Ang. import af Tesla model s. Det er ikke så meget i kommer ind på det i dette forum. I skriver at biler i USA kun bruger en fase? hvad skal skiftes hvis den skal passe i DK, men vores 3 fase? og er det ikke muligt at skifte "region" noget måske Tesla kunne gøre? Er det de eneste to ting der mangler hvis men køber en Tesla fra USA?
Lennart, det er nok fordi det ihvertfald i øjeblikket ikke er aktuelt fordi der praktisk taget kun er mulighed for køb af ny vogn. Og jeg tror IKKE du får lov til at købe en bil af Tesla i USA - der så skal til Danmark. Husk på at du handler med Tesla direkte og det står dem helt frit at bestemme hvem de vil sælge til og på vilke vilkår og betingelser. De vil derfor bede dig bestille bilen "på den danske hjemmeside".
Der er dog nogle få brugte til salg i USA, men igen handles de højt i pris. Det kan sikkert fint lade sig gøre at importere ligesom med andre biler, men det er vigtigt at forstå at der kan være nogle fundamentale forskelle, hvor vi kender ihvertfald én: Strømforsyningen. Dette og andre ting kan resultere i forholdsvis eller bare dyr ombygning.
Og så husk lige at checke med myndighederne herhjemme om den amerikanske model er typegodkendt (det er den med garanti - da Tesla DK har kørt US modeller på danske veje - selvom de kan være modificerede).
@Frederik, - bad deal: repair estimate på 30K USD - det bliver vildt højere i Danmark.
@Frederik, - bad deal: repair estimate på 30K USD - det bliver vildt højere i Danmark.
Nu er det kun en brugt jeg snakker om! og jeg ville tage den ind igennem Cypern, som kun har 15% moms. så der er penge at spare, hvis bare Tesla gad at svare på det, de er meget lukket om dette her!
Der kører et par US modeller rundt i Europa/Ex-USSR som er importeret af privatpersoner før de blev solgt uden for US. Som jeg lige husker det, så bortfalder al form for garanti/service når du flytter bilen fra det område den er solgt til. Jeg snakkede med en Tesla medarbejder om disse få US modeller til deres nytårskur, og Tesla har været behjælpelige med at tilpasse software til Europa for disse First-Movers. Men jeg tror ikke at du skal regne med så meget hjælp efter at de er begyndt at sælge bilen i Europa. Det hænger jo slet ikke sammen for dem (eller os andre) at have medarbejdere siddende og lave software/hardware udvikling til enkelt-biler.
Køb bilen i EU, helst i DK og nyd at du kan bidrage med en lille smule moms til fælleskabet, og nyd også at du ikke bidrager med en stor smule registreringsafgift til ditto. Det er ingen skam at handle lokalt.
Lennart jeg gik også selv med tanken om import både inden og uden for EU, men det bider en i røven på et tidspunkt.
@muller: rigtig godt indlæg. Der er andre dimensioner end at vi synes at Teslaen er den bedst bil.
Fuldstændig enig med muller og TSLA, køb bilen i Danmark og betal moms i Danmark, hvorfor skal Cypern have vores moms!
Jeg har meget svært ved at forstå tankegangen om, at bare jeg selv sparer nogle kroner, så skide være med det samfund som jeg selv vælger at være en del af.
Det ser ud til at der er et par stykker til salg her . Træk tysk moms fra og læg dansk moms til (med mindre den er 3 mdr.gammel/>6000km)
http://taunus-emobil.de/index.php/angebote-events-emobil-stammtisch
Bilen SKAL være 6 md. OG havde kørt 6.000 km for at man ikke skal betale moms difference på 6% fra Tyskland til Danmark. Men ja prisen er stort set som prisen i DK med 4-6 md. ventetid. En fin mulighed for dem som ikke gider at vente.
Skrev til Tesla i USA, for at få svar på opladningen samt dansk navi, hvis man skulle importere en... her er svaret som jeg fik tilbage.
Hi Lennart,
Thank you for inquiring about a Model S.
Unfortunately, we strongly recommend against shipping a car overseas. You are correct: the car would not be able to charge in Europe. Also, you would not receive the Danish maps.
Hvad med import fra Norge, hvor der efter sigende skulle være en del der kommer til salg nu.
Nogen snakker om 6mdr og 6000km er reglen indenfor EU, men hvad med Norge, skal der altid svares moms der? Har prøvet at kigge lidt rundt på forum, men har ikke kunne finde noget om det scenarie