Det betyder vel intet for folk som får leveret inden nytår. De kan jo ikke efterfølgende komme og opkræve manglende reg. affigt. Alt hvad der kan ske for eksisterende ejer er vel at der måske kan blive pålagt havlårlig grøn afgift.
Mon ikke det ender med at de fortsætter afgiftfritagelsen for el-biler.
Jeg er meget mere opmærksom på at Lykke lovede lavere broafgift for pendlere over storebælt hvilket jeg glæder mig meget til.
Fra det nye regeringsgrundlag http://www.venstre.dk/...undlag-2015.pdf :
Undtaget fra skattestoppet er dog muligheden for at lave en provenuneutral omlægning af bilafgifter, som blandt andet også skal rumme en langsigtet holdbar model for beskatning af elbiler mv.
@Lysmanden: I dag bliver du beskattet af bilens indkøbspris, dvs. for tesla min. 623tkr. Dette vil hos nogle gøre at de vælger en billigere bil for at få en lavere beskatning. Men hvis man som regering gerne vil have mere grøn transport kunne der være en ide i at gøre elbil beskatningen mere attraktiv og på den måde lokke firmabil brugere over i mere grøn transport. En rabat på beskatningen altså. Dette gør de allerede i norge.
Jeg tror IKKE at I skal læse uddraget fra regeringsgrundlaget som et tiltag der vil gøre elbiler billigere at anskaffe eller eje. Tror desværre at I skal læse beskatning af elbiler som at nu kommer grøn ejerafgift også til elbiler, specielt Tesla som betegnes som luksus. Tesla er en torn i øjet på De Danske Bilimportører og de har gjort deres lobbyarbejde godt i den blå blok. Hertil vil komme et pres fra DFs tænketank bestående af græske økonomer.
For mit vedkommende tror jeg desværre også at der er afgifter på vej til elbiler (især Tesla).
Man kan selvfølgelig knytte lidt optimisme til første del af denne sætning fra registreringsgrundlaget.
"Regeringens langsigtede mål er, at vi skal være uafhængige af fossile brændsler i 2050, så Danmark i 2050 kan producere vedvarende energi nok til at kunne dække det samlede danske energiforbrug."
Hvis vi skal være uafhængige af fossile brændsel i 2050, så skal vi jo til at have nogle flere elbiler på vejene.
Der burde selvfølgelig ikke komme grøn ejerafgift på elbiler (incl. Tesla), da de ikke bruger hverken benzin eller diesel.
Men Lars Christian Lilleholt og den tidligere blå regering viste jo, at de uden skrupler evnede at stoppe vindkraftudbygningen helt i 5 år - da de kom til. Bonus (nu Siemens Windpower) og Vestas var banebrydende inden for vindmøllerne. Tesla er banebrydende inden for elbiler.
Så desværre kan vi frygte det værste fra den kant - især med støtte fra det historisk mest vindmøllefjendste parti DF og det atomkraftvenlige LA. Jeg håber inderligt, at Venstre vender blikket mod venstre og fortsætter den grønne omstilling, og ikke igen smider barnet ud med badevandet.
Så er der dårligt nyt fra den nye regering
http://ing.dk/artikel/venstre-dropper-afgiftsfritagelsen-elbiler-177243
Det var pga. de udsigter (lige efter folketingsvalget blev udskrevet) at jeg fremrykkede mit køb med ca. 1 år. Det havde ellers passet bedre ind at vente 1 år. Men ser nu helt vildt frem til at få min Tesla om et par måneder ;-) Og så er det måske udsigt til at tjene penge på at sælge en brugt Tesla om nogle år.....
Men med sådan en udmelding risikere de faktisk at bremse det generelle bilsalg. Hvem vil købe en bil i dag, hvis man måske om 6 måneder kan spare - måske bare - 33% på samme bil.
Ja, det er jo i princippet det rigtige de gør - at se på en generel omlægning af bilafgifterne - men det er en virkelig farlig udmelding af komme med så lang tid før de er i mål med noget som helst. Virkelig dårlig timing - lige inden folketinget går på sommerferie indtil start oktober :-( Tror ikke bilforhandlerne er ret glade for det!
Dem der venter.. Sørg for at få jeres biler så hurtigt som muligt, det der bliver en ændring der kommer til at ramme fra dag til dag, ligesom da de lavede om på gulplade biler.
jeg er bare mega glad for at jeg fik min.
Mon det var det som flere her på forum havde forestillet sig, da de kritiserede den tidligere regerings politik på området og troede på den nye ”sorte blok”?
Alt tyder for mig på, at elbilsalget går fuldstændigt i stå inden for det næste halve år. Hvor hårdt det vil ramme eksisterende Teslaejere er et åbent spørgsmål – men jeg føler mig absolut ikke tryg.
Som nævnt tidligere er ”de sorte” dygtige til at stoppe enhver ny og visionær udvikling, men fortsætte med at støtte et forgældet, urentabelt landbrug som skader dyr og miljø, og forpester luften med gyllestank – det kan de blive enige om.
Og så kan de på ægte ”bananrepublik-maner” forhindre Irak-kommissionen i at fuldføre dens undersøgelser, også det stinker langt væk.
Hovedrystende... Hvor er det dog sørgeligt hvis Venstre kommer igennem med at fjerne fritagelsen af beskatning på elbiler inden der er lavet en general omlægning af afgifter på køretøjer det tilgodeser en grøn omstilling.
Netop som der er et stort moment og det er blevet cool at have el-bil bliver forudsætningerne for el-bilens fortsatte udbredelse fjernet/forringet.
Også lige i Danmark hvor op til 1/3 af vores el kommer fra vind..... og vi kan lade om natte hvor lasten er mindst og overskudstrømmen kan bruges til noget fornuftigt.
Det er nok fordi at vi i Danmark skal bruge noget mere olie fra Nordsøen så et andet og nyligt opstået hul i statkassen skal forsøgt lukket.
Ja.. det bliver ikke til en el-bil nummer 2 med de udsigter.
Og jeg håber de fleste har det som mig... jeg kan simpelthen ikke glæde mig over at prisen på vores brugte Teslaer stiger.. det har ingen værdi for mig.. omstillingen af bilparken har en værdi der er lang højere. Dette er for mig ikke kun en bil men et statement. Et statement hvor vi er nogle der er (var) med til at bane vejen for 100.000 vis af andre.
bedrøvelige hilsner....
Torben