Loading...
dk

Pris pr. km. uden afskrivning. | Tesla Forum

CAP
CAP Jan 3 '14

Hej alle.

Det kunne være intressant at høre hvad det koster at køre pr. km. i en Tesla S sammenlignet med eks. Bmw 520 D hvis man ser bort fra afskrivningen.

Afskrivningen på en Bmw 520 D kender vi rimelig sikkert, men ingen ved endnu hvad den er på en Tesla S, Vælger regeringen af pålægget afgift på elbiler efter 2015, vil afskrivningen givet vis være minimal på de biler der er købt før 2015.

Kigger man på Tesla´s første model, Tesla Roadster (som ikke er Tesla´s egen men en ombygget Lotus Elise) så har der næsten ikke været nogen afskrivning på den i forhold til nyprisen.

Så hvis man selv gambler lidt i lotteriet og skal regne ud havd en Tesla koster over 3 år uden afskrivning og et ca. årligt km. forbrug på 25.000 km. hvad tror I så vi ender på? Kontra Bwmén med brændstof, grøn ejerafgift, service osv. 

Bedste hilsner.... 

FrederikC
FrederikC Jan 3 '14
Fdm skriver:
Tesla ms P85+ = 8,05 kr/km
BMW 520d aut = 7,70 kr/km

Mener dog at de tal er med afskrivninger på 3 år.
Dvs 3 år = 603.750 ~ 16.770 kr pr. Måned.
FrederikC
FrederikC Jan 3 '14
Mon ik de har regnet med 1/2 delen af nyvognsprisen i afskrivninger på de første 3 år.
OZ
OZ Mar 5 '15

Har også kigget på en del teslaer og tesla siger selv 1EUR pr km i afskrivning. Jeg kan se at forhandlere er begyndt og have dem hjemme nu f.eks. en performance signature til 640.000kr med alt, kørt 38.000km. 1 EUR pr km og 1/2 delen af nyvognsprisen giver 142.000 kr. som passer fint tror jeg. Hvis jeg køber den og kører 2 år og efter 60.000km mere i den så er den omkring 400.000 værd!?? Det kan fint sammenlignes med alle andre biler i samme pris klasse. Men efter 2-3 år så er afskrivningen ikke så voldsom. Private er bare lidt urealistiske og tror stadigvæk de kan tjene penge på dem, tror ikke det er tilfældet mere. 

Bluecoffee
Bluecoffee Mar 5 '15

Nu forstod jeg spørgsmålet sådan, at det handler om, hvad det koster - uden afskrivninger. Det er ikke så let, men her er et forsigtigt bud:

Afhængig af, hvor meget strøm, man kan hente på superchargere, på arbejdsplads eller andet, bliver udgiften til strøm ca. 10.000-15.000 kr./år ved 25.000 km.

Udgift til dæk: Afhænger af kørselsmåde, men mon ikke der skal sættes 5000 kr./år af til det?

Forsikring: Igen har jeg hørt mange priser, afhængig af selskab/lokalområde/alder mm. Jeg betaler selv ca. 9000 kr. med en forholdsvis stor selvrisiko.

Værksted og service:  Jeg købte 4 år for 19.000 kr., men ved ikke, om jeg ville have gjort det i dag. Der er i praksis meget lidt at servicere på bilen, hvad et hurtigt kig på servicegennemgangen afslører. Men altså: 4750 kr./år.

Så er der vask, men det gør man jo ved håndkraft, så det kan ikke blive mange basseører.

Grøn ejerafgift er der som bekendt foreløbig ikke noget med.

Sammenlagt ender jeg med driftsudgifter på ca. 1,50 kr./km., forudsat man ikke får brug for sin selvrisiko på forsikringen. Det har jeg desværre selv haft, så jeg er pænt over de 2 kr./km i det første køreår. Men stadig fantastisk billigt for så fantastisk en bil.

P.s. Derudover kan der selvfølgelig også være en renteudgift til et lån/tabte renteindtægter på de penge, man bruger til bilen - kommer oven i afskrivningerne - men med det lave renteniveau, vi har for tiden, bliver det heller ikke det helt store. Penge på bankbogen er nærmest en udgift i dag.

Forummets indlæg er redigeret af Bluecoffee Mar 5 '15
Kiefer
Kiefer Mar 5 '15

Jeg har nu kørt 51.000km i bilen og har haft et forbrug på lige omkring 12.000kWh, på min ladeboks har jeg brugt lige godt 10.000kWh, de sidste ca. 2000kWh er formodentlig primært brugt på SuC.

Jeg regner min udgift til strøm til ca. 1,- pr kWh med diverse abb. og rabatordninger. Hertil kommer så dæk som er relativt dyre for et sæt (ca. 8000) for vinterdæk, og jeg går ud fra at sommerdæk koster ca. det samme og de holder vel en 2-3 sæsoner hver. 

/Martin

OZ
OZ Mar 5 '15

Når man søger/googler på "afskrivning tesla s" så kommer dette indlæg op så kan ikke se nogen skade at vi regner også på den, sammen med de andre udgifter.

Tesla_guru
Tesla_guru Mar 5 '15
Til OZ. Det med at tjene penge på sin Tesla afhænger helt og holdent om vores nuværende eller nok nærmere kommende regering har tænkt sig at forny elbiler uden afgift. Hvis det ikke sker så bliver din bil meget mere værd. Jeg tror at politikerne i Danmark ikke vil lade danskere købe luksus biler skattefri ret meget længere. Så jeg tænkere at de går ind og regulere markedet således at man kommer til at betale afgift for eks, alt over 400.000 kr. Og så bliver det helt stensikkert dyrere at købe en ny Tesla og derved stiger brugtvogns prisen ligeledes
Bluecoffee
Bluecoffee Mar 6 '15

Men mon ikke politikerne i givet fald vil kræve omregistrering af allerede solgte el-biler, i det mindste hvis de sælges videre? Har svært ved at forestille mig, at nogen regering vil slippe levende fra at gøre "Tesla-spekulanter" til halvmillionærer ved at ændre afgiftssystemet. Overskrifterne i Ekstra Bladet bliver alt for store.

JL
JL Mar 6 '15

@Bluecoffee: Det tror jeg ikke - igen vil jeg henholde mig til eksemplet med Q7, Toureg osv, da de ændrede reglerne for autocampere. De biler holdt stort set deres pris i 5-6 år efter ændringen, da nyprisen for en tilsvarende model var steget markant. Jeg valgte dengang (2007) i mellem en Q7 og en Audi A4 cabriolet (meget forskellige biler - I know). A4'eren som jeg endte med at købe, tabte ca. 40% på to år og hvis jeg havde købt en Q7 camper, så havde den ikke tabt en krone på de to år. Der gjorde regeringen ikke noget for at "straffe" køberne af autocampere, som jo har høstet den gevinst.

Kiefer
Kiefer Mar 6 '15

Tesla_guru: Som jeg skrev andetsteds så tror jeg ikke på den med de 400.000, det vil blive en regel der vil blive gennemhullet som en si allerede inden den træder i kraft.

Tesla kan gøre som Renault, sælge bilen uden batteri. det hiver en 300-350.00 af prisen. herefter kan de markere alt ekstraudstyr som værende eftermonteret, det er jo blot flueben i softwaren...

Så kan det være man kommer til at betale nå få kroner i afgift på en P85D. Men det er nok også det.

JL: Ja det med regler og SKAT, det er ret underholdende, da gulpladebilerne blev ændret så man betalte 50% i afgift var der en i en Audi der kom lidt i klemme da han i forhold til de gamle regler havde betalt 60% i afgift. de sidste 10% var bare ærgerligt da han ville have den ændret den til hvide plader. SKAT mente nu at han skule betale efter de nye regler som om der kun var betalt 50%.

Med det i hånden gik vi ned og fik hvide plader på vores MB 4x4 hvor SKAT så jo mente at vi måtte have haft betalt 50% i afgift på bilen. Problemet var at den i forhold til de gamle regler havde en maks afgift på ca. 50.000. Det gav en ret stor rabat på afgiften fra gul til hvide plader :-)

Ikke ret lang tid efter vi havde fået hvide plader på bilen kom der en regelændring, det blev åbenbart for dyrt for SKAT at forsøge og "snyde" dem der havde betalt 60% nå vi andre sparede 100.000+ kroner...

/Martin