Loading...
dk

Lademuligheder i Fr.havn og Århus | Tesla Forum

supergaard
supergaard Jan 15 '14
Men jeg forstår stadig ikke hvorfor man ik kan sætte mennekes stikket i Combo-stikkets øverste del, de ser jo ud til at passe sammen med præcis samme form af samme grund?
kajakaj
kajakaj Jan 15 '14

Mennekes-stikket kan sættes i Combo2 stikket i bilen og lade med 1- eller 3-faset AC, men vi har ikke sådan et stik i Teslaen.

Hvis man sætter Mennekes-forlængerkablet i ladestanderens Combo2-stik er det kun den øverste del man tilslutter, og der er kun 3 ben - 2 til kommunikation og jord-benet.

Admin44 Administrator
Admin44 Jan 15 '14

Super med alle indlæg.Det vil sige det er Menneskes Type 2 stik vi skal have til Clever. Clever sælger deres eget kabel men jeg synes det er ret dyrt. Findes det virkelig ikke billigere?

Virker dette? http://www.amazon.co.uk/Electric-Mennekes-Infrastructure-Side-according-62196-2/dp/B008R6UUKO

Forummets indlæg er redigeret af Admin44 Jan 15 '14
kajakaj
kajakaj Jan 15 '14

Hej Peter. Ser ud som det kun er hanstikket man får i dit link, men jeg er ikke sikker.

Clever tager 1895 kr og er faktisk det billigste jeg har set endnu. Norsk elbilforening sælger til 1990 kr. og EVSE.dk i Randers tager nogenlunde samme pris, har flere forskellige længder. Dansk Elbilsupport tager næsten 3000 kr.

Forummets indlæg er redigeret af kajakaj Jan 15 '14
Kiefer
Kiefer Jan 15 '14
Citat fra Peter_Smedegaard

Super med alle indlæg.Det vil sige det er Menneskes Type 2 stik vi skal have til Clever. Clever sælger deres eget kabel men jeg synes det er ret dyrt. Findes det virkelig ikke billigere?

Virker dette? http://www.amazon.co.uk/Electric-Mennekes-Infrastructure-Side-according-62196-2/dp/B008R6UUKO

JA det stik virker, det er så kun den ene ende af kablet jf. infrastruktursiden, du skal også have den ende som skal ind i bilen samt kabel :-)

ESL som er det firma du linker til, har et sådan kabel for ca. 269 EUR:

http:///...amp;m=A3VU60VOJUG3YV

Sidst jeg købte fra dem var der "kostenlos" fragt. Jeg har købt et 6 meter kabel og et type2 stik til at sætte i bilen. Det vil så passe ind i min OpenEVSE. Har også overvejet at købe ovenævnte kabel til at have med i bilen.

/Martin

LarsR
LarsR Jan 15 '14

Har undersøgt priserne på type 2 ret grundigt. Fandt og købte det i UK til ca. den nævnte pris, så det fås næppe bedre. 

JF
JF Jan 15 '14

Har ikke lige set om dette tidligere er besvaret herinde... 

Kan MS lades på én eller anden måde fra Clevers standere som udelukkende har et CHAdeMO-stik? (Se vedlagte billede fra Clever). Og hvilket kabel/adapter kræves i så fald?

/Jess

Forummets indlæg er redigeret af JF Jan 15 '14
kajakaj
kajakaj Jan 15 '14

Hej Jess. Det kræver adapter fra Tesla, hvis man vil bruge Chademo stikket til hurtigladning 50 Kwh

Ellers kan der også lades med et type 2-2 kabel med 11 Kwh, hvis der er stik til det på standeren.

http://shop.teslamotors.com/products/chademo-adapter

Forummets indlæg er redigeret af kajakaj Jan 15 '14
JF
JF Jan 15 '14

Tak Kaj.

Så fik jeg styr på den også. Den burde jo næsten følge med bilen ved levering :-)

supergaard
supergaard Jan 16 '14
@kaj, tak jeg forstår nu hvordan det er.
Men forstår ikke at combo2 stikket ikke er lavet med alle ben, så det faktisk understøtter begge kabler, nu der er udformet så vi faktisk passe i. De pågældende ladepins ku så bare stå ubrugte når en i3 kom forbi... Vil vædde med at det også sker en dag, når de indser at det er alt for dyrt med to forskellige standere med næsten samme stik :)
kajakaj
kajakaj Jan 16 '14

Hvis der var AC-strøm i combostikket på standeren, ville de biler der har Combo2 stik få både AC og DC strøm samtidig, men det kunne sikkert løses, da standeren jo først sender strøm ud, når den har kommunikeret med bilen. Jeg tror dog de fleste standere også vil have et Mennekes stik, hvor vi kan sætte vores 2-2 kabel i, så vi kan lade med 11Kw. Tesla kommer sikkert med en adapter, så vi kan lade DC fra Combo2 med langt større effekt.

kajakaj
kajakaj Jan 16 '14

Hej Jess. Enig - Chademo adapteren og en kommende Combo2 adapter burde følge med bilen, i hvertfald indtil der er et landsdækkende net af SurperCharge stationer

supergaard
supergaard Jan 16 '14

@Kaj, joeh jeg forstå - men en i3 som kommer med et Combo stik, har jo slet ikke de ben vi bruger til AC og ville derfor slet ikke få AC-strømmen... se billedet på denne side, med de to stik ved siden af hinanden. De to øverste pins kan sikkert genbruges og bruges til at finde ud af om bilen vil have AC eller DC:

http:///...g-coming-127067.html

Uanset hvad, så er det vigtigste vel at Clever nu sætter 150 standere op i DK som vi kan bruge :)

NOELON
NOELON Jan 16 '14

@supergaard: Billedet med de 2 stik viser jo netop stikkene på ladestanderne (eller type 2-2 kablet) der skal stikkes ind i bilen (i3 f.eks). Men dermed viser det også, at står du med en DC Combo plug er der ikke ført AC frem. Men står du med en AC ladestander med type 2 udtag og du har et Type 2 kabel kan du stikke det i bilens øverste del af Combo stikket og dermed lade AC. Det er jo derfor dette stik er kaldt Combo.

kajakaj
kajakaj Jan 16 '14

Hej Lasse. I vedhæftede l link kan man se at Bilens Combo2 stik kan bruges både til 1- og 3 faset AC-ladning og DC-ladning. Mennekes-delen i stikket er derfor forsynet med alle 7 pins.

http://electricdrive.org/index.php?ht=a/GetDocumentAction/id/32211

Forummets indlæg er redigeret af kajakaj Jan 16 '14
supergaard
supergaard Jan 16 '14

@Kaj, måske vi så taler forbi hinanden... Men forstår så stadig ikke hvorfor de Combo2-stationer Clever sætter op ikke kan levere både DC og AC nu det er "samme stik" og spare de andre standere de så også er nød til at sætte op :)

kajakaj
kajakaj Jan 16 '14

Clever leverer både DC og AC strøm, men om det er i den samme stander eller 2 særskilte ved jeg ikke.

Under alle omstændigheder skal man have sit eget type 2-2 kabel med for at lade AC-strøm.

Jgilberg
Jgilberg Jan 21 '14
Citat fra TSLA

@JGilberg. Jeg lader altid op ved NRGi på Duesager når jeg er i Århus. De har Røde CEE stik lige uenfor deres hovedindgang. 1 med 3x16 Amp og 1 3x32. De har indtil nu været gratis, men har i stigende grad været brugt af egne biler - eller der har holdt ikke-elbiler på pladserne. Men det er jo lidt langt ude og væk fra noget som helst - men man kunne måske godt lave nogle timer mens man tog til byen

Kanon!!!! Takk for det TSLA. 

Jgilberg
Jgilberg Jan 21 '14

Nå viser det seg at selve "festen" skal være på Cafe K i Skanderborg. Jeg spurgte Cafe K om de havde mulighed for at låne mig et stik, men det kunne de ikke.

Er det nogen der kender til et stik i Skanderborg? Jeg vil gerne toppe batteriet med 60 km inden vi kører til Fr. havn om aftenen d 16 feb. Jeg vil have fuld "tank" fra Scandic Århus Vest fra morgenen af, men det bliver lidt kørsel til Galten (Kirken) og Skanderborg inden afrejse.

Sider: « 1 2 3