Loading...
dk

Parkering af el bil på lade plads uden at lade | Tesla Forum

lysmanden
lysmanden May 8 '15

Er der nogen der ved om man kan tilskrives en bøde hvis man som el bil ejer parkerer på en p plads der er forbeholdt el bil hvor der er en lade stand?

Jeg var i Roskilde by igår og de har 4 fine p pladser men der står ikke noget om at man skal lade for at holde der?

Det er jo fristende at holde de steder for der er altid ledigt men omvendt så tager man også en plads for en værdig trængende der er afhængig af ladning

Kiefer
Kiefer May 8 '15

Det er vist lige så meget et religionsspørgsmål, hvis det ikke udtrykkeligt er nævnt ved skiltningen. at pladsen er forbeholdt biler under opladning, så behøver du ikke at lade, mange mener (ikke mig selv inkluderet), at det er meget uhøflig, at parkere på en el-bil parkeringsplads hvis man ikke lader.

Husk på man skal stadig betale for parkeringen, hvis der så også var krav om opladning samtidig, ville det jo få en bil med dobbeltlader til, at skulle betale helt op til 121,- pr. time bilen er parkeret!

/Martin

NOELON
NOELON May 9 '15

Jeg har tidligere forslået at fu blot sætter kablet i og sætter opladningen på timer - så du rent faktisk ikke lader, men det er der ingen der kan se - ingen har ondt i røven og du holder gratis! Mht hoteller hvis du nu har brug for at lade, så har Crowne Plaza i kælderen lader med Type2.

Bianco
Bianco May 9 '15
De fleste elbil markerede pladser er vel reelt tænkt til elbiler under opladning.
Jeg er selv skyldig i at parkere uden at lade, men jeg mener at det reele problem er at der ikke skiltes korrekt/meningsfuldt.
Lad os få "Elbil P - Kun Elbiler" og "El-ladeplads - Kun P mens der lades"
MartinPedersen
MartinPedersen May 9 '15

Hvis det kom ud til almindelige folk, at elbils ejere benytter p-pladser med el lade mulighed, uden rent faktisk at oplade,

men derimod mere som en luksus ting, fordi det f.eks. er tættere på en butiksindgang,

så tror jeg at respekten omkring de p-pladser med opladningsmulig, ville falde kraftigt pga. folks selvjustits.

Jeg syntes, uanset hvordan jeg vender og drejer det, at det er en smule egoistisk at holde uden at lade, ikke så meget over for ICE biler, men mere overfor andre EL biler.

Kiefer
Kiefer May 9 '15

TSLA: Helt enig, og da Clever kom ud med et gratis ladekort var jeg også med på ideen ;-)

Martin & Bianco: til dels er jeg da enig med Jer,  Ved Teknologisk i Århus siger skiltet netop: "Forbehold elbiler under opladning", men hvis ikke der er siltet på denne måde, ser jeg mere pladsen som udtryk for, at her vil vi gerne promovere biler der ikke forurener vores lokalområde. At der så samtidig er en privat øktør på opladningsområdet der ser det som værende en mulighed for samtidig at tjene en skilling, er for mig en anden sag.  Det er helt den samme diskution man ser oppe i Norge :-)

Man skal huske på, at man betaler jo det samme for selve parkeringen, som de biler der holder ved siden af på ikke el-bils reserverede pladser..

/Martin

lysmanden
lysmanden May 9 '15
Det er jo rigtig nok hvad Martin skriver. Man betaler jo også normal p billet inde i Kbh ved Tivoli og der står ikke at det er et krav at man lader.
Jeg ser det som en mulighed for at finde en ledig p plads hvor risikoen for at folk banker døren op i min bil er minimal. Med tiden som der flere biler må man så vige for dem der reelt skal lade

MartinPedersen
MartinPedersen May 9 '15

Men en person med en ICE bil kan jo sige det samme.

Det eneste der afholder ICE folket fra at parkere disse steder, er respekten for at der kan komme en der har behov for strøm. Så hvis EL folket ikke selv respektere dette, hvorfor skulle ICE folket så?

Raymond
Raymond May 9 '15

1.Er det en parkeringsplads med mulighed for at oplade?

2.Er det en opladeplads med mulighed for at parkere? 

Jeg mener nr. 1.

Kiefer
Kiefer May 9 '15

Raymond: Der er også:
3. Vi vil forbeholde pladser til biler der ikke forurener vores lokalmiljø.

MartinPedersen: Selvfølgelig kan de det, men det vil de jo også kunne på en handicapplads, den er jo også forbeholdt en speciel type biler, og der er ikke noget krav til dem om, at de skal betale en ekstra afgift udover parkeringsbilletten.

/Martin

MartinPedersen
MartinPedersen May 9 '15

Raymond: Ok, sådan havde jeg ikke set på det, men det skal jeg huske næste gang jeg har brug for en parkeringsplads i en af mine ICE biler =)

Kiefer: Jeg ved ikke om din sammenligning med handikap parkering er seriøs, men uanset hvad så syntes jeg ikke det kan sammenlignes...

Forummets indlæg er redigeret af MartinPedersen May 9 '15
Kiefer
Kiefer May 9 '15

MartinPedersen: Det var ikke formålet med p-båsen jeg sammenlignede, det var princippet i, at man oprettet en p-bås til en bestemt type biler. Jeg tror faktisk man får en p-bøde i en ICE bil hvis man holder i en p-bås forbeholdt el-biler, så jeg vil ikke anbefale at du afprøver teorien ;-)

Men det var vist ikke forkert, det jeg skrev til at starte med, dette er lige så meget et religionsspørgsmål så længe der ikke er helt klare regler på området, og der ikke er enighed om formålet med pladserne. JEg kunne sagtens forestille mig pladser hvor man f.eks. laver 10 p-båse til el-biler men der er kun oprettet lademulighed i de 5 af dem. 

/Martin

MartinPedersen
MartinPedersen May 9 '15

Ja der ramte du nok hovedet på sømmet, mht. at det var et religions spørgsmål =)

lysmanden
lysmanden May 9 '15
MartinPedersen. Du har absolut ret
Hvis en benzin bil holder på en el lade plads så giver det vel en bøde da de er forbeholdt el biler
Problematikken opstår jo når el biler spærrer for andre el biler

Raymind. Jeg ser det som en p plads forbeholdt el biler hvor man har mulighed for at lade.
Ellers vil der være skiltning om at ladning var et krav
Er slet ikke i tvivl om der ville komme en bøde hvis en ICE bil holder der
Hookmaker
Hookmaker May 9 '15

For mig at se er der 2 former for forbeholdte el-bil P pladser:

1. Elbil pladser med ladestander, - som er et tilbud til elbilsbilister med en naturligt kortere rækkevidde end ICE biler, at kunne parkere og samtidig lade bilen op.

2. Incentive parkering forbeholdt Elbiler. De kan være delvise eller 100%. Delvise som, f.eks. i Norge, her er ALLE P-pladser i byerne incentive parkerings pladser for elbiler, de parkerer gratis hvor alle andre skal betale, men du har ikke fortrinsret. 100% som f.eks. på Googles hovedsæde. Her er de forreste 100 P-Pladser forbeholdt elbiler. Kører du elbil har du kortest at gå i regnen, før du når døren!  Det prøver jeg for tiden at overbevise min egen virksomhed om er det rigtige.   

Mht. 1., man kan lave love for alt, men der må undskyld mig da stadig være nogle ting der bygger på moral. Diskussionen har kørt på det engelske EV forum i over et år nu, men jeg mener at det er moralsk forkasteligt at man parkerer sin bil på en elbil P-Plads med ladestander, hvis man ikke skal lade.  Gør man det som elbilsejer, så beder man selv om, at en anden holder der den dag man selv skal lade.

Jeg lufter den lige igen: Jeg har samme holdning til SuC. De er skabt for at sikre mobiliteten for Teslaejerne, og ikke for at give gratis strøm til de tilfældigt forundte der bor tæt på. Holder man og lader fast et par gange om ugen og så ryger ind i feriesæsonen og der en dag bygger 1-2 biler op bagved, der er på farten, så bør man afbryde sin ladning og overlade pladsen med det samme. 

MartinPedersen
MartinPedersen May 9 '15

Problemet er bare at de fleste er sig selv nærmest =)

MrCoffee
MrCoffee May 9 '15
Hook. +1 Var sammen med min datter ved et sygehus hvor der var fyldt godt op alle steder. Der var en elbils plads med stander. Som jeg fluks snuppede, hvorefter moralen kickede ind, jeg har jo masser af strøm og skal ikke lade. Datteren brokkede sig, men jeg sagde: det kan vi sgu ikke tillade os, sæt der kommer en som virkelig har brug for strøm. To minutter efter fandt vi alm. P plads. Lad være hvis du ikke skal lade !! Peter
Forummets indlæg er redigeret af MrCoffee May 9 '15
Nommensen
Nommensen May 9 '15
Hookmaker er helt enig med dig
lysmanden
lysmanden May 9 '15
Hook: Hvad mener du med at tilfældige kan få strøm på SC ? Kan andre el biler som ikke er Tesla også lade strøm på SC?
Forummets indlæg er redigeret af lysmanden May 9 '15
DeaconWP
DeaconWP May 9 '15

Her mener Hook: de lokale Tesla ejere, der bruger den Supercharger de bor tæt på, som deres "hjemmelader". Det er kun Tesla'er, der kan tanke på en Supercharger.

Men de er bregnet til Tesla ejere på farten, ikke dem der vil holde der hver dag hele natten, for at tanke "hjemme" på Superchargeren.

Sider: 1 2 »