Loading...
dk

Clever hjemmelader | Tesla Forum

FrederikC
FrederikC Jan 20 '14

Hej,

Jeg har siddet lidt og kigget på de "hjemmeladere" som Clever tilbyder.
Men jeg syntes da godt nok at de tager en voldsom pris i installation.
Er der nogle der ved hvordan installationen er opbygget, hvad betaler man de næsten 14k for?

Med en besparelse (ved mit forbrug 35k km pr. år) så er det kun en tilbagebetaling på 250kr pr. måned i snit, så tager det lige nogle år og tjene de 14k hjem.

DerHansi
DerHansi Jan 20 '14

Hej Frederik

Har også tænkt mig bare at nøjes med et kraftstik hjemme, et på job og så håbe på der kommer en SC på Sjælland. Synes også en 5'er pr. kw er tyveri, særligt når hastigheden ikke er større. Ville rigtig gerne betale for brug på SC-lignende opladning

Hookmaker
Hookmaker Jan 20 '14
Jeg får sat mit strøm op i næste weekend. 1100,- i materialer (9 m kabel, stik 64A gruppe og sikring) for et 32A udtag + selvfølgelig lidt til elektrikeren.
Flemming
Flemming Jan 20 '14
Har købt 22 kwt lader hos elbilsupport og etablerer 32amp sikringer til den.
Har også fået Clever ladekort til suplement på de længre ture.
Og er nu klar til at få vores blå Tesla den 06 februar efter 8 mdn ventetid.
brianmassesson
brianmassesson Jan 20 '14
Jeg har valgt at få sat et 16A CEE stik op og bruger bare laderen/kablet der følger med pt. Har ikke på noget tidspukt været presset over at den kun lader med 11 kw. Men er alligevel i gang med at bygge en transportal lader på 22 kw. Den kommer til at koste mig ca. 3500,-
Hjemmeinstallation kan trække 32A.
@Flemming Har kigget på den transportable lader fra elbilsupport, men synes den er for dyr. Er det den du har bestilt, du bliver ikke ked af den blå farve, det er jeg i hvert fald ikke :-)
Kiefer
Kiefer Jan 20 '14

Hej.

Har også overvejet at anskaffe et Clever ladekort i den dyre udgave til at have liggende i bilen, kortet er gratis men til gengæld koster det kassen at lade op ved deres standere (5,5,- pr. KW)

Jeg har med hensyn til lader valgt at gøre som Brian og bygge en lader selv. så jeg har noget mere permanent hængende på væggen i stedet for at skulle tage det medfølgende ind/ud af bilen hele tiden. Jeg ville nok være bange for at glemme at få den med og med mit held ville den dag jeg glemmer den, være den ene dag jeg har brug for den :-)

/Martin

JF
JF Jan 20 '14

@Kiefer: Jeg bestilte et Clever ladekort netop i dag. Blev efterfølgende ringet op af deres kundeservice som bl.a. fortalte at jeg også skal huske og købe et Type2-Type2 kabel, da alle deres standere ikke har kabel indbygget. Jeg spurgte om det medfølgende Teslakabel ikke kunne anvendes, men fik den besked at det ikke var muligt :-(

/Jess

Forummets indlæg er redigeret af JF Jan 20 '14
Bluecoffee
Bluecoffee Jan 21 '14
Husk at få et kabel til 32 amp. Clever sendte mig først et 16 amp-kabel, hvad de var meget flove over og undskyldte. Det er nødvendigt, hvis man skal have noget ud af dobbeltladeren.
JensMelhede
JensMelhede Jan 21 '14

Jeg fik solceller monteret lige inden nettomåleordningen løb ud og fik samtidig trukket et 16A 3-fase kabel til opladning af Tesla'en (når den kommer til April). Der kommer et 16A CEE stik op og jeg vil bare bruge laderen/kablet der følger med. Jeg kan ikke se hvad jeg skal med en mobil lader som nogen vælger at investere i - hvad er fordelen med den?

Regner med at kunne benytte en SC på længere ture til Jylland mv. Bestiller nok også et Clever ladekort uden abonnement (som sikkerhed).

Bluecoffee
Bluecoffee Jan 21 '14

På langt de fleste af Clevers standere har man brug for det ekstra kabel. Der passer hverken CEE- eller schutkostik. (Men nogle af standerne er udstyret med et ladekabel, man sætte direkte i bilen, og såvidt jeg forstår kan lade gratis på 16 amp, 1. fase). Jeg vil selvfølgelig ikke afvise, at der kommer tilstrækkeligt med superladere til, at man er dækket ind til alle ture i Danmark, men jeg tror, at Clever (og måske med tiden E.on) er et godt og nødvendigt supplement. Man kan komme ud på nogle gevaldige omveje, hvis man altid skal forbi en SC for at have strøm nok til at komme frem og tilbage mellem Sjælland og Jylland. Fordelen ved et 32 amp. kabel med det såkaldte mennekes-stik er, at man kan lade med dobbelt hastighed fra Clever og andre ladestationer (hvis man har dobbeltlader i bilen). Dvs. f.eks. 80 km/t i stedet for 40 km/t (eller måske blot 20-26 km/t, som jeg selv oplevede, da jeg havde det forkerte 1-fasede kabel fra Clever). Jeg har prøvet forskellen for nylig, da jeg "tankede" med det nye, mobile 32-amp ladekabel i Roskilde. Her fik jeg over 100 km på lidt over en times tid, mens jeg spiste en bid mad.

Forummets indlæg er redigeret af Bluecoffee Jan 21 '14
EVSE
EVSE Jan 21 '14

Vi, evse.dk, er lige ved at sætter den sidste finger på, så er vi klar til at tilbyde ladebokse på abonnement, til blot 100 kr om md og uden store starts udgifter. Dette for en ladeboks med type 2 stikdåse, som kan lade alle elbiler, med op til 22kW ( afhænger selvfølgelig af den hjemlig el-installation ) 

FrederikC
FrederikC Jan 21 '14

@EVSE det lyder da interresant, har du nogle eksempler på setup?
- Tilbage betaling? 1kr pr. kwh? hvor tit udbetales?
- Start omkostninger?

kajakaj
kajakaj Jan 21 '14

Det er den øverste lader på linket, der er aktuelt for Tesla-ejere.

http://www.evse.dk/side.asp?Id=153889

Bluecoffee
Bluecoffee Jan 21 '14
Øh, link til abonnementsbetingelser viser hen til hjemmeside om oprettelse af netsider. Det virker altså ikke overdrevent prof.
kajakaj
kajakaj Jan 21 '14

Det har du ret i. Her er betingelserne for de 2 andre ladere, som begge er ens, så det er sikkert de samme abonnementsbetingelser, som Tesla-laderen skulle have linket til.

http://www.evse.dk/side.asp?Id=166100

Hookmaker
Hookmaker Jan 21 '14

Jaa, nu er konkurrencen endelig ved at indfinde sig på markedet, skønt..;-)

brianmassesson
brianmassesson Jan 21 '14
@jensmelhede - der kan være mange rigtig gode grunde til at investere i sin egen transportable 22kw lader. F.eks. Hvis man har adgang til et 32A stik på sin vej hvor man tit kommer forbi...
dennisogmia
dennisogmia Jan 21 '14
Brian kan man ikke bare bruge bilens indbygget 22 kw lader? -efter hvad jeg har fået afvide så er det normalt den som sætter begrænsningen :)
kajakaj
kajakaj Jan 21 '14

Som jeg har forstået Tesla DK, kan man max lade med 16A 11Kw fra et 400V stik uanset om det er 16 eller 32A

Det kræver en ladebox for at kunne udnytte bilens dobbeltladere. Så enten hjemmeladebox eller f.eks. Clever ladestandere. Bilen skal kunne kommunikere med ladeboxen via ladekablet, som det sker i f.eks. Mennekes stikket. Alm. 16 eller 32A CEE stik har ikke nogen kommunikations mulighed.

Forummets indlæg er redigeret af kajakaj Jan 21 '14
Hookmaker
Hookmaker Jan 21 '14
Hvorfor det??? Det lyder da som knald i låget??
Sider: 1 2 »