Loading...
dk

Lakskader | Tesla Forum

TMD
TMD Feb 14 '15

Kære forum.

Hvor traumatisk det end føles, så må jeg ud med det her på forummet.... Jeg har fået nogle ridser og decideret lakskader på "frunklåget" - av av! Jeg har haft bilen i 2.5 md og har kørt 15000 km. Er det normalt forventligt at disse skader kommer? Jeg går ud fra, at det er stenslag.

Jeg har ikke fået opticoat eller anden behandling efter levering, måske det havde forhindret lakskaderne...

Har I nogle gåde råd til, hvordan jeg behandler disse lakskader og ridser?

Mvh. Tommy

Stuckmann
Stuckmann Feb 14 '15

ja dette er stenslag de kan lappes med en lakstift fra Tesla, ridser kan poleres væk hvis disse ikke er alt for dybe.

ellers er det forbi den lokale autolakere og få malet en forklap 

SimonHN
SimonHN Feb 14 '15
Lakstift. Så vådslibe det så det bliver plant. Så polere det op. Så kan det næsten ikke ses. :)
Kristian70k
Kristian70k Feb 14 '15

samme her, kan man købe den lakstift i århus eller kbh? 

Stuckmann
Stuckmann Feb 14 '15

kastrup har den ved ikke om århus har dem endun 

TMD
TMD Feb 14 '15
Jeg prøver med stiften i første omgang. Århus havde dem ikke, da jeg var forbi dem i torsdags!
Klaus1981
Klaus1981 Feb 15 '15
Forsvinder det ikke, når du dækker resten af bilen med folie?;)
Forummets indlæg er redigeret af Klaus1981 Feb 15 '15
Tesla_guru
Tesla_guru Feb 17 '15

Der Raporteres om høje reperationspriser på Tesla generelt på nettet 

http:///...her-certified-shops/

Det kunne være godt hvis vi kunne samle en liste over hvor det er godt at få behandlet sin Tesla ud fra erfaringer (som i forhåbentlig ikke har for mange af) :)

Skytten
Skytten Feb 17 '15

Er det korrekt det med at Tesla ikke vil sælge reservedele til 'ikke-tesla-trænede'? Er det lovligt i DK?

Vores Mercedes har for skærme af aluminimum, og jeg har altid benyttet Alt Dæk'r i Rødovre når der er opstået skader. Prisen er lidt højere når der er tale om for skærmene da aluminium er rigtig svært at arbejde med for en pladesmed. Jeg har dog altid været tilfreds med deres arbejde, og regner stærkt med at aflevere min fremtidige TMS derude hvis der skulle ske noget - når først jeg har fundet et værksted jeg stoler på, har jeg sgu svært ved at gå andetsteds, det er jo ligesom at aflevere sit barn til en babysitter :-)
Jeg lærte dem at kende igennem Autobutler.dk hvor de er kåret til top værksted de seneste 3 år.

Forummets indlæg er redigeret af Skytten Feb 17 '15
Hookmaker
Hookmaker Feb 17 '15
Det ved jeg ikke om er korrekt, men lad os sige at du fik en skade der krævede pladearbejde, så ville du sikkert ikke selv betale den (da den uanset hvad på tesla vil være rimelig omkostningstung), og det vil derfor være din forsikring der bestemmer. De vil med stor sandsynlighed vælge en af Tesla anbefalet skadesreparatør.
Skytten
Skytten Feb 17 '15

Uha, det er meget forkert, og hvis det er noget dit forsikringselskab har bildt dig ind, så skal du ned og give dem en kæmpe skideballe, for det er meget ulovligt - din bil, dit valg. Du har frihed til at vælge nøjagtig det værksted som du kunne tænke dig, så længe de er godkendt af forsikringselskabet. Forsikringsselskabet kan henvise dig til et værksted, men du er i din gode ret til at sige nej til det henviste værksted.

Præcis derfor undrede det mig, hvis Tesla ikke sælger reservedele til 'ikke-trænede' som der står i artiklen Tesla_guru lagde op. 

Kiefer
Kiefer Feb 17 '15

Jeg kunne godt forestille mig at Tesla er lidt på kant med EU lovgivningen når det kommer til værksteder, specielt afsnittet omkring uafhængige værksteder. Siden der stadig ikke er ret mange biler på gaden endnu, og de alle stadig er inden for garanti er problemet nok ikke så stort endnu, men det er nok noget der vil blive addresseret om 2-3 år hvor mange biler er uden for garanti og nogle nok ikke vil betale de timepriser Tesla tager sig...

EU reglerne på området: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-03-1318_da.htm

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Feb 17 '15
cvitting
cvitting Feb 18 '15

Lige et input om et relativt nye produkt.

Gennem min egen forretning, ved jeg at Bilindpakning.dk i Roskilde nu tilbyder at indpakke frontklap, skærme, døre, kofangere m.v. i en såkaldt stenslagsfolie, som er en helt glasklar folie, der monteres på bilens originale lak. Det bruges vist meget på biler i premium segmentet.

Folien udskæres efter et program præcist til bilens form, så man undgår spor skæring på selve bilen.

Folien er til en vis grad også "selvhealende", så den regenererer små ridser m.v.

Det er ikke et produkt jeg selv tilbyder i min forretning, men synes lige jeg ville oplyse om muligheden i denne tråd.

/Claus

MS
MS Feb 18 '15

Ved du hvad den klare stenslagsfolie koster? Jeg undersøgte i efteråret prisen hos en anden udbyder - pris for hele bilen i klar stenslagsfolie ca. 40.000 kr. (jeg kom ikke så langt så jeg fik spurgt om det var med eller uden moms, da jeg syntes at det var for dyrt). Valgte i stedet en Opticoat hos Morten i Odense og det er jeg godt tilfreds med. Men det udelukker naturligvis ikke at få en gang folie på hvis prisen er attraktiv.

Morten S

TMD
TMD Feb 18 '15
Skal disse stenslag behandles her og nu af andre end kosmetiske årsager?
DetailingBilpleje
DetailingBilpleje Feb 18 '15

Tmd: ikke nødvendigt

cvitting
cvitting Feb 21 '15
@MS - sorry det sene svar. Jeg spurgte, og bilindpakning.dk har svaret følgende: Kofanger kr. 4000 Frontklap og forskærme, komplet kr. 6000 Forreste del af frontklap/forskærme kr. 2500 Lygter kr. 800 Lastekant kr. 500 Spejle kr. 500   En komplet bil kr. 32.000 Mat eller blank /Claus
MS
MS Feb 21 '15

@claus - mange tak for svar - og det svarer meget godt til det jeg selv fik at vide sidste år. Men det er naturligvis meget godt at have en ide om hvad de mere udsatte steder koster.

Morten S

HKM
HKM May 20 '15

Øv øv øv ....så kom den første lakskade her til aften :-(

Åbnede bagklappen på en parkeringsplads med et alt for lavt betondæk. Har læst om lakstiften, men har også overvejet en spoiler, da det nok ikke er sidste gang det sker. Er der nogen der ved om man kan få spoileren til eftermontering? Andre gode råd modtages gerne....

HKM
HKM May 20 '15

Hvor? Den er ikke på Tesla Gear Shop!

Sider: 1 2 »