Kære forum
Tesla fortalte mig at man ikke kunne bruge forlængerkabler, da opladningen ville slå fra efter lidt tid.. hvad er jeres erfaring med at den slåt fra ???
Havde tænkt mig at købe et 10m og 25 m kabel 400V 16a 2,5mm2
VH Kim
Kære forum
Tesla fortalte mig at man ikke kunne bruge forlængerkabler, da opladningen ville slå fra efter lidt tid.. hvad er jeres erfaring med at den slåt fra ???
Havde tænkt mig at købe et 10m og 25 m kabel 400V 16a 2,5mm2
VH Kim
KimDerlich. Jeg kan ikke se problemet hvis du har et forlænger cable 5x2.5mm2 for det er den str. du trækker normalet fra fx tavlen i huset og ud i garagen.
Jeg har selv trukket 10 meter ud til garagen, og op til en tavle, og derfra har jeg trukket endnu 10m til den anden ende af garagen, hvor min bil bliver ladet op fra. og jeg har aldrig haft nogle problemer.
@Kim: Jeg bruger en gang imellem et 3-faset 5x1,5 mm2 gummi forlængerkabel (25 m) uden problemer. Det afhænger af kvaliteten af spændingen i installationen vil jeg tro (for meget spændingsfald kan måske slå laderen fra).
Tesla vil sikkert ikke garantere noget andet end deres kabel direkte i vægudtaget og derfor siger de som de gør, men i praksis virker det fint når blot der er jording på installationen og hvis kablet er rullet helt ud (ikke lægge en klump kabel - det bliver rigtig varmt hvis det er 1,5mm2)
Hvis det er en permanent måde at lade op på ville jeg nok trække et installationskabel og opsætte stik.
vh Søren
Virkede fint for mig på en meget tynd linie hvis man kan sige det, volten må bare ikke falde ned omkring 200V så slår den fra. Kan justere amp ned for at justere volt tabet, men det er som sagt på et meget dårlig forbindelse....
Kan slet ikke se nogen problemer skulle være medet 2,5 mm2 kabel (5 pol CEE stik), Håber ikke de piller ved det i softwaren, da jeg så vil have problemer med at lade op i sommerhuset :/
Jeg har forsøgt mig med et 16 amp forlænger ledning og som beskrevet, slog opladningen fra efter kort tid. Uden forlænger ledning er der ingen problemer.
Hvis bilen måler at strømmen enten svinger for meget op og ned - eller af spændingen falder for meget, slår den automatisk fra. Hvis man vil undgå tab i kablerne, så gå op i dimensioner. Brug et kabel der er beregnet til 32A (5x6 mm2) som forlænger, her skulle tabet være minimalt.
Jeg har et tilsvarende 30 m forlængerkabel som også fungerer probkemfrit.
Du skal nok mest se Teslas udmelding som værende med livrem og seler, de garanterer på ingen måde, at en opladning vil fungere med et forlængerkabel, men i praksis kan det godt lade sig gøre. Jeg tror deres erfaring med diverse forlængerkabler samt halvslemme el-installationer gør, at de siger som de nu engang gør.
Jeg har også selv flere gange ladet med et 20m langt 1,5mm2 forlængerkabel på en 16A installation.
/Martin
Hej rødder
Jeg har bestilt min bil i går aftes (JUBIII) og får min 70'er slut november. Allerede nu spøger det med opladningsmuligheder. Jeg satser på at kunne lade på arbejdet som primær kilde. Mht at oplade hjemme/i ferier, så overvejer jeg at sætte et CEE16 stik op ved huset og så (en sjælden gang) bruge et 40 m forlænger (2,5 kvadrat) til at lade med. Det ville undgå et større gravearbejde mellem huset og garagen på vores stærkt kuperede grund, og være en meget enkel installation: Stik oppe ved huset, og når jeg så skal lade, ligger kablet så bare hen ad jorden. Denne skulle så levere 400C 16 A (tre faser).
Og så kan jeg også klat-lade med mormor-kablet direkte i garagen (230 V 10A) hvis det skulle være. På den måde undgår jeg at lave en dyr 400V 16 A installation i garagen (dyr, på grund af gravearbejdet/styret underboring).
Hvad siger I til den løsning?
Det lyder som en glimrende løsning. Så ved du at du altid kan lade helt op på en nat (8 timer) selv om du skulle komme hjem med meget lidt på batteriet.
Dumt spørgsmål måske, men har du checket hvad kvadrat / antal faser den eksisterende stikledning til garagen er?
@Bianco: Min elektriker siger, at det ikke er "kraft-stik", så der er kun alm. 230 V i garagen. Men skal lige have nogen til at dobbelttjekke det :-)
SuneH: Det kan du nemt tjekke selv. Undersøg hvilken sikring der afbryder for strømmen i din garage, når du slukker den. Så kan du læse på sikringen, hvad den forsyner garagen med. Slukker du sikringerne en ad gangen, er det den hvor der bliver mørkt og stille i garagen.
Jeg var 100% sikker på at jeg ville køre rundt med 15-20 meter 2,5 kvadrat kabel lige indtil at jeg var ude i Harald Nyborg for at købe det. Det vejer alt for meget. Derfor vil jeg hellere nøjes med 1,5 kvadrat og så de få gange det skal bruges "betale" lidt mere i strøm :-)
Tak for svar Kajakaj og MrTesla. God pointe mht vægt. Men jeg er nu ret stærk :-) Og det kan jo være det får lov at ligge der semi-permanent (skal nok liiige huske at flytte det, når jeg skal slå græs!) Hvis jeg i stedet tager et 1,5 kvadrat, kan man så overhovedet trække 400V 16A gennem det uden at det smelter/bilen slår fra?