Loading...
dk

Oversigt over ladestik og ladeudstyr | Tesla Forum

Kiefer
Kiefer Mar 13 '14

Jeg har også overvejet at sætte en strømmåler på også, så er det lidt nemmere "at snylte" hos venner og bekendte og efterfølgende betale dem lidt for ulejligheden. De koster ikke ret meget på ebay.de (omkring 50 EUR)

/Martin

Hookmaker
Hookmaker Mar 13 '14

Jeg har brugt en masse tid på at undersøge markedet for EV support, og der begynder at tegne sig et billede af noget der ligner det danske el og VVS marked for 10-20 år siden. Fællesbetegnelsen er få leverandører og MEGA avancer. MEN der findes alternativer.

Nu er vi jo nogen stykker der gerne bl.a. vil bygge selv til billigst mulige pris, og da jeg ved at leverandører og distributører kigger og lytter med her, så har jeg oprettet en lukket facebook gruppe "TMS Power Supply" til brug for Tesla ejere, der gerne vil diskutere ting hvor der ikke er "interessenter" der lytter med. Er du Tesla ejer, så feel free to ask to join....;-)    

Kiefer
Kiefer Mar 13 '14

Hej.

Jeg er ikke helt tilhænger af en lukket facebook gruppe, da det udelukker nogen der måske gerne ville følge med men som overser at gruppen findes og samtidig også udelukker dem der ikke ønsker en facebook konto (jo vi findes :-)

Hvis man ser på de andre landes Tesla forum så bliver der i vid udstrækning snakket løst om selvbygger ladestationer og også hvilke dele man kan købe og hvor de er billigst. Vi lever heldigvis i et globaliseret samfund hvor de leverandører der ikke har forstået dette nok ikke overlever i længden. Det er ganske simpelt for nemt for os at købe dimserne i udlandet, bare se på selve bilen, den er købt via en amerikansk hjemmeside...

De forskellige leverandører tager nok den pris de mener markedet kan bære, og så længe der er nogen der er villige nok til at betale de priser, ja så længe vil de danske priser være deroppe. Men er de nu også så dyre igen, jeg synes da de priser vi har set på f.eks. type2 <-> type2 kabler har været konkurrencemæssigt på linie med nogle af de udenlandske hjemmesider?

Jeg er tilhænger af en åben diskussion, på den måde kan de forskellige leverandører der vælger at følge med her, også se hvor meget vi er villige til at betale for stumper og dimser. På den måde kan vi måske indirekte være med til at holde priserne på et niveau hvor vi alle kan/vil være med.

/Martin

NOELON
NOELON Mar 13 '14

@Kiefer: Lige mine ord!!! Jeg bruger heller ikke tid på Facebook :-)

Hookmaker
Hookmaker Mar 14 '14

Det er helt fint gutter, - der står også "feel free to join"...,-)

Larsen
Larsen Mar 14 '14

@Brian Masseson: Der er lidt for langt for mig at køre fra Nordjylland til Hundige til en evt. selvbyggeaften, så jeg håber du vil hjælpe mig med et par yderligere oplysninger, så jeg evt. selv kan bygge ladekassen. Ved at kombinere "din" kasse med tyskerens måde at lave stikudtag på, så kan man jo bruge type 2- type 2 kablet som jeg alligevel køber, også til denne kasse. Dermed er problemet med 5x6 kvadrat kablet og den lille ledning løst. Jeg vil gerne spørge dig om ikke du vil tage et par yderligere billeder af ledningsføringen? Jeg har lidt svært ved at se hvor alle ledningerne går hen, f.eks. den ene ledning fra A2 forsvinder ind uder jordledningen og kan ikke følges. Alternativt evt. hvis du har tegnet et lille diagram. Beklager at nasse lidt på dig i denne forbindelse. På forhånd tak.

Hookmaker
Hookmaker Mar 15 '14

@Larsen, selvom Brian har ændret hans design lidt, så er det en meget god ide at se videoen fra Zerocarbonworld, hvor han demonstrerer bygningen i detaljer. Og giver rigtig gode forklaringer.

/Henrik

http://www.youtube.com/watch?v=FFPUdKC2wl0

Larsen
Larsen Mar 15 '14

@Hookmaker, tak for info vedr. video'en. Den havde jeg ikke tidligere været opmærksom på. Nu må jeg vist sætte mig og bestille dele til kassen.

Larsen
Larsen Mar 15 '14

@kiefer og evt. andre, hvor har du/I bestilt Mainpine enheden henne? Jeg har ikke kunnet finde det nogen steder. Der er nogen i Norge som skriver det er muligt at købe det hos www.newelectric.nl men jeg har ikke kunnet finde det i deres shop. New Electric har åbenbart overtaget fra Mainpine, men vil måske selv bruge det til egen fremstillede ladere, som de skriver er på vej på markedet. Alternativet er vel det den tyske hjemmebygger bruger. Det har jeg fundet incl. display og spole til 142 USD. Jeg ville dog foretrække Mainpine hvis jeg kunne finde det. Det virker noget mere enkelt.

Kiefer
Kiefer Mar 15 '14

Hej.

Jeg har ikke brugt Mainpine enheden, jeg valgte istedet at gå via OpenEVSE som også er det jeg gav link til via det tyske foum, en anelse mere kompliceret da den byger på en Arduino og du samtidig har fuld adgang til kildekoden til den. 

Husk at hvis du vælger en OpenEVSE har du brug for enten et ekstra relæ eller en ekstra strømforsyning. OpenEVSE enheden kan ikke levere strøm nok til at slå et 12V relæ til. 

På den tyske udgave bruger man en ekstra strømforsyning og på en hollandsk udgave er det ved hjælp af et ekstra relæ. Jeg har valgt at bruge en ekstra 12 volts strømforsyning.

Der er på den tyske side et ganske udemærket link til en PDF fil som viser hvordan det er kablet. Jeg har samtidig valgt også kun at bruge 2.5mm kabel da jeg ikke har købt dual charger. 

Jeg tror man skal være lidt elektronikinteressret for at gå ind i et OpenEVSE projekt da der skal lidt lodning til. Fordelen ved Mainpine var at det hele var samlet og lige til at gå til...

/Martin

brianmassesson
brianmassesson Mar 15 '14

Hej venner,

Jeg har lige et diagram til min kasse - jeg har dog udeladt RCBO i den mindre kasse tingene kører i nu. Hvad sker der med den hjemmebygge aften :-)

Larsen
Larsen Mar 15 '14

@Brian, tak for diagrammet, det klarede op på hvor de par ledninger jeg ikke kunne følge på dine billeder, går hen. Nu mangler vi så bare at finde ud af, hvor man kan købe Mainpine enheden. Er det ikke i fri handel mere, så er det vel den tyske løsning vi bør gå efter.

Kiefer
Kiefer Mar 15 '14

Har lige været i gang med at samle dåsen her til aften.  Og selvfølgelig havde jeg glemt en detalje, det gummikabel jeg havde liggende som jeg havde regnet med at bruge selvfølgelig mellem det 16A udtag i garagen og ladeboks kun er 1.5mm2...

Så nu er der bestilt 3 meter 2.5mm2 kabel ved greenline.dk, så projektet er udskudt et par dage...

/Martin

brianmassesson
brianmassesson Mar 15 '14

@Larsen Hvis du kan finde et sted vi kan købe et par Mainpine siger du lige til - jeg vil gerne have en mere til fast installation i garagen. Hvis der er nogle af de andre komponenter du skal have hjælp til siger du bare til. Jeg har en god kunde som har hjulpet mig med de fleste ting. Mener bestemt det er til de rigtige priser også :-)

Larsen
Larsen Mar 16 '14
@Brianmasseson, det ser ud til det bliver svært at finde Mainpine enheden, da den kun fremover sælges til OEM kunder. Prøver evt. at ringe til Holland for at høre hvad der skal til for vi kan købe nogle stykker. Også uheldigt de stopper med at sælge det det lige nu hvor vi skal bruge nogle stykker.
rms
rms Mar 16 '14

Så fik jeg tiden til at gå med at fixe et rejse lade kit sammen, nu mangler jeg bare bilen… der er stadig et par dage tilbage til levering men tror ikke jeg kan finde på flere stik ;-)

Det eneste jeg ikke har kunne finde er J-1772 til Mennekes Type 2, Tesla har den i US ved ikke om den kommer i en EU version.

Er måske gået all in, men så er man da forberedt og fik tiden til at gå.. Mennekes Type 2 kablet slå prisen for mit indkøb og det er med 10 og 25 meter forlænger kabel og lidt tilbage på rullen. Kiefer du er velkommen til at kigge forbi hvis du bor omkring kbh og ikke kan vente på greenline :-)

Kiefer
Kiefer Mar 16 '14

@rms: Tak for tilbuddet, Greenline har sendt besked i dag om at kablet er sendt :-)

Så det kommer nok mandag eller tirsdag så problemet er ikke så stort der er stadig 10 dage til bilen ankommer.

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Mar 16 '14
Michael
Michael Mar 17 '14
Hej Rms
Hvor har du skaffet de blaa adaptere?
Hookmaker
Hookmaker Mar 17 '14

Sådan skal en lader se ud!...;-)

Kiefer
Kiefer Mar 17 '14

Helt enig, virkelig griner kult indpakning. 

/Martin

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »