Købte Type 2 kabel hos Kirstinehøj igår, 1500kr i 32A udgave. Klart det billigste jeg har set.
- R
Købte Type 2 kabel hos Kirstinehøj igår, 1500kr i 32A udgave. Klart det billigste jeg har set.
- R
er der så forskel på de 2 blå lade kabler? Jeg troede kun at der var en type? Nu ligger mit i bilen og bilen er til service hos Tesla, men har endnu ikke pakket det ud. Mener det kostede 1500 kr dengang. Kan man ikke bruge et 32a på en 16 a lader? Gør det da en forskel om det er med en eller 3 faser? Det hæver vel bare amperen og styrken?
Hej Lysmanden.
Her er et billede af Type 2 stikket:

Om kablet er til 16A eller 32A afgøres af tykkelsen på lederne. Så ja, et 32A kabel kan sagtens anvendes til 16A ladning.
Et ét-faset kabel vil have tre ledere til selve strømmen: jord, nul og fase.
Et tre-faset kabel vil derimod have fem: jord, nul og 3 faser.
Ud over de nævnte ledere er der er et par kontrol-ledere til signalering mellem bil og lader. Med proximity kan bilen se at du trykker på knappen på kablet. Control Pilot benyttes til kommunikation mellem bilen og ladestationen.
Sthing:
Det er ikke tykkelsen af lederne der afgør om det kan lade med 16 eller 32A. Det der er afgørende for om det kan lade med 32A, er den modstand der sidder mellem jord og PP eller CP forbindelse (Jeg kan ikke lige huske hvilken en af dem der er)
Man kan altid bruge et 16A på en 32A ladestation og du kan også bruge et 32A kabel på en 16A ladestation, da det som sagt er bilen der i sidste ende bestemmer hvor mange A den vil/kan trække.
Bianco: Ofte vil et en-faset kabel være et Type1 kabel med Type2 i "han" enden. Men ja, du kan godt få et enfaset Type2 også, og det vil også fungere på en Tesla, du kan bare ikke lade med mere end enten 3.7 eller ca. 7.5KW på et sådant kabel.1 fase 16A eller 1 fase 32A
/Martin
Kiefer & Sthing; Skal vi ikke blive enige om at 32A kræver både tykkere ledere og en anden modstand i kablet. Så får i begge ret :o)
FrederikC: Både og, du kan jo godt få bilen til at lade på et for tyndt kabel med 32A med den rette modtand, men ikke omvendt.
/Martin
FrederikC: Både og, du kan jo godt få bilen til at lade på et for tyndt kabel med 32A med den rette modtand, men ikke omvendt.
/Martin
Jo jo... Men man formoder vel at et kabel der har en modstand til 32A kan klare 32A, hvis det er købt sådan.
Tænker det må være dækket ind under lovgivningen/CE mærkningen som er et krav i EU.
FrederikC: Du er jo en vis mand ;-)
Kiefer: Tak for tippet - den detalje havde jeg ikke fanget.
Ifølge Wikipedia artikel om IEC 62196 er det mellem jord og PP:
1500Ω ~ 13A (1,5 mm²)
680Ω ~ 20A (2,5 mm²)
220 Ω ~ 32A (6 mm²)
100 Ω ~ 63A (16 mm²)
Når jeg engang får ryddet lidt op i mine igangværende projekter kunne en ladestation a la OpenEVSE bestemt godt blive et af de nye projekter. Konceptet med det fastmonterede kabel tiltaler mig!