det udelukker at varmepumpe, 11 kW elbilslader, komfur og ovn kan være tilsluttet backup udgangen. Men jeg regner med at kunne have alle øvrige lysgrupper via backup funktionen, herunder særligt at køleskab og fryser vil have backup. Vi har også brændeovn så vi kommer ikke til at fryse og man kan godt lade elbilen hvis man gør det forsigtigt ved lavere effekt end normalt (via mormorladeren).
I databladet for Growatt inverteren angives en kort afbrydelse ved strømafbrydelse. Det stærkt antyder at der er en ATS der skal have tid til fysisk at skifte position. Måske der også er andre interne komponenter der skal omstilles.
@baldur
Tak for grundig forklaring.
Det er så fedt med Teslaforum, fordi dets brugere tilsammen har en enorm viden om snart sagt alting inden for elbiler, opladning, elinstallationer, solceller osv.
1. Jo det er skam lovligt, man kan også købe færdige installationer, fra feks Tesla.
2. Jo jo, de 25k er god nok, men det var tale om batteri backup, så jeg tænkte ikke på de 150k til solcelle anlæget -sorry-
2. Han har selvfølelig først lavet en installation med bi måler.
3. @baldur. er du sikker på at det er 3 faset ? for min kammerart havde bestillt en Growatt inverter, men måtte anullere den igen, af samme grund. Growatt forklarede at det han skulle bruge havde de ikke. Det er også derfor at de fleste sætter 3 invertere op (Det kan også skyldes at de er for små, husker det ikke helt. Beklager.) man skal også være obs på spændingen, i batteri opsætningen (24-36-48-72 osv)
Vidste ikke at de var helt stoppet. Sidst jeg tjekkede kunne man kun få powerwallen, hvis man bestilte solcellerne også.
Køre du opsætningen som "offgrid", eller som backup ?
Den powerwall jeg 'vandt' i deres referrel program tilbage i 2015 fik jeg for et par siden at vide nok aldrig ville blive til noget, så den blev konverteret til Tesla credits.
I klassisk amerikansk stil gik der lidt ged i valuta konverteringen, så den søde Alicia fra Fremont kunne fortælle mig at der ville blive sat $48,700 ind på min Tesla konto som kunne bruges til at købe udstyr, service eller en ny bil.
Fejlen blev desværre opdaget før de stod på min Tesla konto ... havde ellers været fint :-)
3. @baldur. er du sikker på at det er 3 faset ? for min kammerart havde bestillt en Growatt inverter, men måtte anullere den igen, af samme grund. Growatt forklarede at det han skulle bruge havde de ikke. Det er også derfor at de fleste sætter 3 invertere op (Det kan også skyldes at de er for små, husker det ikke helt. Beklager.) man skal også være obs på spændingen, i batteri opsætningen (24-36-48-72 osv)
Ja det er en 10 kW inverter. Det svarer til 43 ampere hvis det skulle laves på én fase. Databladet angiver at inverteren kan levere 15A på 3 faser hvilket også giver 10 kW når du ganger det sammen (15A * 230V * 3 = 10 kW).
Jeg tænker at du skal op i størrelse før de laver dem med tre faser. Hvis man har et lille 3 kW anlæg så bliver det nok svært at finde til mere end én fase.
Så er det backup løsning. Offgrid er hvis man kan "lukke helt af" for strømnettet.
Det som min kammerart er ved at bygge, er der en "stor afbryder" for enden af hans installation, som er udført af en installatør (så den er lovlig), så han holder alt strømmen på sin egen grund.
Som han siger: jeg vil sku ikke betale for transportafgift ud fra mit anlæg, og transport afgift når jeg skal bruge min egen produceret strøm igen.
@Johannelund tror @Silden mener der i vintermånederne kan lades til billig takst, og bruge eller sælge til dyr takst. Eks lad 00-06, sælg eller forbrug 06-09. Og måske endda lad mellem 10-15, sælg mellem 17-21.
Hvis du kigge på priserne, så er der gerne 1 kr i forskel på prisen hen over de fleste døgn.