Loading...
en

Powerwall

kammersgaard
kammersgaard May 1 '15

Ja, det var jo det vi forventede :-)

http://www.teslamotors.com/powerwall

Men vil det kunne betale sig? Vi er jo ikke rigtig ramt af udfald i elektricitet, så det skulle vel være for at spare på strømmen når den er dyr.

Jeg checkede lige vores elmåler, vi bruger ca. 4.000 kWh om året, før vi fik Tesla, så vidt jeg kan se. Og ca. 600 kWh om måneden på bilen.

Hvis vi lige holder bilen ude af det indtil videre, da vi jo egentlig godt kunne lade den om natten, når strømmen var billig.

Jeg er ikke helt sikker på hvad prisforskellen er, men et eller andet siger mig omkring 30 øre pr. kWh, der må dem der ved noget mere, rette mig :-)

4.000 * 0,30 = 1.200 kr. pr. år

Powerwall $3.000 = 20.000 kr. (prisen i USA, i Danmark bliver prisen formentlig højere)

Betalt tilbage på ca. 17 år

Hvis vi tager bilen med 11.200 * 0,30 = 3.360 kr.

Så er den betalt tilbage på ca. 6 år, hvis vi ser bort fra renter, dansk pris, osv.

Er der noget jeg har misset eller andre ting?

Er der nogen der har reserveret :-)

Venlig hilsen Kenneth

The Forum post is edited by kammersgaard May 1 '15
kammersgaard
kammersgaard May 1 '15

Hm, linket blev væk fra opslaget

http://www.teslamotors.com/powerwall

kammersgaard
kammersgaard May 1 '15

Jeg har forresten heller ikke medregnet det tab der er, ved opladning og brug. De skrev noget med 92% efficiency.

SQLCPH
SQLCPH May 1 '15
Selv uden solceller - vil det give mening hvis dk beslutter sig for at motivere danskerne til at udjævne forbrug over døgnet? Så vinden udnyttes. Så kan batterierne bruges som buffer til husstanden når der er spidsbeslastning og lade op når der er overproduktion af el. <br />
<br />
Det vil også betyde at differencieret kWh pris over døgnet. Lige nu mener jeg at "modstrøm" tilbyder gratis strøm om natten mod til gengæld lidt dyrere om dagen. Korrekt? Men så kan man jo bare undgå at bruge strøm fra nettet om dagen og derved kan man vel opnå gratis strøm ikke?
The Forum post is edited by SQLCPH May 1 '15
kajakaj
kajakaj May 1 '15
Nej det er modstrøm der er gratis om natten, men der skal stadig betales distribution, pso mm.
nicom
nicom May 1 '15
@Mw. Dette med de 90% udnyttelse af egen solcelle strøm, det kan du godt glemme da Solen ikke skinner nok i vinterhalvåret. Hvis bor du i Spanien eller Californien er det en helt anden historie
birkjensen
birkjensen May 1 '15

Der er flere ting som man skal overveje.

1. Batterierne skal jo skiftes efter 5-7 år. ca. 2-3.000, pr stk for 200ah. 

- Batterierne kan klare ca. 4000 opladninger i området 20-95 %  alt udover ødelægger batterierne 

2. Modstrøms gratis strøm om natten, virker ikke sammen med solceller ! 

3. Hvergang der er en ændringer af strøm er der tab på ca. 4-5%

Batteripakken og inverteren, er bare ikke beregnet til en el-bil, men et gennemsnitlig forbrug på 1-2 kWh løbende forbrug over et døgn.  

SuneH
SuneH May 1 '15
Jeg har svært ved at se fidusen på et dansk marked. Med et årligt forbrug omkring de 4000 kWh, svarer det i runde tal til 10 - 12 kWh i døgnet. Dvs powerwall kan lige akkurat dække et døgns forbrug. Så det med at gemme solcellestrøm fra sommeren til om vinteren, det kan man godt glemme. Og man kan heller ikke gemme solcellestrøm fra om dagen til at lade sin Tesla op, da man jo kun kan gemme 10 kWh, og Teslaen kan lade op til 85 kwh. Men det vil være muligt at gemme solcellestrøm fra dagen og bruge det samme aften. Og som buffer ved udfald fra nettet, som dog ikke er relevant herhjemme, hvor forsyningssikkerheden er i top.
Jeg tror produktet er ret relevant i netop Californien, hvor de jo benytter rullende blackouts i spidsperioder, og her er det oplagt med et husstandsbatteri, som kan forsyne i de timer man er ramt af strømsvigt. Og netop, som nicom skrev, gemme solstrøm fra om dagen og bruge om natten.
Guy
Guy May 1 '15

Der er steder hvor det kunne være godt at have. Der er ret ofte strømafbrydelser på min arbejdsplads, hvorefter vi kan være nødt til at gentage anayser som koster mange tusinde kroner. Der skal ikke reddes mange analyser før at det kan betale sig.

birkjensen
birkjensen May 1 '15

@Mw, Det er en general regel med batterier, med stort forbrug, mange afladninger og opladninger.

På solcelle batterier skriver producenten at ca. 4-6000 afladninger og opladninger, svar til maksimalt 16 år, men hvis du aflader mere end 20% slider man på batteriet, derved nedsætter kapacitet, og nedsætter levetiden. 

Det vil være usandsynlig at man ikke vil i vinterperioden ikke slider på batteriet.

The Forum post is edited by birkjensen May 1 '15
nicom
nicom May 1 '15
@MW. du har ret i at Jeg vendte tingene lidt på hovedet. Mit budskab er blot at du stadigvæk kommer til at betale en masse afgifter i vinterhalvåret da batteri pakken kun udjævner over døgnet men ikke over året. Grafen "selvforsyningsgrad" på vivaenergi.dk illustrere fint hvor godt et sådan hybridanlæg (sol+batteri) Virker i forhold til et solenergi uden batteri. Tesla powerWall synes at være et bedre (mere holdbar) end gel batterierne og billigere end lifepo4 fra Vivaenergi.
rms
rms May 1 '15

Video: https://www.youtube.com/watch?v=ZVjW9XdPlhg

Elon Musk introduces the Tesla PowerWall (2015)

Synes det er et fedt produkt (ikke nyt) men i en Tesla kasse som kan sætte mere skub i udviklingen af smart-grid og off-grid anlæg. men hvad dækker garantien og endnu vigtigere dækker den også når kunderne skal bruge den?

Dette ud fra min andne tråd omkring ganranti på Model S batteriet og misforstå mig nu ikke, er stor Elon Musk fan og vil gerne se at Teslas produkt tiltag bliver til noget, men produktetbeskrivelserne skal overholdes og garantien skal ikke bare være falsk trykhed.

The Forum post is edited by rms May 1 '15
Bjarni
Bjarni May 1 '15

Kan man overhovedet bestille det i EU? Hvis man klikker til dansk website, så forsvinder den helt fra menuen mv.

Bjarni
Bjarni May 1 '15

Og hvis man bestilte den amerikanske, ville den så virke i Danmark eller er elsystemerne alt for forskellige?

Kiefer
Kiefer May 1 '15

Nu mangler vi så bare den kan monteres på et par tagbøjler og tilsluttes til vores Tesla ;-)

/Martin

Gustavsfar
Gustavsfar May 1 '15

Ja eller blot tages ned fra væggen og smides i frunk eller trunk og forbindes via et eftermonteret kabel hvis man skønner det nødvendigt :-)

Kiefer
Kiefer May 1 '15

Gustavfar1: Har du set størrelsen, den er 130x86x18 så den passer vist ikke helt i hverken trunk eller frunk, måske trunk hvis du lægger bagsæderne ned.

Vægten er kun 100kg, så med et hejseværk til loftet i garagen burde det nemt kunne laves. Måske derfor de tester en Tesla Model S i Californien med hængertræk ;-)

Nå ja, og kunne du så lade det op på en SuC, ville det jo være helt perfekt, så har du både en fuldt opladet bil og 10kWh til resten af huset resten af aftenen...

/Martin

The Forum post is edited by Kiefer May 1 '15
Gustavsfar
Gustavsfar May 1 '15

Hehehe. Godt ord igen :-)

The Forum post is edited by Gustavsfar May 1 '15
DeaconWP
DeaconWP May 2 '15

Mon ikke man her skal huske på, at der ikke er styrings elektronik med i pakken? Der står jo, at der ikke er inverter med. Så det der skal lade batteriet op når man køber billig strøm, og lave det om til vekselstrøm igen, når man skal bruge det, det er ikke med i pakken. Så det kræver jo også lidt der.

Pages: 1 2 »