Tror det er lige så vigtigt at få nogle medier med, ikke kun at filme en "protest kørsel", men at man forklare, hvad man ville have købt, havde man ikke købt Tesla / Nissan Leaf eller anden Elbil. For det er nemlig her regnestykket er hel hen i vejret.
Eks har vi haft en Nissan Leaf som bil nr 2 i nogle år nu. Var det ikke en Leaf, så var det blevet en lille 107 til 80.000kr.
Jeg tror rigtig mange andre har samme valg, når det gælder elbilen. Man er gået laaangt over hvad budget normalt er tilkøb af bil, bil nr 2. osv.
Så staten har fået hvis ikke flere, så lige så mange penge hjem i moms, som de ville på afgifter af en 107, eller Passat, eller hvad folk havde købt i stedet for en TS
Hvis nogle af Jer vil gøre noget, så tag evt. kontakt til Lærke Flader fra denne artikel, som er linket tidligere http://ing.dk/...gelse-elbiler-177243, og find udaf hvad hun tænker El-bils ejerne skal gøre for at støtte op om hendes organisation, og så stiller vi os parate til at hjælpe med det. Hun har umiddelbart nogle fornuftige udtalelser, og der skal jo findes en langsigtet strategi på området, men fin idé imiddelbart at bruge resten af 2015 på det, samt 2016, og så have en super model klar 1/1 2017.
Skal vi finde et par Telaejere, som vil deltage i planlægningen, så henvendelserne bliver koordineret. Jeg deltager gerne (bor i Midtjylland).
Jeg har kigget på links til de øvrige elbilejere på fdel.dk, men desværre er jeg ikke på de sociale medier (Facebook mv.).
Her en lille appetitvækker fra det nylige fællestur til den tyske rigsdag: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21968.0.html
Jeg mødte en tysker i Middelfart – der havde vist deltaget godt 100 Teslaer (i Tyskland er solgt ca. 1.500).
Blot 100 til Christiansborg vil vist skabe et mindre kaos – så opmærksomhed kommer vist ikke til at mangle.
Jeg starter lige en ny tråd, for ikke at blande tingene sammen
http://teslaforum.dk/forum/topic/protest-mod-politisk-n%C3%B8luklarhed-om-elbilers-afgiftsfritagelse
Børsen igår....
http://borsen.dk/nyheder/politik/artikel/1/306662/venstre_dropper_de_afgiftsfrie_elbiler.html
Torben_E
Ja, spørg en flot ingeniører om et komplekst emne:
"Arguing with an Engineer is a lot like wrestling in mud with a pig - after a while you realises that the pig loves it"
Man ender altid med at være lige så uvidende som før, men bare på et højere plan :-)
I min lille afgrænsede verden er der et mantra, der gennemsyrer hele denne debat og det er ordet "Provenue". Hele vores afgiftssystem er et uhyre spraglet og gennemhullet tæppe af nødløsninger, og dette bunder i behovet for at bibeholde et givent provenue.
Man påberegner sig teoretiske tab af værdier man ikke har, svarende til (med omvendt fortegn) at man i privaten konsekvent bruger penge, som man påstår at man har sparet ved at købe noget på tilbud.
I privaten vil man hurtigt finde ud af at man løber tør for penge uanset hvor meget man har fået i rabat og når det gælder statsregnskabet starter man med at lave afgiftskompenseringer hos de mange, for at kunne tilgodese nogle relativt få.
Herved ender man meget ofte med en pæn ekstra slat i statskassen og dette giver jo så rigtig for alvor pote, når man lidt senere stryger fordelen for de få (men beholder kompenseringen hos de mange)..
"Vi overtager regningerne fra den tidligere regering", men det er jo ikke rigtig for den er allerede betalt af andre.
Vi har nu i tyve år alvorligt snakket at få afgiftssystemet lavet om generelt, fordi det stritter i alle retninger, dette er simpelthen ikke lykkedes (uanset regeringsfarve og profil) da man alt andet lige frygter at ende med et tab i provenue.
Her ligger hunden begravet og det er en Grand Danois .
Hold da op for en "undersøgelse". Det er bare så typisk af FDM, at komme ud med en sådan udmelding. Klart dem man spørger vil svare sådan når man spørger på den måde!
Statistik og undersøgelser giver altid lige nøjagtigt det svar som spørgeren gerne vil have.
/Martin
Ja, FDM er hjernedøde for så vidt angår elbiler - de siger at de er for elbiler, men gør alt for at få elbiler ned med nakken - Hvem gider bruge FDM!
Hvornår begynder de at fatte, at der ikke er nogen regning. Det er jo allerede dokumenteret, at alternative køb (hvis man ikke købte Tesla) ville skæppe ganske begrænset i statskassen i forhold til den moms der betales ind på Teslaen alene.
Det er ret utroligt så lidt fokus der er på miljøet i forbindelse med afgifter på elbiler. Man skulle næsten tro at de sviner lige så meget som ICE-biler, når man læser de her artikler.
Ved ikke om det i virkeligheden har skadet elbilens sag, at der endelig findes en smuk, hurtig og praktisk elbil på markedet. Da der kun var biler som Misubishi i-Miev og Renault Fluence på markedet, var elbiler ikke noget nogen havde noget imod. Men så snart der findes en elbil, der er interessant for andre end hjemmeplejen, så er det lige pludselig en belastning, og noget "man ikke vil betale for".