Loading...
dk

dobbeltlader - nødvendigt eller ej? | Tesla Forum

FrederikC
FrederikC Jan 7 '14
Sakser fra Tesla:
11 kW indbygget oplader med følgende input kompatibilitet: 85-265 V, 45-65 Hz, 1 fase 40A eller 3 fase 16A (valgfri 22 kW dobbeltladere forøger trefaset input til 32A og enfaset input kompatibilitet til 80A)
FrederikC
FrederikC Jan 7 '14
Så den ska ku køre 3fase 16A med kun 1 lader.
kajakaj
kajakaj Jan 7 '14

~~So here's the explanation we got.

There is a problem with some charge point that might actually deliver more than the rate power and could damage the onbaord charger. So as a preventive measure, Tesla decided to reduce the charging power until they manage to fix that issue in a new firmware upgrade.

They said a few weeks, but you in Tesla language that can easily mean a month or 2.

Indlægget er skrevet i jan. 2012, så det burde snart være løst

NOELON
NOELON Jan 7 '14

jo, jo, men her har vi 2 biler der lader fra samme infrastruktur og hvor den ene lader med 13 A og den anden med 16. Eneste forskel er enkelt- og dobbeltlader. Meget mærkeligt. Men jeg vil rigtig gerne høre om andre konkrete erfaringer både med 16 A og 32 A.

KS
KS Jan 7 '14

Jeg har også dobbeltlader, og på et 16A udtag lader jeg med 13A (reelt kun 11) og på et 32A lader jeg med 26A (reelt kun 22).

De hhv. 11 og 22 er hvad jeg kan aflæse på APP'en samt i VisibleTesla/TeslaMS som den strøm bilen faktisk trækker - selvom den er sat til fuld power.

kajakaj
kajakaj Jan 7 '14

Ændringen i softwareopdatering betød at begge ladere sættes til max 13A, så 1 lader = max 13A og 2 ladere = max 26A

Så derfor kan du med 2 ladere sagtens lade med 16A på en 16A installation eller højere

KS
KS Jan 7 '14

Skal til service fredag, og har hørt Tesla om der ikke er noget de kan gøre for at skrue fuldt op igen - såfremt jeg hører positivt herom (eller den netop overståede opdatering til 5.8.4 har afhjulpet)

uffe
uffe Jan 7 '14

Jeg har købt dobbelt lader til en P85 og får leveret til februar men har fortrudt efter at Tesla har annonceret at de kommer med en Chademo adapter. Såfremt man har superlader aktiveret i forvejen og ikke vil dobbelt lade i egen garage så vil jeg hellere bruge 1000USD på en Chademo adapter og lade med 50 KW istedet for 22 KW . Lavere pris og over dobbelt så hurtig opladning og clever har allerede rigtig mange 50KW Chademo ladere i DK. Se vedhæftede billede fra min clever Iphone app.

Jeg tror aldrig jeg kommer til at lade med 22 kw. Jeg vil altid vælge en Chademo stander eller en superlader når jeg er på langfart.

Link til Chademo lader køb hos Tesla: 

http://shop.teslamotors.com/collections/model-s-charging-adapters/products/chademo-adapter

NOELON
NOELON Jan 7 '14

@kseitzberg: Men hvad står der i bilen (og på div. Aps's) når du tilslutter et universal kabel til en 32 A infrastruktur (Rød CEE)?

KS
KS Jan 8 '14

@TSLA

Universal adapteren kan kun tilsluttes et 16A udtag. I display står 13A, men den lader altså kun med 11 eller max 12A.

Jeg anvender mange forskellige udtag - både arbejdsmæssigt og privat, og har anvendt adskillige af EON's ladestandere - de tidligere BetterPlace - og erfaringerne er all de samme. Efter 5.6 har ladestyrken været nedsat.

Jeg skal til service fredag og har bedt dem om at kigge på det, eftersom andre ikke har de samme problemer. Opdateringen til 5.8.4 ændrede ikke noget.

FrederikC
FrederikC Jan 8 '14

Forstår seriøst ikke hvordan man kan forlange 6000 kr for en Chademo adapter, det er jo røveri.

FrederikC
FrederikC Jan 8 '14
Citat fra homer

Nej. Det er 5,5 kr pr KW du fylder på. Du har 85 kw (el 60) batteri. Så hvis du kunne (det får man ikke lov af batteri styringen) tømme batteri helt og lade helt op ville det koste = 467,5 kr. Dertil lidt tab ved ladningen. Så i runde tal 500 kr for at lade fuld op hos Clever til 5,5 kr. 

I sandhed en horribel høj pris.

Dvs. at på hjemmeinstallationen med en pris på 2,45 pr. kwh vil det koste 85*2,45 kr ? 

Forummets indlæg er redigeret af FrederikC Jan 8 '14
NOELON
NOELON Jan 8 '14

@Keizberg

Ja, du har ret i at stikket på Universal laderen kun er til 16A. Min infrastruktur er bare lavet sådan, at der er 3x32A til rådighed, så jeg kan lade en Roadster samtidig med S'eren eller 2 Roadstere samtidig. Så der er 32 A til rådighed og hvor der så kan monteres en Type 2 ladeboks med 32A. 

Men når jeg lader min med Unirversalstikket får jeg altså 16A har vedlagt et skærmbillede af App'en. Men det interessante er altså at hvis der kun er en lader i bilen så lader den med 13 A, men jeg har 2 ladere og jeg får 16 A. Det har jeg afprøvet i praksis med Raymond. Så jeg går udfra at du også kun har 1 lader i bilen? Jeg har iøvrigt også opgraderet til nyeste version 5.8.4 der har den omtalte 25% reduktion ved ustabil infrastruktur. Men det har intet ændret i praksis.

Hookmaker
Hookmaker Jan 8 '14

@FrederikC, Ja!

muller
muller Jan 8 '14

Mht. pris, så skal man regne med ca. 15% tab ved opladning, så et 85kWh batteri kræver ca. 100kWh fra væggen/måleren. Og det er jo meget nemmere at regne med :-)

KS
KS Jan 8 '14

@TSLA - Har SIG419 - med alt pånær barnesæderne. Så har 2 ladere og har Mikkel Klokholm hos Tesla til at undersøge hvorfor dette er således.

Må jeg sende et link til billedet af din app til Mikkel og sige at det er sådan jeg også vil have min bil!!

Er p.t. ved at fylde den HELT op - fra helt tom til helt fyldt. På min 32A installation hjemme tager det 6 timer - hvor dette kun burde tage 4..

Skal ud til Tesla fredag og så må de kigge det hele igennem. Har i øvrigt også set "CAR NEEDS SERVICE" adskillige gange de sidste par dage - og den har været meget længe om at vågne. Noget tyder på et 12V batteriproblem..

Jeg har bedt Tesla om at gå det hele igennem fredag, og sørge for at den samme firmware som du har i din også kommer i min.

KS
KS Jan 8 '14

@TSLA - Må Tesla få lov til at sammenligne firmware i vores biler?

NOELON
NOELON Jan 8 '14

@keitzberg, selvfølgelig. Jeg er med på alt der hjælper Tesla og deres kunder. Sig til service centeret at jeg kan komme forbi Mandag. Jeg forstod at du skal ind Fredag, men der er jeg i Jylland. Men de kender mig og kan kontakte mig hvornår det passer.

/Carl

LarsR
LarsR Jan 9 '14

Har netop fået 400V 16A installeret og lader for første gang! MEN i bilen står at den lader med 230V 16A? Den lægger også kun 30 km pr .time på batteriet, så der er noget der ikke stemmer. Elektrikeren målte 400V i kontakten. Nogen der har et bud på hvad der er galt. Er det måske mig der skal indstille et eller andet. Please help! :-)

Sider: « 1 2 3 4 »