Efter en noget nervepirrende tur til Norge, hvor den danske UMC ikke virker, vil jeg lige høre, om I har erfaringer med at bruge UMC andre steder i Europa - Tyskland? Frankrig? Italien?
Efter en noget nervepirrende tur til Norge, hvor den danske UMC ikke virker, vil jeg lige høre, om I har erfaringer med at bruge UMC andre steder i Europa - Tyskland? Frankrig? Italien?
mortnhomann: Det er vist kun i Norge at de er lidt skøre hvad angår strømmen. I Tyskland og de snart sagt alle andre steder end Norge er det 400V rødt CEE udtag der bruges.
Det kan være at UK måske også er lidt til den skøre side med deres 110V løsningener?
/Martin
Jeg læste et sted på TMC at man kan finde norsk strøm i Belgien (dvs fase-fase , med 230 V imellem, i et Schuko-stik)...
Da jeg fik min bil i September 2013 havde de ikke det rigtige danske 220v stik med jord i midterbenet. Derfor fik jeg det norske med schuko stik og en adapter. Schuko stikket har jeg brugt en enkelt gang i Oslo lufthavn. Senere har jeg så fået tilsendt det rigtige danske stik.
@mortenhomann. -det danske stik der nu leveres med UMC kan kun bruges i Danmark.
I Østrig, Tyskland og Holland skal du enten have det Schuko stik der passer til UMC eller selv laver en adapter med et schuko hanstik til dansk hundstik. I Belgien og Frankrig vil jeg anbefale at laver en adapter med et Fransk handstik,til Dansk hunstik, da min erfaring er at Schuko stikket ikke kan etablere en tilstrækkelig god jordforbindelse. Italien har jeg endnu ingen erfaring med.
Det er det stik der hedder CEE 7/7 det er en mellemting mellem et tysk CEE 7/4 og det franske CEE 7/6 eller bare i daglig tale Schuko. Stikket bruges i alle andre landfaste europæiske lande bortset fra Danmark hvor LK har haft defacto monopol på et dansk 3-benet jordstik. Det passer både til et CEE 7/3 og det franske CEE 7/5 hunstik, CEE 7/5 er den type hvor jordbenet kommer ud af stikke i væggen hvor CEE 7/3 sidder jordforbindelserne i siden af hunstikket. Dog skal man huske på at et fransk CEE 7/6 stik ikke passer ind i en CEE 7/3 da det franske stik på samme måde som det danske er rundt.
CEE 7/7 er et forsøg på at standardisere både det tyske og det franske stik.
Den type der leveres med den danske UMC er det danske 3-benede jordkabel som IKKE kan bruges i andre lande end i Danmark!
Os der fik bilen i foråret sidste år, fik et CEE 7/7 med til bilen og en "vaskemaskineadapter" for derefter senere at få eftersendt en dansk udgave. Rent faktisk ville det være helt legalt af Tesla blot at levere et CEE 7/7 som på billedet da det er fuldt lovligt at benytte herhjemme, men de har nok bare undgået en masse supportopkald på hvorfor bilen ikke vil lade med det, når det bliver sat i en dansk kontakt, hvor der så ikke er jordforbindelse.
Men husk på, bruger du dette stik, lader du med maksimalt 13A og 230V. Altså vil det tage dage at lade bilen op...
/Martin
Mange tak for de uddybende svar. Min UMC er heldigvis også så gammel, at jeg fik Schuko med som standard. Men det tyder på, at selve UMC'en er gangbar i det meste af Europa minus Norge, Albanien og evt. Belgien.
@mortenhomann: Jeg forstår ikke at du siger at UMC ikke virker i Norge. Jeg har uden problem brugt min i Oslo Lufthavn, hvor den stor 1 uge og laded mens vi var på rejse. Jeg satte blot den medleverede Schuko adapter på istedet for den røde CEE.
Jeg kan bekræfte, at UMC'en ikke virker med schuko-stik i Norge. Det gjorde den i hvert fald ikke i februar for et år siden, hvor vi løb ind i en del kvaler på en tur til Trysil, som jeg har berettet om et andet sted her på forummet. Nogen har haft held med at vende stikket i stikkontakten, men det virkede heller ikke for os. Måske har Tesla fået løst problemet med nye UMC'er, men vi havde problemer med det.
Som sagt har jeg intet problem haft i Oslo Lufthavn. Bilen var fuldt opladet, da vi kom hjem fra ferie. Min er ikke en ny UMC, men fra September 2013 og vi brugte den i lufthavnen i starten af September 2014.
Jeg kunne ikke bruge den på flere forskellige stik i Norge i julen og efter kontakt til Tesla Service fik jeg at vide, at polariteten i det norske elnet var anderledes end i resten af Europa, og at UMC udleveret til norske Teslakunder adskiller sig fra bl.a. Danmark. Det kan selvfølgelig være, at forskellen ikke gælder 220/240 V stik, men kun de blå kraftstikstik, og at jeg kun har været uheldig med jordforbindelsen på Schukostikkene. Men som sagt prøvede jeg flere af de blå stik dedikeret til elbiler uden succes. Og jeg synes en gang opladningspanik på ferien er nok for de næste par år ;-)
OK, jeg snakker ikke de blå CEE stik, men kun den Schuko adapter jeg fik udleveret sammen med UMC'en, da de danske ikke var ankommet. Derudover har jeg kun prøvet de alm. Type2 stik i Norge Og de virkede selvfølgelig selv de også kun havde 1 fase og max 26Amp.
Min virkede også ganske fint i Norge sidste vinterferie, men min adapter er lige så gammel som Carl's, men har også et originalt Tesla Schuko stik, som vi fik udleveret sammen med en overgang til dk stik - i bedste Harald Nyborg kvalitet.
Den ville i første omgang ikke lade på stikket, men så vendte jeg adapteren så ledningen stak opad, og så kunne den lade.