Loading...
dk

Hvilken ladetype har I valgt til at oplade hjemme ? | Tesla Forum

DeaconWP
DeaconWP Jun 20 '15

MRA. Har du ikke specifikt bestilt en dobbeltlader, er der ikke en i den. Formoder den er fabriksny. ?

En Tesla med enkeltlader, kan maksimalt trække 3 x 16 ampere på et 3 x 400 volt system.

Uanset hvor meget strøm du kan forsyne den med, trækker den ikke mere.

Og det kan du opnå, når du bruger det kabel, som følger med din Tesla. Der skal bare sættes den medfølgende røde adaptor i kablet, og så kan du sutte ovennævnte strøm fra et hvilket som helst standard 16 A CEE stik.

Og så putter du strøm på batteriet, i en hastighed der giver 55 km rækkevidde, for hver time du lader.

Helt nye installationer skal uden problemer kunne levere den strøm over så lang tid det tager.

Men det bedste er, hvis du får den elektriker, der skal lave det, til at medregne, at det strømforbrug kommer til at vare 8 timer. Så kan han lave en varmetabs beregning for den el tavle, som han arbejder i, og evt. sætter mere op i. Og der bliver også noget med samtidigheds forbrug, som han skal regne på, for at el tavlen rent fysisk er stor nok, til at kunne håndtere den varme, der uvægerligt afsættes i sikringsgruppen, som Teslaen belaster. 

Og når du alligevel er i gang, så bestil en sikringsgruppe til bilens stik for sig selv. ( gør du nok allerede)

En ladeboks med en evt bimåler, til at aflæse den strøm mængde, der vis boksen kun kan bruges til el-bil opladning kan det kun betale sig at investere i, hvis man er sikker på, at man vil bruge så meget strøm til hjemme opladning, at det afgiftbeløb man får retur kan overstige boksens pris, løbende abonnement, og andre udgifter????  Bemærk, man kan kun få afgift retur af strøm, som er betalt afgift af. Altså er det svært at koble sammen med et solcelle abonnement, et hus med elvarme, osv. Der vil det give svære beregninger.

Så udgifter til andet end blot et CEE 16 A stik er usikre investeringer.

Flere spørgsmål, så ring 30 689 987

3450rbt
3450rbt Jun 24 '15
Ladeboksen er på plads, men den savner bilen som (måske) kommer på mandag.
Singh
Singh Jun 24 '15

Hvilken ladeboks er det 3450?

3450rbt
3450rbt Jun 24 '15
Hej Singh. Det er en Wallb-e Home 22 kW fra Dansk Elbil support. Der fulgte også en malet skal med, men den valgte jeg ikke at sætte på.
perhansen
perhansen Jul 27 '15

Er der nogen som er interesserede i at få lidt gratis strøm idag ved 15 tiden i Vanløse?  Er ved at få installeret  400V (16 ampere) stik og vil gerne have testet det virker inden elektriker kører.  Får desværre først min 90D i September.  skriv gerne en PM hurtigst og så melder jeg i forum når/hvis der er optaget.

Det ville ellers være fedt med en kø at teslaer her på vejen :) 

perhansen
perhansen Jul 27 '15

korrektion:  kan først blive imorgen eller onsdag, da elektriker havde medbragt forkert stik, som han så udbedrer imorgen tidlig.  så skriv gerne hvornår det passer jer indenfor de næste 2 dage. PFT 

Clubman
Clubman Jul 28 '15
Jeg har bare monteret kraft hjemme (og havde det i forvejen i sommerhuset), og det fungerer fint - altså 16A/11kw (lader altid med 50 km/timen)
perhansen
perhansen Jul 28 '15

ok, har fået det installeret nu og en venlig Tesla ejer kommer forbi i eftermiddag og tester og får en sludder :)

NielsHP
NielsHP Jul 28 '15

Jeg har fået trukket 5 x 2.5 kvadrat fra egen 16A gruppe, over en bimåler og ud til et almindeligt rødt stik, UMC videre til bilen.

Lader hver nat startende kl 0400, med 13 A. Under normale omstændigheder lader jeg til 70%, og det tager typisk et par timer.

Den nedsatte strøm skyldes, at vi under normale omstændigheder ikke har brug for hurtigere ladning, og at det måske er lidt skånsommere for batteriet, og giver et lidt mindre kobbertab.

Mangler i øvrigt info om, hvor Teslaens lader er mest effektiv (idet jeg antager et optimum midt i intervallet).

Brugen af UMCen er en lille smule bikset (og den virker ikke robust nok til dagligt brug), og jeg overvejer at købe en konventionel ladeboks med type 2 stik i stedet.

Gustavsfar
Gustavsfar Jul 28 '15

@NielsHP.

Er tabet mærkbart mindre ved lavere amp? Men det er vel ikke noget der rykker noget så længe at det er 2,5 kvadrat og afstanden er relativ kort eller hvordan??

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jul 28 '15
DeaconWP
DeaconWP Jul 28 '15

Tabet i husets installationer det det samme, ved små og store strømstyrker.

Stor strømstyrke= stort tab medfører kortere tid.

Lille strømstyrke= mindre tab medfører længere tid.

Tabet er Watt X tid, så det går lige op.

Jævnfør denne Tesla side: http://www.teslamotors.com/da_DK/charging#/calculator vil en opladning med 400 Volt 16 ampere give mindste kWh forbrug, for at oplade batteriet med en given rækkevidde.

Så ifølge den side, er det billigst at lade med 400 vollt / 16 Ampere. Med dobbeltlader monteret, er det samme pris, med 32 Ampere. Det er grundet laderens konstruktion og arbejdsmåde, samt energiudbredelsen i batterierne.

Det fremgår, at lader man med 230 Volt 13 Ampere, så bruges der også flere kWh til opladningen, svarende til, at man også bruger 13 Ampere ved 400 Volt.

Med en bimåler må man kunne undersøge om det passer, ved altid at lade med 13 ampere i et tidsrum, og se hvor effektiv ladningen har været i forhold til bimålerens forbrug, og sammenholde med en periode med 16 Ampere ladning.

Men det er nede i småpenge afdelingen. 340 km forbrug skulle give en udgift på hhv. 166,01 kr, i forhold til 155,30 kr

Billigste måde at lade på skulle så være, at fylde batteriet så hurtigt som Teslaen kan. 11kW eller 22 kW.

BlackPanther
BlackPanther Jul 28 '15

Hvis vi kun snakker om tab af energi i ledningen som @NielsHP har trukket, er det rigtigt at hvor flere ampere hvor højre er tabet da  P = R * I * I   Altså effekttabet=Modstand*Ampere i anden.

Men det næste led er at vekselstrømmen skal konverteres til jævnstrøm og her tror jeg tabet vil være meget større ved langsom ladning i forhold til hurtig ladning. Det kan jeg se, hvis ellers man kan sammenligne konverteringen i mit solcelleanlæg, da det taber rent procentvis meget mere ved lav strømstyrke end ved høj.

DeaconWP
DeaconWP Jul 28 '15

Ganske rigtigt Mr Tesla. Så 16 ampere, eller 32, med 3 faser, så lander den størst mulige mængde af den købte energi i batterierne.

Raymond
Raymond Jul 28 '15

Og for lige at runde skånsomheden af: Batteriet har bedst af at blive opladet så hurtigt som muligt, derfor er den mest skånsomme opladning SuC!

Gustavsfar
Gustavsfar Jul 28 '15

@deaconwp

Det mente jeg nok at have læst hvorfor jeg ikke helt forstod Niels udsagn om langsommere opladning skulle give større tab.

Forskellen mellem 13 amp 230 volt og så 16 amp 400 volt er småpenge ja, men har man mulighed for at gøre det giver det for mit vedkommende en årlig besparelse på noget det ligner 12-1300 kr hvilket da også er værd at tage med...:-)

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jul 28 '15
DeaconWP
DeaconWP Jul 28 '15

Niels mente det omvendte kunne være muligt, og spurgte ind til det. Men det lille tab der er i installationerne i hus og/eller garagen er det samme over ladeperioden. Bemærk at det kun har været mulidt at sammenligne 13 ampere  230 volt en fase, med 400 volt 16 ampere på tre faser, da jeg kiggede på Teslas side med lade beregninger. Der er ikke stor forskel i tabet når det er 400 volt 13 ampere på 3 faser. Men det synes at se ud til, at hvis man lader så kraftigt som muligt, tabes der så lidt som muligt i bilens lade teknik.

Der har også tidligere været kompetente udmeldinger fra kloge medlemmer, der fortæller det samme: lad hurtigt.

Gustavsfar
Gustavsfar Jul 29 '15

Mente også at det var det min far nævnte da han lavede installationen. Han er en gammel hund af en pensioneret elektriker som normalt godt ved hvad han snakker om...

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jul 29 '15
RobertJ
RobertJ Jul 29 '15

Der forekommer et mindre spændingsfald op til 5-10v alt efter længde ved konstant træk på 13A i en 1,5kvt (230V) installation. (lednings modstand)
Dette vil i mindre grad være gældene for 13/16A ved 2,5kvt (400V) installationer. 

Jeg har en ide om inverteren har en bedre virkningsgrad når spændingen ikke skal ændres væsentligt, i og med Model S lader med 360-400V på batterierne.

Det giver både en højere strømregning og en langsommere ladetid at bruge 230V.

- R

Sider: « 1 2 3