Loading...
dk

Oversigt over ladestik og ladeudstyr | Tesla Forum

Hookmaker
Hookmaker Mar 1 '14

@Peter, Hvorfor er det nødvendigt, det er jo tavlesikringen der bestemmer hvor meget der kan trækkes, men bilen bestemmer jo helt selv at den kun trækker med 13A når der ikke er ladeboks på. Min sikring er i øvrigt vist nok en 64A i tavlen.   

Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Mar 1 '14
Hookmaker
Hookmaker Mar 1 '14

PS! Kan man købe 5x 2,5 eller 4 kvadrat gummiledning i metervis nogen steder? Synes kun jeg kan finde 50 m derude?  

Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Mar 1 '14
KS
KS Mar 1 '14

5 x2,5 i metermål: De har også 6mm

http:///...pr_m__3132_1425.aspx

Forummets indlæg er redigeret af KS Mar 1 '14
supergaard
supergaard Mar 1 '14
Der er et hav af billige gummikabler også på gul og gratis ;)
Husk at det åbenbart også kan staves "gummi kabler" når du søger.
FrederikC
FrederikC Mar 2 '14

Jeg har bare købt nogle meter 5g2,5 gummikabel på nettet til diverse adaptorer.

har i også tænkt at have cee forlængerkabel i bilen?

KS
KS Mar 2 '14

Yes, har en 25 meter 5 x 2,5 meter med CEE stik i begge ender. Lander man et sted hvor der kun er 400V indendørs er det ikke til at undvære. Jeg brugte det senest på turen fra Oslo imod København, hvor hotellet kun havde et i kælderen. Havde lige 2 meter kabel for meget - ellers måtte vi have fundet alternativer (220V).

Har også erfaret at en håndfuld sikringer (10 og 16A, store og små) er rare at have med.

Min Trunk indeholder:

Mobillader, Type 2 kabel, 220V shurko adapter (stik med jord), adapter 220V alm til 220V CEE blå, 220V CEE blå til CEE 400V rød, 400V komfurstik (5 benet fladt) til 400V CEE rødt. Overvejer at få lavet en 220V almindelig stik til 400V CEE rød, men ved ikke hvor jeg skulle bruge den. Herudover har jeg lidt kabel løst og et rødt CEE stik passende på adapteren så jeg altid kan montere et stik på den. Desuden et par små skruetrækkere og en skævbider så jeg kan lave et stik. En af følgende pakker sikringer: 10A små, 16A små, 10A store, 16A store. Så er man på den sikre side!

Hookmaker
Hookmaker Mar 2 '14

Fedt med alle tipsene - nu er der jo ikke lang tid til  ;-)

Er 2,5 mm2 nok? også til et kort overgangs stykke mellem min32A og et 16A CEE? Tesla kablet er vel en 6mm2?

Jeg påtænker at lave mig en taske der kan fitte lige i frunk inderrumet, a la den jeg fandt i tyskland og linkede til foroven men som koster en r...fuld.

Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Mar 2 '14
Michael
Michael Mar 2 '14

Seitzberg, kan du ikke tage nogle fotos af din saming af kabler/stik, så er det nemmere at få et overblik over.

Og et spørgmål. Er det muligt at lade fra 220 V uden jord (2 benet kontakt). Teslaen kræver jord, men kan man snyde den?

Forummets indlæg er redigeret af Michael Mar 2 '14
FrederikC
FrederikC Mar 2 '14

Michael jeg tror ik det er en god ide at snyde bilen mht Jord.

Uden jord får husets el og bilen forskelligt potentiale, det kan ende grimt!

(er ik elektriker, men ved lidt om generator og ups anlæg)

PeterJ
PeterJ Mar 2 '14

Sikringer i et el-system skal sørge for, at ingen dele bliver for varme. Kabler skal have et passende tværsnit i forhold til sikringen foran og i forhold til afkølingsforholdene. Der er et par generelle gode retningslinier i Stærkstrømsbekendtgørelsens afsnit 6. Bogen El-ståbi giver et godt sammendrag.

For den faste installation er vejledningen følgende tværsnit:
1,5 mm2  13A

2,5 mm2  20A

4,0 mm2  25A

6,0 mm2  32A

Stikudtag skal være  max forsikret som følger:

10A stik  13A sikring

13A stik 13A sikring

16A stik 16A sikring

32A stik 63A sikring

63A stik 125A sikring

Disse størrelser gælder uanset Teslaens strømbegrænser eller type-2 stikkets kodning. Installationen kan nemlig ikke vide, at det altid er et godt ladesystem til en Teslaen.

FrederikC
FrederikC Mar 2 '14

Det PeterJ nævner er fast installation, reglerne er ikke det samme hvis der benyttes gummikabler eks. som forlænger kabel eller som adapter mellem forskellige stik typer.

Kort opsummeret:
32A = 6mm2
16A = 1,5 mm2 eller 2,5 mm2 - 2,5mm2 for at være på den sikre side. (overstiger kablet temperatur 30 Grader skal der bruges 2,5 mm2 lige meget hvad)

I blandt andet Harald Nyborg sælges 16A gummikabler i 1,5 mm2.

Forummets indlæg er redigeret af FrederikC Mar 2 '14
JensMelhede
JensMelhede Mar 3 '14

Schuko adapter til samlingen (der var vist en som i Göteborg som godt kunne have haft en sådan med): se vedhæftet.

CEE hunstik + Schuko hanstik monteret på godkendt gummikabel R07-RVF 3 x 2,5 mm2

Den sætter man så bare sammen med sin adapter imellem CEE 1-fase (BLÅ) og CEE 3-fase 16A (Rød), så kører det for dig :-)

Kr. 99,95 - http://www.thansen.dk/...17&pn=-662381622

Michael
Michael Mar 3 '14
Jens, Hvad er formålet med at have dette kabel?
Er 220 v hanstikket, der følger med bilen ikke magen til, så du med standard stikkene der følger med bilen kan lade i netop samme slags stik som det T Hansen kabel du henviser til. Eller er der noget jeg har misforstået?
JensMelhede
JensMelhede Mar 4 '14

Problemet er at nogle få steder kan man risikere at der er dette stik:

--- se vedhæftet ---

Bemærk pin for jord, som er problemet der skal løses med dette stik.

Jeg købte istedet et løst han plug hos THansen:

http:///...17&pn=-672534978

Jeg laver så selv en kort adapter med et hunstik når jeg har fået mobileadapteren i hånden og kan se om jeg har et stik liggende som passer.

Kiefer
Kiefer Mar 4 '14

Hmm, jeg tror jeg har smidt nogle hundrede (måske tusinde) kabler ud af den type. Har vist en 30 stykker liggende i en kasse på loftet...

Den type kabler følger med når man køber en Cisco dims og har valgt EU strøm, det er først for nyligt at den amerikanske virksomhed har fundet ud af at levere DK stik til deres produkter...

/Martin

JensMelhede
JensMelhede Mar 4 '14

Kiefer: husk at de kabler nok ikke er mere end 1mm2, da det jo ikke er voldsomme strømstyrker de skal håndtere med Cisco udstyr.

FrederikC
FrederikC Mar 4 '14

Man skal ihvertfald huske at så er det MAX 10A på 1mm2 og 6A på 0,75mm2.
Egentlig er det vel også kun 10A man finder i de fleste hustande. 

Hvad giver 10A af ladehastighed? (2,3 kw, men hvad giver det af km/t?)

Forummets indlæg er redigeret af FrederikC Mar 4 '14
Kiefer
Kiefer Mar 4 '14

@JensMelhede: En Nexus 7000 kom med samme type stik...

Den trækker 16A på 1,5mm2, men havde stadig samme Schuko stik i enden som vores elektrikere så skiftede fra Schuko til bllå CEE stik.

/Martin

JensMelhede
JensMelhede Mar 4 '14

@Kiefer: Så er det sikker godt nok, jeg vil dog bruge min. 2,5mm2 kabel.

Kiefer
Kiefer Mar 4 '14

Helt enig, vil også selv lave en installation der matcher op til de 16A på 2,5mm2.

Havde overvejet at bruge 6mm2 til 32A, men har ikke dobbeltlader og huset er til salg, så jeg vil helst ikke bruge ALT for mange penge på installationen...

Så det bliver en flytning af et 16A  400V stik hvor jeg bruger 2,5mm2 kabel og så sætter jeg min egen mobile hjemmebyggede lader til som jeg altid kan tage med mig når huset en gang er solgt.

/Martin

/Martin

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »